Novela o autonomních vozidlech: Krok k širšímu využití autonomních technologií na našich silnicích
Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, která umožní maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. Změna zákonů bude v listopadu předložena k projednání do Poslanecké sněmovny.
„Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.Automatizované vozidlo je takové, které díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit autonomně, tedy bez zásahů řidiče. Typickými situacemi pro tento autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz. V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení.
Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení.
„Česká republika umožní využívat již dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je to například v Německu. Velice vítáme, že Ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj“ doplňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno, jako například hlídání mrtvých úhlů, zůstanou nadále v činnosti.
„Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.
Jedná se o přirozenou technologickou evoluci, která vychází z přísných a bezpečných mezinárodních regulací. Vozidla, na která se tato právní úprava vztahuje, jsou schvalována podle celoevropsky platných homologačních předpisů. Aktuální novelizace upravuje především otázku odpovědnosti a povinností řidiče související s řízením vozidla v autonomním režimu.
„Návrhu předcházela podrobná diskuse se zástupci autoprůmyslu, pojišťoven i Policie ČR,“ zdůrazňuje ředitel Odboru agend řidičů Ministerstva dopravy Stanislav Dvořák.
Legislativní změna zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně zahrnuje:
- Rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá;
- rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě;
- přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů;
- novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla;
- uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému;
- rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.
Vzhledem k důležitosti této legislativy, která přispěje k bezpečnějšímu a efektivnějšímu provozu na našich silnicích, věříme v aktivní podporu při schvalování těchto novel. Je na čase přijmout opatření, která umožní držet krok s moderními technologiemi a zajistí budoucnost českého automobilového průmyslu.
Vzhledem k důležitosti této legislativy, která přispěje k bezpečnějšímu a efektivnějšímu provozu na našich silnicích, věříme v aktivní podporu při schvalování těchto novel. Je na čase přijmout opatření, která umožní držet krok s moderními technologiemi a zajistí budoucnost českého automobilového průmyslu.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Provoz silnice 1 třídy v úplném znění zákonů
- Silnice a dálnice aktuálně
- Jednoduchý způsob, jak investovat do autonomních vozidel?
- Na Sokolovsku vyroste zkušební centrum na vývoj systémů autonomních vozidel. Ministr Tomáš Hüner podepsal s firmou BMW deklaraci o spolupráci
- Seeing Machines: sledovací systém pro autonomní vozidla
- Značka Audi investuje 14 miliard eur do autonomních vozidel
- Pomůže pojišťovnictví získat důvěru obyvatel v autonomní vozidla?
- Klesají obavy z bezpečnosti autonomních vozidel, česká legislativa se na ně připravuje
- Podpora elektromobilů a autonomních vozidel je oficiálním směrem českého průmyslu. Vláda podepsala memorandum se zástupci autoprůmyslu
- Jednoduchý způsob, jak investovat do autonomních vozidel...
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Podvodníci čekají na vaši chybu: Jak se nenapálit při vánočních nákupech na internetu?
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna