Dynamický rozvoj elektronického obchodování na trhu se spotřebním zbožím
Nové výsledky šetření provedeného GfK Gruppe k „nové“ ekonomice:
-
Zdvojnásobení prodeje technického spotřebního zboží po internetu v roce 2000
-
Mohutný nárůst obratu v prodeji knih, zvukových nosičů, videokazet a videodisků DVD
-
Faktory úspěchu elektronického obchodování spočívají ve specifické strategii a kvalitě servisu
Norimberk, 26. července 2000 - Tři aktuální studie GfK Gruppe dokládají, že e-business prožívá na trhu se spotřebním zbožím bouřlivý rozkvět. Ke sledování vývoje byla použita kombinace léty prověřených i speciálně pro šetření v internetu vyvinutých nástrojů, které GfK umožňují okamžitě zahájit rozsáhlá pozorování a porovnávat změny jak ve „staré“, tak i v „nové“ ekonomice.
Studie, kterou uskutečnila GfK Marketing Service v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Holandsku a Španělsku, dokládá, že obrat v realizovaných internetových obchodech na trhu s technickým spotřebním zbožím, na jejichž konci je finální spotřebitel, dosáhl svými 2,5 mld. eur v roce 2000 zhruba 2 procent celkového obratu. Zvláště výrazně posílil trh s videokazetami, videodisky DVD, zvukovými nosiči, videohrami a knihami, jak se dovídáme z nejaktuálnějších informací spotřebitelského panelu GfK ConsumerScope. Ovšem podle studie GfK Marktforschung a Univerzity v Münsteru je elektronické obchodování jen tehdy korunováno úspěchem, když je z hlediska strategie podloženo specifickými plány a vedle jasného tržního konceptu se také vkládají investice do zákaznického servisu a logistiky.
1. Elektronické obchodování v Evropě: Podíl na trhu se zdvojnásobil, obchody „clicks and mortar“ dosahují nadproporcionálního růstu
V roce 1999 činil obrat prodeje technického spotřebního zboží finálnímu spotřebiteli v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Holandsku a Španělsku celkem 141,4 mld. eur, z toho připadá na e-obchody 1,2 mld. eur. To odpovídá podílu ve výši 0,9 procent na celkovém obratu v tomto oboru.
Čísla v prvních měsících tohoto roku ovšem nasvědčují tomu, že se obraz mění. Elektronické obchodování, které na jedné straně zahrnuje obchody „click and mortar“ a na druhé straně čistě e-commerce obchody, dosáhlo zatím více než dvou procent celkového obratu v tomto oboru. Německo je země s nejvyšším podílem nakupování po internetu následováno Velkou Británií a Francií. Nejoblíbenějším hardwarovým produktem je přehravač MP3 a hned za ním personal digital assistant.
Tento patrně nejdynamičtější vývoj zažívá v současné době tzv. „click and mortar“ obchodování, v němž vedle sebe koexistují obchod po internetu s „kamennými prodejnami“ a plní komplementární funkce. Tato forma obchodu sjednocující staré i nové distribuční kanály dokázala výrazně rozšířit svůj podíl na celkovém internetovém obchodování oproti klasickému maloobchodu: z 41 procent v roce 1999 na 51 procent v roce 2000. To je charakteristické pro všechny trhy se spotřebním zbožím zkoumané GfK, avšak pro oblast informačních technologií je to zvlášť příznačné.
Tyto a další výsledky pocházejí ze zvláštní analýzy kontinuálního šetření v oblasti obchodu, které v rámci své působnosti provádí GfK Non-Food Tracking pro trhy s technickým spotřebním zbožím ve 40 zemích světa. Další neustále aktualizované výsledky obchodních průzkumů trhu se zábavní elektronikou, informačními technologiemi, telekomunikacemi, foto, domácími elektrospotřebiči a potřebami pro kutily (DIY) se nacházejí na webové stránce www.gfkms.com .
2. Narůstá počet internetových zákazníků
V Německu bylo už 5,7 procenta všech knih nakoupených soukromými osobami prodáno přes internet. Tato skupina zboží byla překonána video produkty a videodisky DVD, kde bylo dosaženo podílu na veškerém e-obchodování ve výši 6,0 procent. Zvláště atraktivní skupiny zboží v e-obchodování jako CD-ROM a videohry byly ze 4,3 procent objednávány přes internet, nahrané zvukové nosiče ze 3 procent. To je několik výsledků zvláštního vyhodnocení dat panelu spotřebitelů ConsumerScope, který pravidelně monitoruje nákupy a nákupní rozhodování finálních spotřebitelů na trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby,
Zvláštního významu nabývají tato čísla při porovnání celkového nárůstu s loňským rokem. Podíl nákupů uskutečněných přes e-commerce vzrostl o 90 procent u knih, o 115 procent u CD-ROM a videoher, o 131 procent u nahraných zvukových nosičů a o 362 procent u videokazet a videodisků DVD. V Německu bylo v 1. čtvrtletí t.r. u mediálních produktů dosaženo obratu po internetu ve výši 95 mil. eur. Tím bylo dokonce překonáno tradičně nejvýnosnější 4. čtvrtletí loňského roku o 24 procent - důkaz dynamiky trendu e-obchodů. S napětím budeme očekávat 4. čtvrtletí 2000, které mezi Frankfurtským knižním veletrhem a Vánoci skýtá dostatek příležitosti rozvinout e-obchody s mediálními produkty všeho druhu.
Do budoucna se počítá s tím, že se budou přímo zaznamenávat data speciálně zaměřená na e-obchody v rámci internetového panelu pod hlavičkou GfK Web*Scope. Spotřebitelé si povedou on-line deník o svých nákupech. GfK Web*Scope kromě jiného odpovídá na takové otázky, jako např. které nabídky spotřebitel akceptuje nebo které typy spotřebitelů obzvláště často nakupují prostřednictvím internetu. Kromě informací o objemu trhu a podílu na trhu u produktů a kategorií produktů nakupovaných po internetu, o připojování zákazníků k internetu a sociodemografických informací se budou provádět speciální analýzy podle panelů, např. souběžného používání značek nebo fluktuace nakupujících a doplňkově i srovnání mezi klasickým prodejem a e-obchody. GfK Web*Scope zahajuje svou činnost takřka souběžně v deseti evropských zemích.
3. Faktory úspěchu v e-businessu
Firmy, které deklarují, že dosahují skvělých výsledků v e-obchodech s finálním spotřebitelem, se vyznačují ve srovnání s méně úspěšnými nebo s takovými, které nevyvíjejí vůbec žádné aktivity v internetu, řadou faktorů: na jedné straně disponují mnohem detailnějšími plány své obchodní činnosti, specifikovanými na strategii v e-commerce. Na druhé straně se však liší značně dynamičtějším tempem ve vztahu k jejich realizaci. Navíc poskytují srovnatelně častěji inovované produkty a služby a jsou se zřetelem k použitému softwaru také technologicky napřed.
K tomu se pojí další faktory související s poptávkou a orientací spotřebitelů, které se týkají komunikace on-line i off-line se zákazníky. Firmy, které úspěšně obchodují po internetu, používají signifikantně častěji takové nástroje k získání pozornosti, jež jsou cíleně orientované na specifické skupiny. Využívají možnosti komunikačních prostředků přímého marketingu one-to-one prostřednictvím e-mailu nebo newsletter. Mezi další faktory patří šíře a hloubka sortimentu. Své webové stránky aktualizují nadprůměrně často.
Dalším bodem v pořadí, jež je významným rozlišovacím znakem úspěšnosti obchodní firmy, je ovšem jejich lépe fungující logistika. Dodávají rychleji a spolehlivěji a vyznačují se také intenzivnější péčí o zákazníky. Firmy, které se chtějí úspěšně prosadit na internetu, by proto tedy měly velkou pozornost věnovat logistice a kvalitě servisu.
A konečně je to značka, která zastřešuje faktory úspěšnosti v e-obchodech: slouží orientaci spotřebitelům a jejich navigaci v záplavě podobných internetových nabídek a reprezentují příslib kvality e-obchodníka.
Výsledky pocházejí ze studie, provedené GfK Marktforschung ve spolupráci s katedrou marketingu na Univerzitě v Münsteru. Celkem bylo on-line dotázáno bezmála 350 marketingových managerů.
Více informací: www.gfk.de
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři