Německo zažívá boom soukromých e-koloběžek. Půjčovny ztrácejí dominanci
Na německých ulicích jezdí dnes už více než milion elektrických koloběžek, přičemž více než tři čtvrtiny z nich jsou v soukromém vlastnictví. Zatímco sdílené služby stagnují, počet individuálních majitelů prudce roste. Spolu s tím se dramaticky mění i bezpečnostní statistiky.
Podle Celostátního svazu německých pojišťoven (GDV) bylo v roce 2023 na německých silnicích přibližně 990 000 e-koloběžek. To je téměř o 30 % více než v předchozím roce. Zvýšil se zejména počet soukromých skútrů. Zatímco flotily půjčoven se rozrostly jen o skromných 9 % na 210 000 vozidel, počet soukromých koloběžek vyskočil o 37 % na 780 000 kusů. „E-koloběžky se v ulicích etablovaly během několika let a staly se alternativou k autům, jízdním kolům, mopedům nebo chůzi na mnoha trasách,“ konstatuje zástupkyně generálního ředitele asociace GDV Anja Käfer-Rohrbachová.
Kdo na koloběžce častěji bourá
Statistiky nehod odhalují markantní rozdíl v bezpečnosti provozu koloběžek mezi půjčovnami a soukromými uživateli. Přestože sdílené e-koloběžky tvoří jen pětinu všech strojů v Německu, stojí za 40 % všech pojistných událostí. Na 100 půjčených koloběžek připadá 0,9 nehody, zatímco u soukromých jen 0,4 nehody. Výzkum GDV dále identifikoval klíčové rozdíly mezi uživateli. „Ti, kteří mají svoji vlastní koloběžku, jsou většinou častými řidiči a koloběžku používají například k dojíždění do práce. Je jim přes 30 let, jezdí po cyklostezce nebo po silnici a častěji nosí helmu. Uživatelé půjčených koloběžek jsou naopak mladší, obvykle jezdí ve volném čase, jsou méně zkušení a častěji jezdí po chodníku, i když právě to je zakázáno,“ popisuje různé profily Kirstin Zeidler, vedoucí výzkumu nehod pro pojišťovny v GDV.
Kam směřuje budoucnost?
Pojišťovny se zasazují pro lepší ochranu chodců na chodnících. „Aby se e-koloběžky nedostávaly na chodníky, je zapotřebí více a lepších cyklostezek,“ říká Käfer-Rohrbach. Namísto toho návrh ministerstva dopravy stanoví, že e-koloběžky budou oficiálně schváleny do provozu na chodnících a pěších zónách, které jsou nyní zpřístupněny cyklistům. „Bylo by však lepší nedělat výjimky ani pro jízdní kola, ani pro e-koloběžky,“ doporučuje Käfer-Rohrbach. Pojišťovny současně požadují, aby úřady odpovědné za veřejný pořádek a policie důsledně vymáhaly platná pravidla.
E-koloběžky a další malá elektrická vozidla mohou jezdit po německých silnicích od června 2019. Stejně jako mopedy a malé motocykly potřebují povolení k provozu od Spolkového úřadu pro provoz motorových vozidel, a také povinné ručení, které se prokazuje pojistnou nálepkou na vozidle. Povinnost pojištění se nevztahuje na ty nejpomalejší a na provozované výhradně na privátních pozemcích.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Akcie - Akcie online. Pražská burza, Německo, USA. Investice do akcií
- BOOM - aktuální a historické ceny kryptoměny BOOM, graf vývoje ceny kryptoměny BOOM - 1 den - měna USD
- BOOM - aktuální a historické ceny kryptoměny BOOM, graf vývoje ceny kryptoměny BOOM - 2 dny - měna USD
- BOOM - aktuální a historické ceny kryptoměny BOOM, graf vývoje ceny kryptoměny BOOM - 3 roky - měna USD
- BOOM - aktuální a historické ceny kryptoměny BOOM, graf vývoje ceny kryptoměny BOOM - 2 dny - měna EUR
- Nové IPO v Evropě zažívají boom - kdy dorazí i k nám ?
- Ferrari zažívá v Austrálii boom
- Palladium zažívá boom jako žádný jiný kov na světě
- Galanterie zažívají boom, lidé skupují materiál na domácí výrobu roušek
Prezentace
17.03.2025 Firmy a podnikatelé si loni půjčili 168…
14.03.2025 MacBook za polovinu. V Česku je nová služba,…
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.