Zjištění výzkumu spotřebitelského klimatu GfK v únoru 2005
V Norimberku 25. února 2005 – Od počátku nového roku zůstává spotřebitelské klima v Německu celkem pozitivní. Zatímco ukazatele odrážející očekávání příjmů a ukazatele ekonomického výhledu spotřebitelů jsou poněkud nižší než minulý měsíc, tendence k nákupu a zejména spotřebitelské klima celkově zůstávají pozitivní. V návaznosti na změnu směrem nahoru ke 4,2 bodům v únoru, GfK nyní předpokládá, že spotřebitelské klima v březnu dosáhne 4,8 bodů.
Zdálo by se, že spotřebitelé v Německu jsou v současné době méně citliví na negativní zprávy o ekonomice, než byli loni. I přes zprávy o tom, že nezaměstnanost přesáhla hranici pěti milionů nezaměstnaných a že vánoční nákupy byly o něco slabší, spotřebitelé byli klidnější a znovu poněkud pozitivnější než v předcházejícím měsíci, pokud jde o jejich záměr uskutečnit v blízké budoucnosti větší nákupy. Ukazatele ekonomického výhledu a očekávání příjmů však znovu klesly. Zdá se, že spotřebitelské klima stoupne z revidovaných 4,2 bodů v únoru na 4,8 bodu v březnu.
Smíšené pocity spotřebitelů se připojují k institucím zabývajícím se výzkumem ekonomiky, které revidovaly své předpoklady růstu na r. 2005 směrem dolů, v návaznosti na oznámení o poklesu hospodářského výkonu ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Společnosti byly rovněž skeptické, jak dokazuje další pokles indexu obchodního klimatu v únoru. Finanční analytici ale reagovali tento měsíc pozitivně s tím, že ukazatel ZEW v únoru značně stoupnul.
Ekonomický výhled: skepse vzrostla
Po nápadném zvýšení na 12,4 bodů v lednu, údaj o ekonomickém výhledu klesl v únoru o 7,1 bodů. Při -13,0 bodech, které následovaly po -5,9 bodů v lednu, byl ale ukazatel zřetelně nad údaji zaznamenanými na podzim 2004.
Německé spotřebitele se stále nepodařilo přesvědčit, že se Německo dostalo ze svého ekonomického minima. Oznámení o revizi směrem dolů, pokud jde o míru růstu za 4.čtvrtletí, sezónní a výpočetní účinky spolu se zvýšením nezaměstnanosti o cca 570 000 nezaměstnaných, kterých je díky tomu celkem již více než pět milionů, a znovu se objevující zprávy o konkurzech a plánech restrukturalizace jsou další příčinou obav spotřebitelů. To je nutí klást si otázku, zda je ekonomický výhled Německa skutečně tak růžový, jak je vykreslován.
Příjmová očekávání: mírný pokles
Ukazatel odrážející očekávání osobních příjmů Němců poklesl v únoru na 6,7 bodů, což mělo za důsledek, že se tento údaj vrátil ke svému dlouhodobému průměru, který je nulový (0).
Propad očekávání příjmů v tomto měsíci lze hlavně přičíst údaji o více než pěti milionech nezaměstnaných v Německu, který byl v lednu zveřejněn. Dopad této zprávy byl značně silnější, než mírné finanční výhody, které vyplynuly z daňové reformy od počátku roku. Relativně omezený propad rovněž naznačuje, že mnoho spotřebitelů má pravdu ve svých domněnkách, že vysoký počet nezaměstnaných vznikl hlavně v důsledku seskupení dávek v nezaměstnanosti a státních podpor pod Hartz IV a nikoli kvůli dalšímu zhoršení stavu nezaměstnanosti.
Tendence k nákupu: nejvyšší údaj od zavedení eura
Zatímco ukazatele ekonomického výhledu a příjmová očekávání vykázaly klesající trend, nedošlo u německých spotřebitelů v únoru k žádné změně v tendencích k větším nákupům v blízké budoucnosti. V návaznosti na údaj -14,4 bodů v lednu ukazatel mírně vzrostl směrem k dlouhodobému průměru 0 až -12,2 bodů. Únorový údaj je nejvyšší od zavedení eura na počátku r. 2002.
S ohledem na skutečnost, že to představuje trend opačným směrem, než kterým se ubírají příjmová očekávání, je znatelné mírné zvýšení tendence k nákupu. Tyto dva ukazatele se vyvíjejí opravdu jednotně. Zdá se, že důvodem odporujících si trendů v očekávání příjmů a tendence k nákupu zaznamenaných v únoru je hlavně důsledkem té skutečnosti, že období obtížných ekonomických podmínek a nejistoty na trhu práce, během kterého se lidé snaží vyvarovat velkým nákupům, má za následek vznik koncentrované potřeby obměnit zboží dlouhodobé spotřeby jako např. automobily, zařízení domácnosti atd. I přes dočasné zhoršení příjmových očekávání spotřebitelé nechtějí takové nákupy odkládat.
Celkové spotřebitelské klima: mírné zlepšení
V návaznosti na dobrý start v roce 2005 je celkový trend spotřebitelského klimatu nadále pozitivní. Nejasný vývoj ostatních ukazatelů souvisejících se spotřebitelským klimatem ale naznačuje, že celkový ukazatel je náchylnější ke změnám. GfK předpovídá na březen 4,8 bodu v návaznosti na revidovaný lednový údaj 4,2. Relativně silný růst je důsledkem přístupu německých spotřebitelů k úsporám, jak prokazuje jiný průzkum GfK. V únoru se ukázalo, že spotřebitelé méně inklinují ke spoření, zatímco zároveň vzrostl druhý klíčový indikátor při výpočtu spotřebitelského klimatu, tj. tendence k nákupu.
Pokud jde o celkové spotřebitelské klima, zjištění volají po větší pozornosti než minulý měsíc. Dokud bude nadále pokračovat bludný kruh omezení na straně spotřebitelů, přetrvávající slabé ekonomiky a problémového trhu práce, nedojde k žádnému podstatnějšímu zlepšení spotřebitelského klimatu. Ve srovnání s několika minulými lety, které byly mimořádně slabé, bychom však měli spatřit počínající oživování. Podle předpokladů GfK má osobní spotřeba v roce 2005 vzrůst o 0,8 %.
Výzkumné šetření
Výše uvedené výsledky vycházejí z výzkumného šetření “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima” (GfK finanční služby, spotřebitelské a spořící klima), které publikovala společnost GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje přibližně 2 000 reprezentativně vybraných osob na jejich vnímání celkové ekonomické situace, na to, jaká je jejich tendence k nakupování a jaká jsou jejich příjmová očekávání.
Příjmová očekávání |
Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Ekonomický výhled |
Tento ukazatel je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Tendence ke spotřebě a nákupu |
Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba) |
Spotřebitelské klima |
Tento ukazatel se používá k popisu osobní spotřeby. Hlavními faktory jsou zde příjmová očekávání a tendence k nákupu. Ekonomický výhled má více nepřímý vliv na spotřebitelské klima, neboť celkově spíše vyplývá z příjmových očekávání. |
Výsledky dalšího výzkumu budou uveřejněny dne 29. března 2004. Kontaktní adresa pro získání dalších informací: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung, Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4084, rolf.buerkl@gfk.de.
GfK Group
GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Consumer Tracking |
Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb. Více viz: www.gfk.com |
HealthCare |
Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com |
Retail & Technology |
Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky. Více viz: www.gfkms.com |
Media |
Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com |
Custom Research |
Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů. Více viz: www.gfkcr-ww.com | |
|