Komise vyčlenila 132 milionů eur na podporu udržitelných a vysoce kvalitních zemědělsko
132 milionů eur na podporu udržitelných a zemědělsko-potravinářských produktů
Komise v roce 2025 vyčlení 132 milionů eur na spolufinancování propagačních činností na podporu udržitelných a vysoce kvalitních zemědělsko-potravinářských produktů EU na vnitřním trhu i na celém světě. Pracovní program propagační politiky do roku 2025, který dnes Komise přijala, je navržen tak, aby rozvíjel nové tržní příležitosti pro zemědělce v EU a širší potravinářský průmysl EU a pomohl jim zabezpečit jejich stávající podnikání. Její priority zohledňují zastřešující cíle udržitelnosti a konkurenceschopnosti, jakož i potravinového zabezpečení, které jsou uvedeny v politických směrech pro Komisi na období 2024–2029.
Přijetí pracovního programu na rok 2025 rovněž znamená deset let propagační politiky EU. Během tohoto období spolufinancovala Evropská komise celkem více než 600 kampaní se společným podpisem „Enjoy, it's from Europe“ (Užijte si, je to z Evropy), které podporují pověst zemědělsko-potravinářských produktů EU v Unii a na celém světě.
Částky dostupné pro programy, které mají být vybrány v roce 2025, jsou rozděleny mezi propagaci v zemích mimo EU a na vnitřním trhu EU: 63,4 milionu EUR a 58,6 milionu EUR.
Pracovní program určuje regiony a země s vysokým růstovým potenciálem mimo EU jako hlavní cílové trhy podpory. Patří mezi ně Čína, Japonsko, Jižní Korea, Singapur a Severní Amerika. Spojené království zůstává jedním z hlavních vývozních trhů pro zemědělsko-potravinářské produkty EU a absorbuje více než 20 % vývozu zemědělsko-potravinářských produktů z EU.
Rozpočet pro vnitřní trh EU je rozdělen takto:
- Kampaně zaměřené na vnitřní trh budou zahrnovat informační a propagační opatření zaměřená na režimy jakosti EU, zejména na zeměpisná označení (chráněné označení původu (CHOP), chráněné zeměpisné označení (CHZO) a zaručené tradiční speciality (ZTS)) s vyčleněným rozpočtem ve výši 17,1 milionu EUR. V současné době je chráněno více než 3 500 názvů zemědělsko-potravinářských produktů a nápojů, což spotřebitelům zaručuje pravé produkty a zachovává kulturní a kulinářské dědictví EU.
- Rozpočet ve výši 28,8 milionu EUR je přidělen na programy zaměřené na zvýšení informovanosti a uznání nebo na produkty chované ekologicky a udržitelně, a to i s přísnějšími normami v oblasti dobrých životních podmínek zvířat.
- 12,7 milionu eur je vyčleněno na stimulaci spotřeby čerstvého ovoce a zeleniny v souvislosti s vyváženou stravou.
Dalších 10 milionů EUR je vyčleněno na opatření v případě vážného narušení trhu, ztráty důvěry spotřebitelů nebo jiných problémů. Tento rozpočet je v případě nevyužití přerozdělen na programy ve třetích zemích.
Pracovní program rovněž předpokládá řadu iniciativ, které bude přímo řídit Evropská komise. Tyto činnosti zahrnují propagační a informační kampaně ve třetích zemích, účast až na pěti významných mezinárodních zemědělsko-potravinářských veletrzích, organizaci misí na vysoké úrovni s obchodními delegacemi do třetích zemí a vypracování příruček pro vstup vývozců na trh.
Další kroky
Evropská výkonná agentura pro výzkum (REA) vyhlásí dne 22. ledna 2025 dvě výzvy k předkládání návrhů – jednu pro tzv. „jednoduché“ programy s jednou nebo více organizacemi z téže země EU; jeden pro „víceleté“ programy s nejméně dvěma organizacemi z nejméně dvou členských států nebo z jedné nebo více organizací na evropské úrovni. O financování a předkládání návrhů může požádat široká škála hospodářských subjektů, jako jsou organizace obchodu a producentů a zemědělsko-potravinářské skupiny odpovědné za propagační činnosti. Výzvy k podávání přihlášek budou otevřeny po dobu tří měsíců. Mapa všech propagačních a informačních kampaní a „kontrola způsobilosti“ jsou k dispozici na novém portálu „Enjoy, It's from Europe“.
Informační den se bude konat v Bruselu a on-line ve dnech 29. a 30. ledna 2025. Potenciální příjemci jsou zváni, aby se zúčastnili a získali přehled o možnostech financování a procesu podávání žádostí. Budou mít příležitost vyslechnout si úspěšné příjemce a navázat kontakty s potenciálními partnery projektu.
Pro více informací
v milionech EUR |
|
Jednoduché programy |
92 |
Jednoduché programy na vnitřním trhu |
39,1 |
Programy pro ekologické produkty | 10 |
Programy pro čerstvé ovoce a zeleninu | 9,1 |
Programy týkající se režimů jakosti EU (zeměpisná označení, logo „nejvzdálenější regiony“) | 9 |
Programy zvyšující povědomí o udržitelném zemědělství EU a dobrých životních podmínkách zvířat | 6 |
Programy zdůrazňující specifické rysy metod zemědělské produkce v Unii (bezpečnost potravin, sledovatelnost, pravost, označování, výživové a zdravotní aspekty, dobré životní podmínky zvířat...) a vlastnosti produktů EU, pokud jde o jakost, chuť, rozmanitost nebo tradice (=mimo režimy jakosti EU) |
5 |
Jednoduché programy ve třetích zemích |
47,9 |
Čína (včetně Hongkongu a Macaa), Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan, jihovýchodní Asie nebo jižní Asie | 16,3 |
Jiné zeměpisné oblasti | 17,3 |
Kanada, USA, Mexiko | 9,3 |
Programy pro ekologické a udržitelné produkty EU ve třetích zemích | 5 |
Jednoduché programy pro narušení trhu / dodatečná výzva k předkládání návrhů |
5 |
|
|
VÍCE PROGRAMŮ |
40 |
Více programů na vnitřním trhu |
19.5 |
Programy pro ekologické produkty | 5.4 |
Programy zvyšující povědomí o udržitelném zemědělství EU a dobrých životních podmínkách zvířat | 7.4 |
Programy pro čerstvé ovoce a zeleninu | 3.6 |
Programy týkající se režimů jakosti EU (ekologické produkty, zeměpisná označení, logo „nejvzdálenější regiony“) NEBO programy zdůrazňující specifické rysy metod zemědělské produkce v Unii (bezpečnost potravin, sledovatelnost, pravost, označování, výživové a zdravotní aspekty, dobré životní podmínky zvířat...) a vlastnosti produktů EU, pokud jde o jakost, chuť, rozmanitost nebo tradice | 3.1 |
Složené programy ve třetích zemích |
15.5 |
Programy ve všech zeměpisných oblastech mimo EU | 12.5 |
Programy pro ekologické a udržitelné produkty EU ve třetích zemích | 3 |
Složené programy pro narušení trhu / dodatečná výzva k předkládání návrhů |
5 |
Propagační akce celkem |
132 |
K vybraným programům v roce 2024: 75 kampaní financovaných EU, jejichž cílem je upozornit na to nejlepší ze zemědělských produktů EU - Evropská komise Propagace zemědělských produktů EU - Evropská komise
Užijte si to, je to z Evropy! | Vychutnejte si ji z portálu Europe Portal
Propagace zemědělských produktů - Evropská komise
Quote
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- Koupit 1 EUR (euro) - valuty, měnová kalkulačka
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Kalkulačka podpory v nezaměstnanosti 2020 - Nárok na podporu v nezaměstnanosti a její výše
- Výpočet podpory v nezaměstnanosti v roce 2020
- Graf EUR / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- EUR / CZK, Kurzy měn Online, Forex, Graf
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- EUR / USD, Kurzy měn Online, Forex, Graf
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory