Radek Pololáník (Afin Brokers a.s.)
Makroekonomika  |  14.07.2004 13:24:16

NYT: Ekonomická siesta Evropanů končí, musejí pracovat více


Dlouhá ekonomická siesta Evropanů, která se odrážela v kratší pracovní době a delší dovolené ve srovnání se Spojenými státy a Asií, končí. Evropané budou muset pracovat déle za stejnou mzdu, aby prolomili hospodářskou stagnaci. Otázkou ale je, zda toto řešení, které se začíná prosazovat zejména v Německu, přinese kýžený ekonomický růst, píše americký list The New York Times v obsáhlém článku o evropských hospodářských vyhlídkách. "Dlouhá ekonomická siesta Evropanů dosáhla své krajní meze a stává se obětí ekonomické stagnace, horšících se veřejných financí a konkurence přicházející s nízkonákladovými zeměmi z rozšířené části EU," uvedl list. Navíc většina Evropanů začíná věřit, že pracovní týden zkrácený ve snaze dát zaměstnání více lidem pomohl jen velmi málo k potlačení nezaměstnanosti. Výsledkem zkráceného pracovního týdne, ve Francii až na 35 hodin, je, že Evropané odpracují v průměru za rok o deset procent méně času než Američané, Němci dokonce o 18 procent méně. Němci mají totiž nejdelší dovolenou, 30 dní v roce, zatímco Francouzi se těší z 25 dnů volna, Japonci si užívají 18 dní, ale Američané jen 12 dní. Zkracování pracovní doby v Evropě začalo v sedmdesátých letech a dlouho nebylo škodlivé, protože evropské ekonomiky díky stoupající produktivitě práce rostly robustním tempem. "Opravdu se zdálo, jak zněla tehdejší fráze, že Evropané pracují, aby žili, zatímco Američané žijí, aby pracovali," uvedl list. Problémy nastaly počátkem devadesátých let, kdy Evropa uvízla v hospodářské stagnaci a produktivita práce zejména ve srovnání se Spojenými státy upadla. "Vytvořili jsme společnost volného času, odpočinku, zábavy, zatímco Američané vytvořili společnost práce," cituje list Klause Zimmermanna, prezidenta Německého ústavu pro ekonomická studia v Berlíně. Po pojmenování problému se proto začíná v Německu a Francii se změnami, uvádí deník. Německý Siemens v Bocholtu přiměl odbory k přijetí nové smlouvy, podle které se prodlužuje pracovní týden z 35 na 40 hodin za stejnou mzdu a škrtají se příplatky k dovolené a na vánoční svátky. Lidé, kteří v bocholtském závodě pracují léta, mají stěží na vybranou a musejí souhlasit, jinak budou propuštěni. I když Siemens tvrdí, že nejde o vzor pro další závody, většina lidí to tak chápe. Delší pracovní doba se jeví jako možnost v německých závodech společnosti Mercedes Benz, která může využít šoku z rozhodnutí Opelu přemístit výrobu minivanů z Frankfurtu do mzdově méně náročného Polska, napsal list. Stejné známky prodloužení pracovní doby prosakují v německém veřejném sektoru, uvedl deník. Francouzský prezident Jacques Chirac nedávno prohlásil, že nebyl nikdy přesvědčen o pozitivech 35 hodinového pracovního týdne, protože "ho pociťoval jako brzdu ekonomického rozvoje, a tudíž jako překážku širší zaměstnanosti". Daniel Gros, ředitel Centra pro evropská politická studia se sídlem v Bruselu, vidí řešení problému evropského ekonomického růstu a zaměstnanosti jinde. Podle něho Evropané chápou, že v době horší ekonomické výkonnosti nemohou růst mzdy a patrně budou muset pracovat déle. Ale je to opravdu všelék pro vyčerpané evropské ekonomiky, ptá se Gros. Možná nikoli, protože s delší pracovní dobou má produktivita práce poklesovou tendenci. "Odpovědí je, že evropské společnosti musejí investovat více do pracovního výcviku a do technologií," citoval list Grose.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688