Více jak polovina Čechů měla u zboží zakoupeného na zahraničních marketplace pochybnosti o jeho pravosti
Jaké mají Češi zkušenosti s nákupem levného asijského zboží z obřích online tržišť? Ne každému se lákavé nízké ceny vyplatily, jak vyplývá z průzkumu společnosti Shoptet. Přestože za posledního půl roku nakoupilo na online zahraničních marketplace 52 % našinců, většina z nich se potýkala s problémy. Konkrétně 60 % zákazníků mělo pochybnosti o pravosti zakoupeného zboží. Překvapením však zůstává, že jen část z nich se snažilo zboží reklamovat.
Široký výběr zboží totiž nabízí často útočiště nekalým prodejcům. Ti se snaží vydělat na padělaných výrobcích populárních značek, případně jde o zboží pochybné kvality. “Takové zboží se tváří jako originál, zároveň je však cenově výhodnější, a to až podezřele. Cena bývá například nastavena tak, že nemá konkurenci. Nezkušení zákazníci tak mohou podlehnout dojmu, že nakupují originál za výhodnou cenu, ale opak je přitom pravdou,” upozorňuje ředitel Shoptetu Samuel Huba. Z průzkumu dále vyplývá, že mezi nejčastější padělky patří elektronika, kosmetika a také oblečení a módní doplňky.
Zorientovat se v nabídce přitom není mnohdy jednoduché, z průzkumu vyplývá, že zákazníci upozorňují, že popisky zboží neodpovídají tomu, co jim pak přišlo v zásilce domů. Pokud byl neoriginální nebo nekvalitní výrobek odhalen, jen 38 % dotázaných se pustilo do reklamace. Úspěch s ní následně mělo jen 60 % z nich.
Těm, co se reklamovat zboží nepovedlo, si nejčastěji stěžují na problémovou komunikaci s obchodníkem. “Tím špatné zkušenosti většiny nespokojených zákazníků nekončí. Následují totiž problémy s náklady na zaslání zásilky, které obchody nechtějí proplácet, přestože si za zaslání zboží poplatek účtovaly. Komplikované jsou případy neoriginální nebo poškozené kosmetiky. Tam pak prodejci odmítají reklamaci uznat, přestože parfém voní jinak a podobně,” vyjmenovává špatné zkušenosti Samuel Huba.
Přestože se podle průzkumu drtivá většina dotázaných shoduje, že kupovat padělané výrobky je špatné. Zhruba deset procent pak uvádí, že pokud jim dané zboží poslouží stejně, jako originál, ale vyjde na zlomek ceny, tak v tom případě jsou k takovým produktům tolerantní.
Zajímavý pohled nabízí též 13 % zákazníků , kteří tvrdí, že pořizování oblečení si uvědomují, že velké módní značky bývají výrazně dražší, proto raději podpoří české či lokální výrobce. “Nemalá část společnosti přemýšlí nad tím, za co a kde utrácí své peníze. Nejde jen o kvalitu, ale také o fakt, že raději nakoupí u lokálních obchodníků a podpoří tím místní ekonomiku,“ uzavírá ředitel Shoptetu.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?