amsp.cz (AMSP)
Podnikání  |  19.03.2025 15:08:14

Transformace podnikání: MSP připraveny na změny, ale brzděné překážkami

infografika průzkumu
infografika průzkumu, zdroj: AMSP ČR, IPSOS

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zveřejňuje výsledky průzkumu mezi českými malými a středními podniky (MSP) na téma transformace podnikání. Průzkum realizovala agentura IPSOS v únoru 2025. Malé a střední podniky (MSP) v České republice si uvědomují nutnost digitalizace, automatizace a inovací, aby zůstaly konkurenceschopné. Přes pozitivní přístup firem k modernizaci však jejich rozvoj brzdí hned několik klíčových překážek – především nedostatek finančních prostředků, nepředvídatelné ekonomické prostředí, nedostatek kvalitních zaměstnanců i obavy zaměstnanců ze změn.

Podniky chtějí investovat do digitalizace, ale chybí jim prostředky


Více než polovina firem plánuje v příštím roce investovat do digitalizace nebo automatizace, což potvrzuje jejich snahu přizpůsobit se novým technologickým a tržním podmínkám. Největší překážkou v rychlejší adaptaci na změny je však nedostatek financí (uvádí 40 % respondentů), který firmy omezuje v realizaci investic do nových technologií i do zvyšování kvalifikace zaměstnanců. Podniky považují za klíčovou hlavně automatizaci procesů a robotizaci.
Firmy spadající do sektoru služeb častěji zmiňují AI a strojové učení.

„České MSP jsou klíčovým motorem ekonomiky. Jejich ochota inovovat a modernizovat je velkým pozitivem, avšak bez efektivnější státní a finanční podpory se jejich rozvoj zpomaluje. Vzhledem ke složitým podmínkám získání financí či podpor jsou menší firmy často opatrné a do svého rozvoje investují až ve chvíli, kdy si na nové technologie či modernizaci samy našetří. To ale vede k pomalejšímu tempu inovací a nižší konkurenceschopnosti, což potvrzuje i stále nedostatečná podpora investic ze strany státu,“ říká Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Firmy deklarují, že pro efektivnější transformaci podnikatelského prostředí pomůže převážně dokončení digitalizace státní správy do 2 let a snížení ceny práce.

„V automobilovém průmyslu dnes procházíme největší přeměnou za více než stoletou historii. Z této perspektivy plně chápeme výzvy, kterým čelí menší a střední podniky, z nichž mnohé jsou našimi partnery a dodavateli. Průmyslové firmy bez ohledu na velikost nebo počet zaměstnanců potřebují jak předvídatelnou regulaci s konzistentními harmonogramy, tak konkurenceschopné transformační náklady, k nimž jednoznačně patří i podpora automatizace procesů a řešení potřeb rekvalifikace. V dialogu, do kterého jsme zapojeni na úrovni Unie i členských států, na tyto naše společné cíle klademe prvořadý důraz,“ říká Václav Hrudka, koordinátor fleetového prodeje Škoda Auto pro český trh.

„Některé závěry průzkumu korespondují s trendem, který vnímáme při financování investic našich firemních klientů. Zejména důležitost udržitelného a odpovědného podnikání, kterou potvrzuje 72 % dotázaných. Stejně tak zjištění, kdy třetina firem zavedla programy ke snížení energetické spotřeby a emisí. To jsou atributy konkurenceschopnosti a řešení, jak obstát v dodavatelských řetězcích zejména velkých firem. V KB podporujeme tyto aktivity nejen konkrétními finančními nástroji, ale i aktuálně 90% slevou na dotační a energetické poradenství v rámci programu ELENA. Otevírá se tak cesta i pro firmy, které trápí nedostatek finančních prostředků pro jejich rychlejší adapci na změny“ uvádí k průzkumu Blanka Svobodová, která je zodpovědná za korporátní strategii a financování v Komerční bance.

Zaměstnanci jako překážka i klíč k úspěchu

Firmy však nečelí pouze finančním bariérám. Překážkou v digitalizaci a automatizaci mohou být také samotní zaměstnanci. Mnozí z nich mají obavy z technologických změn a inovací, což se projevuje nízkou motivací k dalšímu vzdělávání (34 %). To následně komplikuje proces transformace a zavádění moderních technologií.

Na druhou stranu více než polovina dotázaných firem hodnotí své zaměstnance jako připravené na technologické a tržní změny, což naznačuje, že potenciál k inovacím v českých firmách existuje – jen je třeba ho podpořit cíleným vzděláváním a investicemi do rozvoje dovedností.

Byrokracie a nedostatek podpory zpomalují rozvoj

Podle podnikatelů je klíčové, aby stát i finanční instituce více podporovaly malé a střední podniky v procesu digitalizace a inovací. Mezi hlavní překážky, se kterými se firmy potýkají, patří:

  • Složitost administrativních procesů – náročné podmínky pro získání dotací a grantů znamenají, že mnoho firem raději investuje až tehdy, když si na rozvoj našetří.

  • Nedostatečná finanční podpora vzdělávání – firmy chtějí investovat do rozvoje kvalifikace svých zaměstnanců, ale nemají na to dostatek prostředků a rovněž bojují s jejich volnou kapacitou při současném dlouhotrvajícím nedostatku pracovníků.

  • Nejisté regulatorní prostředí – časté legislativní změny způsobují firmám velké problémy v dlouhodobém plánování.

  • Bez efektivnější podpory státu a odstranění administrativních překážek se tak proces transformace může výrazně zpomalit, což by mohlo ohrozit konkurenceschopnost českých podniků v evropském i globálním měřítku.

„Digitalizace a technologické inovace jsou pro malé a střední podniky klíčem k udržitelnému růstu. Drobné podnikatele proto dlouhodobě podporujeme, zejména prostřednictvím programu Mastercard Strive v Česku, který jim usnadňuje přístup k digitálním nástrojům, vzdělávání a mentoringu. Zároveň poskytujeme data a analytické nástroje, jako je bezplatná platforma KdeZačítPodnikat.cz, která podnikatelům pomáhá s výběrem optimální lokality pro rozvoj jejich byznysu. Věříme, že digitalizace otevírá nové příležitosti pro růst a konkurenceschopnost českých podniků, a proto jsme hrdým partnerem této transformace,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.



Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, podnikatele 55+, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.

Více informaci na: www.amsp.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář




Americké akcie
Co teď děláte s americkými akciemi?
Prodávám
7%
Držím
22%
Kupuji
18%
Čekám na pokles
19%
Čekám na vzestup
2%
Nic
31%
Zatím hlasů:558



?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688