Věra Stárová (GfK-Praha)
Makroekonomika  |  15.03.2005 15:34:20

Spotřebitelské klima v Německu se i přes určitou skepsi zlepšuje


Zjištění výzkumu spotřebitelského klimatu GfK v únoru 2005

V Norimberku 25. února 2005 – Od počátku nového roku zůstává spotřebitelské klima v Německu celkem pozitivní. Zatímco ukazatele odrážející očekávání příjmů a ukazatele ekonomického výhledu spotřebitelů jsou poněkud nižší než minulý měsíc, tendence k nákupu a zejména spotřebitelské klima celkově zůstávají pozitivní. V návaznosti na změnu směrem nahoru ke 4,2 bodům v únoru, GfK nyní předpokládá, že spotřebitelské klima v březnu dosáhne 4,8 bodů.

Zdálo by se, že spotřebitelé v Německu jsou v současné době méně citliví na negativní zprávy o ekonomice, než byli loni. I přes zprávy o tom, že nezaměstnanost přesáhla hranici pěti milionů nezaměstnaných a že vánoční nákupy byly o něco slabší, spotřebitelé byli klidnější a znovu poněkud pozitivnější než v předcházejícím měsíci, pokud jde o jejich záměr uskutečnit v blízké budoucnosti větší nákupy. Ukazatele ekonomického výhledu a očekávání příjmů však znovu klesly. Zdá se, že spotřebitelské klima stoupne z revidovaných 4,2 bodů v únoru na 4,8 bodu v březnu.

Smíšené pocity spotřebitelů se připojují k institucím zabývajícím se výzkumem ekonomiky, které revidovaly své předpoklady růstu na r. 2005 směrem dolů, v návaznosti na oznámení o poklesu hospodářského výkonu ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Společnosti byly rovněž skeptické, jak dokazuje další pokles indexu obchodního klimatu v únoru. Finanční analytici ale reagovali tento měsíc pozitivně s tím, že ukazatel ZEW v únoru značně stoupnul.

Ekonomický výhled: skepse vzrostla

Po nápadném zvýšení na 12,4 bodů v lednu, údaj o ekonomickém výhledu klesl v únoru o 7,1 bodů. Při -13,0 bodech, které následovaly po -5,9 bodů v lednu, byl ale ukazatel zřetelně nad údaji zaznamenanými na podzim 2004.

Německé spotřebitele se stále nepodařilo přesvědčit, že se Německo dostalo ze svého ekonomického minima. Oznámení o revizi směrem dolů, pokud jde o míru růstu za 4.čtvrtletí, sezónní a výpočetní účinky spolu se zvýšením nezaměstnanosti o cca 570 000 nezaměstnaných, kterých je díky tomu celkem již více než pět milionů, a znovu se objevující zprávy o konkurzech a plánech restrukturalizace jsou další příčinou obav spotřebitelů. To je nutí klást si otázku, zda je ekonomický výhled Německa skutečně tak růžový, jak je vykreslován.

Příjmová očekávání: mírný pokles

Ukazatel odrážející očekávání osobních příjmů Němců poklesl v únoru na 6,7 bodů, což mělo za důsledek, že se tento údaj vrátil ke svému dlouhodobému průměru, který je nulový (0).

Propad očekávání příjmů v tomto měsíci lze hlavně přičíst údaji o více než pěti milionech nezaměstnaných v Německu, který byl v lednu zveřejněn. Dopad této zprávy byl značně silnější, než mírné finanční výhody, které vyplynuly z daňové reformy od počátku roku. Relativně omezený propad rovněž naznačuje, že mnoho spotřebitelů má pravdu ve svých domněnkách, že vysoký počet nezaměstnaných vznikl hlavně v důsledku seskupení dávek v nezaměstnanosti a státních podpor pod Hartz IV a nikoli kvůli dalšímu zhoršení stavu nezaměstnanosti.

Tendence k nákupu: nejvyšší údaj od zavedení eura

Zatímco ukazatele ekonomického výhledu a příjmová očekávání vykázaly klesající trend, nedošlo u německých spotřebitelů v únoru k žádné změně v tendencích k větším nákupům v blízké budoucnosti. V návaznosti na údaj -14,4 bodů v lednu ukazatel mírně vzrostl směrem k dlouhodobému průměru 0 až -12,2 bodů. Únorový údaj je nejvyšší od zavedení eura na počátku r. 2002.

S ohledem na skutečnost, že to představuje trend opačným směrem, než kterým se ubírají příjmová očekávání, je znatelné mírné zvýšení tendence k nákupu. Tyto dva ukazatele se vyvíjejí opravdu jednotně. Zdá se, že důvodem odporujících si trendů v očekávání příjmů a tendence k nákupu zaznamenaných v únoru je hlavně důsledkem té skutečnosti, že období obtížných ekonomických podmínek a nejistoty na trhu práce, během kterého se lidé snaží vyvarovat velkým nákupům, má za následek vznik koncentrované potřeby obměnit zboží dlouhodobé spotřeby jako např. automobily, zařízení domácnosti atd. I přes dočasné zhoršení příjmových očekávání spotřebitelé nechtějí takové nákupy odkládat.

Celkové spotřebitelské klima: mírné zlepšení

V návaznosti na dobrý start v roce 2005 je celkový trend spotřebitelského klimatu nadále pozitivní. Nejasný vývoj ostatních ukazatelů souvisejících se spotřebitelským klimatem ale naznačuje, že celkový ukazatel je náchylnější ke změnám. GfK předpovídá na březen 4,8 bodu v návaznosti na revidovaný lednový údaj 4,2. Relativně silný růst je důsledkem přístupu německých spotřebitelů k úsporám, jak prokazuje jiný průzkum GfK. V únoru se ukázalo, že spotřebitelé méně inklinují ke spoření, zatímco zároveň vzrostl druhý klíčový indikátor při výpočtu spotřebitelského klimatu, tj. tendence k nákupu.

Pokud jde o celkové spotřebitelské klima, zjištění volají po větší pozornosti než minulý měsíc. Dokud bude nadále pokračovat bludný kruh omezení na straně spotřebitelů, přetrvávající slabé ekonomiky a problémového trhu práce, nedojde k žádnému podstatnějšímu zlepšení spotřebitelského klimatu. Ve srovnání s několika minulými lety, které byly mimořádně slabé, bychom však měli spatřit počínající oživování. Podle předpokladů GfK má osobní spotřeba v roce 2005 vzrůst o 0,8 %.

Výzkumné šetření

Výše uvedené výsledky vycházejí z výzkumného šetření “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima” (GfK finanční služby, spotřebitelské a spořící klima), které publikovala společnost GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje přibližně 2 000 reprezentativně vybraných osob na jejich vnímání celkové ekonomické situace, na to, jaká je jejich tendence k nakupování a jaká jsou jejich příjmová očekávání.

Příjmová očekávání Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se)
Ekonomický výhled Tento ukazatel je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se)
Tendence ke spotřebě a nákupu Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba)
Spotřebitelské klima Tento ukazatel se používá k popisu osobní spotřeby. Hlavními faktory jsou zde příjmová očekávání a tendence k nákupu. Ekonomický výhled má více nepřímý vliv na spotřebitelské klima, neboť celkově spíše vyplývá z příjmových očekávání.

Výsledky dalšího výzkumu budou uveřejněny dne 29. března 2004.
Kontaktní adresa pro získání dalších informací: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung,
Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4084, rolf.buerkl@gfk.de.

GfK Group

GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research.
Více viz: www.gfk.com

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Consumer Tracking Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb.
Více viz: www.gfk.com
HealthCare Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. 
Více viz: www.gfk.com
Retail & Technology Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.
Více viz: www.gfkms.com 
Media Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.
Více viz: www.gfk.com
Custom Research Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.
Více viz: www.gfkcr-ww.com

On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 11:17  Rok 2024 v ekonomice podle Davida Navrátila (ČS): Volby, krocení inflace i… Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
Pá 11:04  Polská inflace meziročně vzrostla (3.1.2025) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 11:02  Nezaměstnanost v Německu stagnuje (3.1.2025) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)

Přečtěte si také:

27.03.2023Nálada německých firem se i přes nervozitu na trzích zlepšuje (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
05.09.2016Britská ekonomika se i přes brexit zlepšuje Swissquote (SWISSQUOTE)
27.04.2012Spotřebitelské klima Německa se v květnu asi opět zhorší, GfK X-Trade Brokers (X-Trade Brokers )




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688