Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů
Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
„Až dosud přitom medián nabídkových cen buď rostl, nebo přinejmenším stagnoval. V létě se pohyboval kolem hranice 210 tisíc korun, v září a říjnu kolem 200 tisíc, listopad přinesl propad o dalších deset tisíc na 189 tisíc korun. Do statistiky se tak promítly i slevy v rámci každoroční akce Black Friday. Vždyť jen naše společnost při ní zlevnila zhruba 2 500 aut o téměř o 50 milionů korun. Výrazné slevy přitom u nás pokračují i teď v prosinci, kdy je ideální čas pořídit si vůz pod stromeček,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ceny rostly v posledních třech letech od pandemie covidu nepřetržitě, až do začátku podzimu překonávaly i průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. To nyní skončilo – průměrné ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by čistá inflace zdražila na 191 tisíc, ve skutečnosti se aktuálně nabízí o něco levněji. „Pro motoristy jsou to dobré zprávy, kterých v době zdražování potravin a energií moc není. Auta jsou zase o něco dostupnější než dřív, příznivý je i vývoj na trhu s pohonnými hmotami, které jsou o několik korun na litr levnější než před rokem,“ doplňuje Petr Vaněček.
Další parametry ojetých vozů se výrazně nemění. Medián počtu ujetých kilometrů zůstává na hodnotě zhruba 157 tisíc kilometrů, nabízená auta jsou většinou deset let stará, tedy roku výroby 2014. Klesající ceny však mírně zrychlují prodej – zatímco v říjnu figurovalo ojeté auto v inzertní nabídce skoro 59 dní, v listopadu to bylo necelých 57 dní. „Pro zajímavost, v síti AAA AUTO prodáváme auta výrazně rychleji, průměrně je máme v nabídce 47 dní,“ přibližuje zákulisní údaj Petr Vaněček.
Co se týče složení nabídky na sekundárním trhu, stále mu vládnou dieselová auta s podílem necelých 55 procent, benzinové motorizace zaujímají 40 procent. Rovná dvě procenta zastoupení mají hybridní automobily, kombinující spalovací motor s elektrickým, 1,5 procenta pak čistě elektrické vozy (BEV). Téměř stejně jsou na tom vozy spalující LPG (propan-butan), naopak před několika lety populární auta, jezdící na zemní plyn CNG, už s půl procentem pouze paběrkují. „Vývoj u elektromobilů je poměrně zajímavý. Meziměsíčně jich přibylo plných 26 procent, v nabídce českého sekundárního trhu je jich 2,2 tisíce, ale ceny nastoupily opačnou trajektorii. Oproti minulému měsíci spadly o celých deset procent na mediánových 550 tisíc korun. To už u plně zánovních vozů s obvyklým stářím tří let a nájezdem 30 tisíc kilometrů může být pro spoustu lidí lákadlem ke koupi,“ uzavírá Petr Vaněček.
AURES Holdings
Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama.
Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy.
Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
Více informaci na: www.auresholdings.eu
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Zprávy z trhů: HDP meziročně vrostl ve 4Q99 o 7,3%, trh zamířil opět směrem dolů, ...
- Akciové trhy zamířily směrem dolů
- Trhy s Apple v čele včera opět zamířily dolů
- Obrat nevyšel, akciové trhy zamířily opět dolů
- Nabídka zánovních aut na českém trhu vloni opět mírně klesla, v Polsku a na Slovensku naopak roste
- Akciové trhy po datech z trhu práce USA zamířily dolů. Dnes inflace v eurozóně a EU
- Sója opět zamířila směr sever
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Nenechávejte baterii a FVE ležet ladem, využívejte je k vyrovnávání sítě
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla