Jaroslav Rada (Česká síť)
Finanční rady  |  13.05.2025 08:24:59

Kolik času ušetří spalovací auto oproti elektromobilu?

Dnes a denně čtu o tom, jak je časově náročné nabíjet elektromobil. K tomu nikam nedojede a jak natankovat automobil se spalovacím motorem trvá jen 5 minut.

Sám mám elektromobil 2 roky a zkusím se podělit o zkušenosti a trochu přiblížit časovou náročnost. Jedna podmínka je, toto platí pro lidi, kteří mají optimálně rodinný dům a kde nabíjet. Na závěr uvedu i trochu ekonomiky.

Fakta ze kterých vycházím, máme k elektromibilu ještě druhé spalovací auto, které využíváme na dlouhé cesty na dovolenou a ty jsou extrémní. Není to až tak úplně kvůli nabíjení, ale kvůli místu. Do Kony se celá rodina s věcmi na měsíc nevejde. Navíc ject v malém autě ve 4 lidech 1850 km v kuse až tak moc nejde.

Ročně najezdím 30 000 km. Denně většinou od 30 do 350 km. Pár krát za rok najedu za den 450 až 600 km. Letní dojezd při rychlosti 125 km/hodině mám v pohodě 360 km, v zimě díky většímu odporu vzduchu ne až tak topení je to 320 km a při teplotách pod bod mrazu je to při rychlosti 110 km/h.

Při mém používání jsem za 2 roky a nájezdu 60 000 km nabíjel na veřejných nabíječkách 6x. Díky výkonu minimálně 50 kw a to, že nepotřebuji nabíjet naplno byl nabíjecí čas 30 minut. Vždy jsem při tom vyřešil oběd. Případně bezpečnostní přestávku, wc. Čistého času jsem navíc promeškal za dva roky při nabíjení necelou hodinu.

Před tím jsem měl spalovací automobil na LPG. Nádrž na cca 400 km. Každých 400 km jsem trávil přibližně 10 minut tankováním LPG, vyjímečně benzínu. A to musely být samoobslužné čerpací stanice. S obsluhou je to většinou tak 15 minut. Na nájezd 60 tisíc km, když zanedbám to, že ne vždy se vyjela nádrž akorát do nuly a najelo 400 km, navíc na dálnici dojezd klesl na cca 350 km a nutnost zajíždět na tankování mimo dálnice, tak jsem čerpal pohonné hmoty 150x. I kdyby to trvalo 5 minut, bylo to 12 a půl hodiny, v mém případě minimálně 25, ale spíše 30 hodin. To je více jak den života na čerpacích stanicích navíc oproti elektromobilu.

Jíst a na WC jsem musel stejně a čas to byl navíc.

Je podstatné si uvědomit, že s elektromobilem vyrážím z domova ráno natankovaným respektive nabitým na plno s dojezdem 320 až 460 km. Po okrskách v létě se dá dostat až na 500 km při dodržování předpisů a umírněném zrychlování. Tj. nevyužívání obrovského zrychlení.

Navíc dobíjet elektromobil nemusím do plna. Ale jen na dojetí domů. Šetří to čas a peníze. Doma mám FVE, náklad na km z FVE je okolo 50 haléřů/km, ze sítě okolo 80 haléřů/km.

U LPG auta jsem jezdil za 7 litrů LPG v létě a 8 v zimě + navíc benzín. Náklad na km je okolo 110 až 140 haléřů na km. U naftového auta by to byly cca 210 haléřů na km při současné velice nízké ceně nafty.

Další provozní náklady elektroauta a spalovacího auta, v současné době je pořizovací cena elektroauta a spalovacího auta se stejným výkonem, stejnou zárukou, předplaceným servisem a automatickou převodovkou téměř stejná. Srovnávám jak Huyndai Kona tak Škoda Elroq a Karoq. Navíc na elektromobil umíme získat velice výrazné slevy, kdy je dokonce levnější než spalovací automobil.

Servisní náklady, zcela nepochopitelně mám jezdit na servis každých 15 tisíc km. Se spalovacím autem každých 30 tisíc. Beru to jako zlodějnu a jezdím každých 30 tisíc km. Servis se sestává hlavně z upgradu dat v navigaci, výměny palivového filtru a nepochopitelně se mění brzdová kapalina a chladicí kapalina v bateriích. U brzdové kapaliny to vůbec nechápu, protože brzdím brzdami tak jednou za měsíc, když jsou rezavé, v létě, když neprší tak téměř vůbec. Brždění mimo panického obstará rekuperace. Tj. je mi jedno, když místo brzdové kapaliny bude voda, protože stejně nikdy nezačne vařit. A chladicí kapalina pro baterie má taky určitě větší životnost než rok.

I tak je cena servisu 5500 Kč, v současné době každých 30 tisíc km. tj. na kilometr 20 haléřů.

U spalovacího auta je to v průměru za delší období a to všichni doporučují měnit olej a dělat servis po 15 tisících km a ne 30 tisících km cca 15 000 Kč. Tj. 100 haléřů na km.

Pneumatiky mám celoroční a budu muset po 60 tisích km měnit přední. Myslím, že vydrží stejně jako na spalovacím autě.

Dlouhodobý servis automobilu? Dle veškerých dostupných dat to vypadá, že má baterie rozumnou životnost 20 let a nájezd cca 600 tisíc km. Po 20 letech je zůstatková cena auta jak elektro tak spalovacího zanedbatelná. Elektromobil nebude potřeba měnit, protože neodchází motor, spojka, výfuk, DPF, katalizátor, řemeny. Odpis pořizovací ceny včetně servisu a pneumatik je někde na 200 haléřů za km.

U spalovacího auta na 600 tisíc km je cca 2x kompletní generálka motoru, převodovky, 2x spojka, DPF, katalizátor, brzdy. Odpis auta je stejný. Tj. provozní náklady budou někde okolo 300 haléřů nak km.

Celkový náklad na ujetí km elektromobilem za životnost je někde okolo 2 Kč/km, u spalovacího je to 600 až 700 haléřů na km.

Pro mně je to jasné, s elektroautem jezdím daleko pohodlněji, žádný velký hluk, vibrace, bezpečněji díky velkému zrychlení, předjíždění je zábava, ekologičtěji lokální emise jen oděr pneumatik, u spalovacího je navíc oděr z brzd, spojky a to co jde z výfuku. Spotřeba elektromobilu mám dlouhodobou po 2 zimách 16 kwh/100 km, což je stejně jako necelé 2 litry benzínu nebo nafty. V mém energetickém mixu je to jako emise moje cca 3,2 kg CO2 na 100 km, u spalovacího motoru je to cca 25 kg CO2/100 km.

O ekologii výroby a provozu elektroauta pojednává studie dvou profesorů z Technického učení v Brně, elektromobil je podle energetického mixu ekologičtější po ujetí cca 30 tisíc km. V ČR je to po 60 tisích.

Ona totiž výroba banzínu nebo nafty od toho co se dostane ze země do toho než ji spálíte v motoru jako benzín nebo naftu spotřebuje téměř stejně energie jako stačí k pohonu elektromobilu.

Navíc baterie elektromobilu jsou již v současné době zpracovávány jako cenná surovina, dá se říci, že elektromobil půjde téměř celý recyklovat a druhá generace bude mít mnohem menší emise z výroby než první.

A to v emisích spalovacího motoru není započten methan unikající a spalovaný jak při těžbě tak krakování ropy.

 

Doporučuji před nákupem nového auta, půjčte si elektromobil na pár dní, a když máte kde nabíjet, není co řešit. Bude to nejspíš i Vaše jasná volba.

Jaroslav Rada

Zakladatel ing. Jaroslav Rada vystudoval FAV Západočeské univerzity obor počítačové sítě a databáze. Ve 20 letech začal prodávat výpočetní techniku, v roce 1998 začal poskytovat internetové připojení a patřil mezi nejstarší bezdrátové providery v České republice. Před 15 lety zřídil první bezdrátový bod poháněný plně obnovitelnými zdroji fotovoltaikou a později další i větrnou energií. Díky tomu má firma Česká síť nejen obří znalosti komunikací, databází, programování a monitoringu, ale i zkušenosti s obnovitelnými zdroji v těch nejnáročnějších podmínkách. Toho dokáže využít ve Váš prospěch.



Firma Česká síť, která navazuje na podnikání fyzické osoby Jaroslav Rada využívá nejen jeho zkušenosti, ale i dalších techniků. Dnes odchází od poskytování internetového připojení a dalších aktivit v IT oblasti a plně se začíná věnovat obnovitelným zdrojů a energetice. Má přidanou hodnotu ve formě obrovských zkušeností se systémy fungující v režimu 7/24 včetně přístupových bodu napájených jen fotovoltaikou, akumulaci energie. Zkušenosti jak s montáží v náročných klimatických podmínkách - samostatně stojící ostrovní systémy tak hlavně s bateriemi a jejich chováním a řízením. Velké množství informací a zkušeností vyústilo ve vývoj sw Chytrá elektrárna, který jimi dodávané FVE řídí a monitoruje a je připraven jak na komunitní sdílení, tak služby výkonové rovnováhy a budování agregovaných virtuálních elektráren.

Více na www.ceskasit.cz/

 






ERR:

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688