(Kurzy.cz)
Maloobchod v září rostl oproti srpnu o 1%
Růst tržeb nevybočil z trendu posledních měsíců |
Meziměsíční srovnání:
V září ve srovnání se srpnem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,0 %. Růst byl ovlivněn především vyššími tržbami v motoristickém segmentu o 2,4 % a za potraviny o 0,9 %. Tržby za nepotravinářské zboží se snížily o 0,1 %.
Meziroční srovnání:
Po očištění o sezónní vlivy se v září tržby reálně zvýšily o 2,0 %, v tom v motoristickém segmentu o 0,5 %, ve zbývajícím maloobchodě o 2,7 %. Nejvýrazněji rostly nákupy textilu a obuvi (o 12,4 %), naopak tržby za prodej motorových vozidel a jejich opravy klesly o 3,0 %.
Bez očištění o sezónní vlivy vzrostly tržby při o jeden den nižším počtu pracovních dní o 0,6 %. Kromě vlivu počtu pracovních dní ovlivnila meziroční výsledky v některých sortimentních skupinách prodejen i vysoká loňská základna.
Pokles tržeb z prodeje v motoristickém segmentu o 2,4 % byl způsoben poklesem prodeje a oprav motorových vozidel (o 4,8 % resp. 10,2 %). Loni se před změnou zákona o DPH, která obsahovala určitá omezení možnosti odpočtu DPH, mimořádně zvýšil nákup automobilů pro firemní účely. Prodej pohonných hmot v září 2004 vzrostl o 4,5 %.
V maloobchodě (bez motoristického segmentu) se tržby zvýšily o 2,1 %, v tom v prodejnách s nepotravinářským zbožím o 2,4 %, v prodejnách s potravinami o 1,7 %. Uvedený růst byl nižší než průměrný za předchozí tři měsíce i od počátku roku, avšak co se týče objemu tržeb, byly zářijové druhé nejvyšší od počátku roku, stejně jako loni, což byl výsledek mimořádný (v předchozích letech byly zářijové tržby ve srovnání s lednovými až srpnovými zhruba páté či čtvrté v pořadí).
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 1,2 %, v tom v prodejnách s převahou potravin o 1,5 % a v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží naopak klesly o 0,2 %;
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zvýšily o 2,9 %, s potravinami o 2,5 %;
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly nejdynamičtěji tržby za textil a obuv (o 10,7 %). Zvýšení zaznamenaly tržby i v prodejnách s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím (o 3,1 %), se zařízením a potřebami pro dům a zahradu a s ostatním nepotravinářským zbožím (shodně o 2,1 %);
- pokračoval dlouhodobý pokles prodeje použitého zboží (v září o 21,0 %, od počátku roku o 15,6 %).
- s výjimkou sortimentu smíšeného zboží s převahou nepotravinářského, rostly tržby všem podnikům se 100 a více zaměstnanci.
Mezinárodní srovnání:
Podle odhadu Eurostatu se zvýšily v září sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v EU 25 meziměsíčně o 0,2 % a meziročně bez sezónního očištění o 2,0 %. Z členských států, u kterých byla data dostupná, meziročně vzrostly tržby v Dánsku o 8,9 %, ve Spojeném království o 6,7 %, v Polsku o 5,7 %, ve Švédsku o 5,3 %, v Portugalsku o 3,6 %, ve Španělsku o 0,2 %. Naopak se snížily v Lucembursku o 8,2 % a v Německu o 1,8 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři