Koruna má posilovat. Vyplatí se koupit auto v zahraničí? RADY
Vyhlédli jste si pěkné auto v inzerátu v zahraničí a už se chystáte na cestu, abyste si vůz vyzvedli? Vůbec se to nemusí vyplatit. "Nevýhodný kurz eura, vysoké logistické náklady a velmi nízká vymahatelnost záruk a práva činí z koupě ojetiny v zahraničí nesmírně velké riziko,“ vyjmenovává hlavní nevýhody takové koupě Pavel Foltýn z Auto ESA.
O koupi ojetých aut v zahraničí panuje plno mýtů a omylů. Dnes se skutečně pro normální auto za hranice nevyplatí jezdit. Výjimkou snad může být snad jen vzácný veterán nebo exkluzivní sportovní vůz, který se u nás neprodával, nebo jednoduše není běžně dostupný. V takovém případě lze udělat výjimku, ale pro normální a běžně dostupné auto za hranice nejezděte.
Když vynecháme aktuálně nevýhodný kurz eura, mezi další komplikace patří právě velmi nízká vymahatelnost práva. Nemyslete si, že podvody s ojetinami jsou výsadou českého prostředí. Naopak, vymahatelnost práva je při koupi vozu od neoficiálního prodejce za hranicemi prakticky nulová. Problémem pak může být i jazyková bariéra a nedostatečný nebo neúplný překlad smlouvy.
"Stáčení tachometrů kvete i v Německu. Nicméně se to týká vozidel, která jsou určena k vývozu na český trh. Podle průzkumů může mít až třetina dovezených německých ojetin stočený tachometr,“ varuje Foltýn. Nepoctiví prodejci schválně inzerují taková auta s úmyslem vyvézt je do východní části Evropy, tedy i k nám. Moc dobře ví, že když jste vážili tisíc kilometrů dlouhou cestu, jen tak se neotočíte a nepojedete s prázdnou zpátky. Ani ceny ojetin v zahraničí nejsou nijak atraktivní. "Ceny ojetých aut v zavedené síti zahraničních autobazarů a hlavně oficiálních prodejců konkrétních automobilek jsou vyšší než ceny v České republice. Proti českému trhu bývají takové vozy po přepočtu kurzu i o několik desítek tisíc korun dražší,“ doplňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.
Například oblíbená Škoda Octavia Combi s motorem 2.0 TDI a nejvyšší výbavou Elegance, která se běžně prodává na našem trhu za cenu okolo 250 000 korun, může při koupi v Německu nebo jiné západoevropské zemi po započtení všech nákladů spojených s dovozem a přihlášením vyjít ve výsledku i na více než 300 000 korun.
Častým podvodem, nebo spíše trikem zahraničních prodejců, je podstrčení kupní smlouvy, kterou se prodejce vyvazuje ze záruk a odpovědnosti. Mnohdy také neodpovídá inzerovaná cena a prodávající po vás bude chtít poplatky například za odhlášení či přípravu vozidla, doplacení daně a podobně. Konečná cena se tak opět může navýšit o několik desítek tisíc korun.
Vedle toho je koupě ojetého auta u certifikovaného českého prodejce, který všechny vozy důkladně prověřuje, sázkou na jistotu. Největší výhodou jsou právní jistoty, především pak vymahatelnost záruk. Aut je na českém trhu dostatek a v konečném součtu je nákup ojetého auta u nás výhodnější, jednodušší, rychlejší a hlavně bezpečnější.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz