Maroko si buduje pozici mostu mezi Evropou a Afrikou
Pro evropské země, zejména po pandemii koronaviru, je Maroko ideálním trhem pro rozvíjení obchodních aktivit v oblasti energetiky, zemědělství, potravinářství, dopravy, textilního průmyslu a do budoucna i obranného průmyslu. Maročané z dnešní ekonomiky s nálepkou „vývozní“ a „nízkonákladová výroba“ chtějí vybudovat s přispěním domácích reforem a zahraničních investic ekonomiku s nálepkou „přidané hodnoty“, která bude silným konkurentem především výrobcům z Číny.
SÁZKA NA DOHODY O VOLNÉM OBCHODU
Změny politických pozic zejména Francie a USA a „restartované“ partnerství se Španělskem nebo Německem v posledních letech není sázkou naslepo. Maroko se snaží o větší politickou a ekonomickou transparentnost, založenou na strategii současného marockého krále Muhammada VI. a postupně aplikovanou od jeho nástupu na trůn v roce 1999. Za tu dobu Maroko navázalo smlouvy o volném obchodu s 52 zeměmi světa, včetně EU, USA, Turecka a arabských zemí. Marocká ekonomika sice prožívala těžká období, dokázala se však postupně vypracovat do pozice současné výrobní platformy domácích i zahraničních společností. Ty se snaží z marockých obchodních a industriálních zón v Casablance, Tanger, Kénitře, El – Jadidy, Al – Ajúnu nebo Dachle na Západní Sahaře obstát ve světové konkurenci – z pohledu Maročanů především ve srovnání s asijskou a tureckou konkurencí.
MODERNIZACE DOPRAVY I ŠKOLSTVÍ
Maročané zhodnocují moderní a rychle vyrůstající dopravní, námořní, leteckou a turistickou infrastrukturu doplněnou o reformy například v oblasti školství. Problémem budoucnosti nejsou finanční zdroje nutné pro budování infrastruktury, ale její obsluha kvalitně vzdělanou lidskou silou. V této oblasti se Maročané zaměřují na rozvoj technicko-inženýrských a medicínských oborů.
VLASTNÍ ZNAČKA AUTOMOBILU NEO
Výsledkem synergie výše uvedených faktorů je nakonec i představení vlastní značky osobních vozů „Neo“, vyráběných automobilkou Neo Motors Morocco s podporou francouzského Peugeot Stellantis v Ain El Aouda nedaleko hlavního města Rabatu. Maroko se díky přítomnosti několika světových automobilek a dodavatelů komponentů dostalo na špičku afrického automobilového průmyslu a svou produkcí 480 tisíc osobních automobilů ročně již předčilo Jihoafrickou republiku.
CHYTRÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE
Maročané jsou hrdi na energetickou strategii země, která od roku 2009 cílí na solární a větrnou energii a v poslední době rovněž na výrobu zeleného vodíku. Maroko vystavělo ve středu své země prozatím největší solární elektrárnu v Africe „Noor“. Energetický mix Maroka chytře odpovídá potřebám zemí EU, které chtějí vyrábět „zeleně“ a zavádějí cla na dovoz výrobků z fosilních paliv.
MAROKO – BRÁNA DO AFRIKY
Role Maroka jako mostu mezi zeměmi Evropy a Afriky je podpořena stabilním finančním a bankovním sektorem země a úspěšnou marockou diplomacií ve světě. Tím Maroko otevírá pomyslné dveře na africký kontinent čítající dnes více než miliardu obyvatel, jejichž počet se má do roku 2050 zdvojnásobit. Nezapomínejme ani na africkou zónu volného obchodu ZLECAF (Zone de Libre Echange Continenatale Africaine) sdružující země Africké unie, jejímž členem je i Maroko.
Zdá se, že Maroko umí zhodnotit to, co jiné země nemají – dlouhou časovou periodu charakteristickou pro funkční období jedné královské dynastie. Král Muhammad VI. je u vlády 25 let. Během dlouhé časové periody je možné promyšleně zavádět sektorové reformy a strategie, v Maroku na první pohled vypadající neuspořádaně a nepropojeně, které ale zemi mohou dovést do postavení nové regionální mocnosti. Dvě významné sportovní události – Africký fotbalový pohár národů v roce 2025 a světový šampionát v kopané v roce 2030 – mohou toto postavení potvrdit.
Jana Svobodová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rabatu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Koronavirus v Evropě
- Saúdi budují dopravní hub mezi Asií, Afrikou a Evropou
- Solární letadlo letí z Evropy do Afriky, už je nad Marokem
- Bankovní unie – Evropa buduje obranné pozice
- Cestování do Maroka a návratu do ČR - Hranice mezi Marokem a španělskými exklávami Ceuta a Melilla byly otevřeny 17.05.2022.
- Severní Afrika se zaměřením na Maroko, Alžírsko a Egypt – webinář o příležitostech pro české firmy
- Severní Afrika se zaměřením na Maroko, Alžírsko a Egypt – webinář o příležitostech pro české firmy
- Maroko – ekonomická lokomotiva severní Afriky
- MAROKO – EKONOMICKÁ LOKOMOTIVA SEVERNÍ AFRIKY
Prezentace
21.01.2025 Nejoblíbenější Xiaomi roku má nástupce.
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Charu Chanana, Saxo Bank
Mgr. Timur Barotov, BHS
Peněz bude stále více: Investování již není možnost ale nutnost!
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
?