(Kurzy.cz)
Spotřebitelé si vzali v září oddechový čas, nejnižší růst od začátku roku
Spotřebitelé si v září vzali oddechový čas |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v září meziměsíčně reálně o 0,1 %. Sezónně neočištěné tržby se meziročně zvýšily o 4,6 %, což byl nejnižší růst od počátku roku, přičemž prodej nepotravinářského zboží zpomalil jen mírně, zatímco prodej potravin výrazně. Největší podíl na přírůstku celkových tržeb měly specializované prodejny s potřebami pro domácnost a ostatním nepotravinářským zbožím a nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží.
* * *
Sezónně očištěné tržby vzrostly meziročně reálně o 5,2 %. Sezónně neočištěné tržby se při nižším počtu (-1) pracovních dní oproti stejnému období minulého roku zvýšily o 4,6 %, což byl zatím nejnižší letošní přírůstek. Tržby za nepotravinářské zboží zaznamenaly růst o 6,9 %, za potraviny o 1,4 %.
K celkovému růstu přispěly v září nejvíce specializované prodejny s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost, nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží a dále specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách s textilem a obuví, což je trvalý jev posledních tří let. Růst tržeb v sortimentu ostatní nepotravinářské zboží pouze o 4,5 % mohl být ovlivněn tím, že spotřebitelé projevili poměrně velký zájem o nákupy tohoto sortimentu v předchozím měsíci (nejvyšší index od počátku roku). Pokles tržeb zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží, specializovaný prodej potravin a stánkový a ostatní prodej provozovaný mimo prodejny (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci (o 7,3 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly růst od 2,2 % do 3,3 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 100,3 %. Vyšší ceny byly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 2,3 %, resp. o 1,4 %), dále v prodejnách s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím (o 1,7 %), s ostatním nepotravinářským zbožím (o 0,9 %) a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 0,5 %). Ceny se nejvíce snížily v prodejnách textilu a obuvi (o 5,8 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v září sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,2 % a vzrostly meziročně po očištění o pracovní dny o 2,4 %. Z jednotlivých členských států rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 19,8 %, na Slovensku o 10,8 %, v Polsku o 9,6 %, ve Švédsku o 8,7 %, ve Finsku o 7,1 %, v Litvě o 5,8 %, ve Španělsku o 3,8 %, ve Spojeném království o 3,1 %, v Dánsku o 2,5 %, v Portugalsku o 2,0 %, ve Slovinsku o 1,8 %, ve Francii a v Lucembursku o 1,7 % a v Rakousku o 0,8 %. Snížily se v Belgii o 1,6 % a v Německu o 0,7 %.
X X X
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 6,2 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 8,9 % a za prodej pohonných hmot o 1,9 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,4 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 5,2 %.
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě ve 3. čtvrtletí 2006
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz