Kirk Kerkorian z General Motors chystá alianci automobilek společně s Nissanem a Renaultem
Jak všichni dobře víme, automobilový průmysl ve Spojených státech je jedním z nejdynamičtějších odvětví v zemi. Coby odnož strojírenského průmyslu dokáže generovat jednorázové zisky, ve velkých objemných zakázkách. Není divu, že už více jak dva roky se v tomto sektoru prosazují společnosti ze zahraničí, hledající dostatečné a rychlé zhodnocení pro své investice. Nejčastějšími nerezidenty v oboru automobilového průmy
slu jsou Japonci a Korejci. Jejich automobilky zahlcují americký vnitřní trh svými modely, které uspokojují velké nároky na užívání z pohledu spotřebitele, jsou šetrné k životnímu prostředí a navíc mají to, po čem prahne snad každý řidič – nízkou spotřebu paliva.Tržní podíl amerických automobilek v posledních měsících rapidně klesá ve prospěch nových modelů z Asie. Už ani marketingové strategie nestačí na to, aby uživatele přesvědčily koupit si tradiční domácí auto značky Ford nebo modely od největší automobilky v zemi General Motors. A právě společnost General Motors /GM/ v těchto dnech podle insiderů společnosti přichází s originálním řešením výše naznačené situace. Podle čtvrtého hlavního akcionáře Kirka Kerkoriana by se mělo vedení firmy a posléze její
vyjednavači zaměřit na vytvoření aliance společností automobilového průmyslu v USA. Záměrem Kerkoriana je přitom spřátelit si touto cestou Renault SA a Nissan Motor Co.I podle oficiálních zdrojů je na 7. července naplánována mimořádná schůzka nejužšího vedení včetně manažerů, na které by se měla tato záležitost projednávat. Za vším stojí nejistota Kerkoriana a jeho společnosti Tracinda Corp., prostřednictvím níž vlastní podíl 9,9% v GM, ohledně reálné splnitelnosti plánu současného CEO společnosti Gener
al Motors Ricka Wagonera na zotavení se ze ztráty za rok 2005 v celkové výši 10,6 miliardy dolarů. Představenstva obou potenciálních členů nové aliance včera vyjádřily souhlas s vysláním Carlose Ghosna na jednání 7. července. Carlos Ghosn je výkonným ředitelem zároveň u obou společností Renault SA i Nissan Motor Co.První zmínky o takovém plánu jsou ještě horké, přišly poprvé na jednání vedení GM minulý pátek 30. června. Od doby, kdy Kerkorian nabyl svůj podíl 8,8% ve společnosti GM 4. května 2005 akcie této společnosti na akciovém trhu v USA poklesly o 10 procent. Naopak akcie Renaultu vzrostly o 15% a Nissanu dokonce o 21 procent. V dnešním dni na tokijské burze nezaznamenaly akcie Nissanu žádný pohyb, který by naznačoval reálné provedení záměru zřídit a
lianci. V půl třetí odpoledne se v Tokiu obchodovaly o 0,7% výše než včera na úrovni 1.265 japonských jenů. Vedení společnosti Nissan, druhé největší automobilky v Japonsku, včera na svém mimořádném setkání pověřilo Ghosna účastí na připravovaném trojstranném (prakticky dvojstranných) jednání.Emil ELNER
Tento komentář, který se týká investic na amerických kap. trzích, má pouze informační charakter. Jakékoli odhady výnosů nebo údaje o minulých výnosech slouží pouze pro informační účely a nejsou zárukou výnosů budoucích. Hodnota portfolií tvořena převážně akciemi v čase kolísá a není-li uvedeno jinak, návratnost investice není zaručena. Bc. Petra Coufalová je registrovaným investičním zprostředkovatelem poskytujícím investiční službu dle §8 odst. 2. písm. a) zákona o CP. Bc. Petra Coufalová je držitelem živnostenského oprávnění na finanční poradenství.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři