Pro cestující ve Středočeském kraji je od prosince připravena řada nových autobusových linek
Na začátku prosince čeká cestující v autobusové dopravě ve Středočeském kraji celá řada novinek. Například budou moci využívat nové vnitro i mezikrajské linky. Řadu z nich budou obsluhovat noví dopravci, kteří vzešli z loňského tendru. Jízdní řády v autobusové dopravě začnou platit 1. 12., nikoliv v polovině prosince, jak bývá zvykem.
Středočeský kraj připravil v autobusové dopravě celou řadu změn. Systém PID nabídne řadu nových linek, některé se budou slučovat a další budou posílené. Spoje budou obsluhovat i noví dopravci, vzešlí z nedávného velkého tendru. Linky budou obsluhovat v následujících deseti letech. A zatímco v minulosti se zahájení provozu nových linek odvíjelo od celostátních změn jízdních řádů, letos změny v autobusové dopravě nastanou už 1. prosince. V tento den se tedy změní i jízdní řády.
„Novinky jsou naplánované přesně na termín začátku platnosti nových smluv s dopravci. Kolegové z Integrované dopravy Středočeského kraje a ROPID, jakožto organizátoři veřejné dopravy ve Středočeském kraji a Praze, se před spuštěním provozu na nedávném společném setkání přesvědčili, že příprava dopravců na jejich vyjetí odpovídá plánovanému harmonogramu. Jejich nástup do provozu by tedy nemělo nic ovlivnit,“ shrnuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Nové smlouvy cestujícím přinesou zejména zvýšení kvality v oblasti vozového parku.“
Odbor veřejné mobility Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK) ještě pracuje na vydávání rozhodnutí (licencí) k linkám, kterých je zhruba 360. „Připravujeme všechny nové jízdní řády, ať už s městy a obcemi anebo s organizátory dopravy, tedy Integrovanou dopravou Středočeského kraje a ROPIDem. Poté je ještě schválíme,“ připomíná Petr Matura, vedoucí odboru veřejné mobility KÚSK.
Dopravce kraj vybíral v největší soutěži svého druhu v historii České republiky. Proces zadávacích řízení byl dokončen loni v říjnu, kdy Středočeský kraj, Praha a dopravci podepsali smlouvy na desetileté kontrakty. V celkem 35 soutěžených celcích uspělo 14 dopravců. „Všechna řízení se uskutečnila podle harmonogramu a bez průtahů či komplikací, a nedošlo ani k žádnému relevantnímu napadení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ připomíná Zdeněk Šponar, ředitel IDSK. Ve 24 oblastech mají s vítězným dopravcem uzavřenu smlouvu Praha i Středočeský kraj, v 11 oblastech pouze kraj.
Přehled změn v autobusové dopravě
Sloučení linek
· 428 + 765 (pod označením 765 nové přímé spojení v relaci Sibřina – Říčany – Jesenice)
Posílení kapacity či provozu
· 338, 390 (v letní sezóně o víkendech plošné nasazení kloubových autobusů na všechny spoje)
· 307, 360, 395, 754 (posílení víkendového provozu)
· 388, 406 (posílení provozu garantovaným nasazením vozidel délky 15 m na vybrané spoje)
· 349, 384, 393, 394, 395 (posílení provozu plošným nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje celotýdenně)
· 316, 333, 337, 369, 371, 380, 398, 498, 499, 705 (posílení provozu nasazením kloubových vozidel na všechny či vybrané spoje)
· 354 (prodloužení o úsek Nehvizdy – Mochov a převedení části spojů z linky 398)
· 370, 372 (posílení provozu v úseku Praha – Odolena Voda – Postřižín ve špičkách pracovní dnů, v sobotu a neděli)
· 385 (celotýdenní posílení provozu v úseku Praha – Nupaky (- Říčany)
· 402 (posílení provozu nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje v pracovní dny a výrazné posílení provozu o víkendu v úseku Praha – Ostředek – Zruč n. S. – Zbraslavice)
· 415 (zavedení zrychlených spojů ve špičkách pracovních dnů v úseku Zličín – Krupá
Změna označení linek
V souvislosti s potřebou uvolnit číselnou řadu pro nové linky zajišťující spojení regionu s hlavním městem Prahou dochází k přečíslování regionálních linek v číselné řadě 421–429. Další linky bylo nutné přečíslovat kvůli zavádění nových mezikrajských spojení, aby nedocházelo k souběžnému provozu linek se shodným číselným označením na území jednoho kraje.
· 421 › 821
· 422 › 822
· 423 › 823
· 424 › 824
· 425 › 825
· 426 › 826
· 456 › 858
· 457 › 857
· 592 › 708 v nové trase Panenský Týnec – Zlonice – Slaný
· 841 › 750
Spojení Ústeckého kraje, Mělnicka a Kladenska
· Zřízení přestupního uzlu v Nové Vsi, nové spojení Kladna s Roudnicí nad Labem, zavedení expresního spojení Kralupy nad Vltavou – Mělník
· V zastávce Nové Ves, u dálnice budou zavedeny v pracovní dny téměř každou hodinu (o víkendu v intervalu 120–240 minut) garantované návaznosti mezi linkami 413, a 617 a 646. Bude zde umožněn všesměrný přestup mezi uvedenými linkami z obou směrů, tj. mezi 6 vozidly. Díky tomu vznikne řada nových spojení, případně dojde k obnově těch historických, např. Kladno – Mělník nebo Velvary – Litoměřice. Výrazně se taktéž zlepší a zrychlí dojíždění do Prahy obcím na hranici Středočeského a Ústeckého kraje.
· 413 (Praha, Letňany – Nová Ves, u dálnice – Litoměřice) - změna časových poloh spojů, zavedeny garantované přestupy na linky 617 a 646)
· 617 (Kladno – Slaný – Velvary – Nová Ves, u dálnice – Roudnice nad Labem) - nová trasa linky, v úseku Kladno – Slaný část spojů nahradí spoje linky 616, v úseku Slaný – Nová Ves linka vedena po trase současné linky 617 a v úseku Nová Ves – Roudnice nad Labem nahradí současnou linku 646. Trasa linky přes oblast Podřipska má i značný turistický potenciál, o víkendu jsou tak zavedeny 4 páry spojů v intervalu cca 240 minut.
· 646 (Kralupy nad Vltavou – Veltrusy – Nová Ves, u dálnice – Mělník) - nová trasa linky pro expresní spojení Kralup nad Vltavou s jejich okresním městem Mělník; cestovní doba pouze 35 min. V provozu ve špičkách pracovních dní každou hodinu, v ostatních obdobích včetně víkendu každé dvě hodiny.
Další úpravy:
· 466 (Mělník – Nelahozeves – Kralupy nad Vltavou) - linka nově vedena přes Nelahozeves, čímž vznikne dlouho požadované přímé spojení s Mělníkem.
· 856 (Zákolany – Kralupy nad Vltavou – Veltrusy – Nelahozeves – Velvary) - linka je nově prodloužena z Kralup nad Vltavou přes Veltrusy a Nelahozeves do Velvar, čímž zajistí v pracovní dny zcela nové spojení v této relaci, ve Velvarech zajištění přestupů pro spojení do Slaného a Kladna linkou 617.
Nové spojení Kladna s Litoměřicemi
· V rámci posílení spojení Kladno – Slaný přes Smečno dochází k prodloužení linky 650 ze Slaného do Kladna, vznikne tak zcela nové přímé spojení Kladno – Smečno – Litoměřice. Linka bude v provozu v intervalu cca 60 minut ve špičkách pracovních dnů, v ostatních obdobích zhruba každé dvě hodiny. Kromě propojení Kladna s městy Bohušovice nad Ohří a Litoměřice, které má i turistický potenciál, vznikne nové rychlé a přímé spojení obcí severně od Slaného s Kladnem. Například spojení ze Zlonic do Kladna pouze za cca 40 minut.
Nová spojení do Chomutova
· Na základě mezikrajské spolupráce se prodlužuje trasa linky 389 o úsek Louny – Chomutov, v daném úseku nahradí linku DÚK 701. Ta bude taktéž v úseku Žerotín – Louny nahrazena prodlouženou linkou 589, na níž bude většina spojů vedena přímo z/do Prahy (z Hořešovic jako linka 389).
· Obsluha obce Líský v rámci spojení do Pozdně zajištěno převážně linkou 588. Nově dochází ke zrychlení spojení Panenský Týnec – Chomutov, rozšíření provozu na relaci Louny – Postoloprty – Chomutov v okrajových časech, zavedení přímých spojení Postoloprty – Praha, Žerotín a Hříškov a okolí – Slaný, Zichovce a Bílichov – Louny a většina spojů v relaci Praha – Chomutov bude zajištěna kapacitními autobusy délky 15 metrů.
Linky do Plzeňského a Jihočeského kraje
· 407 (posílení linky Praha, Smíchovské nádraží – Písek v pracovní dny a zavedení víkendového provozu až do Vodňan a Prachatic. Tarif PID platí v úseku Praha – Čimelice).
· 416 (nová linka Praha, Smíchovské nádraží – Blatná – Horažďovice – Sušice celotýdenně. Tarif PID platí v úseku Praha – Horažďovice)
· 428 (nová linka Praha, Smíchovské nádraží – Strakonice celotýdenně, o víkendu až do Volyně a Vimperku. Tarif PID platí v úseku Praha – Čimelice)
· 453, 455 (nový dopravní koncept v souvislosti s nasazením elektrobusů)
· 456 (nová linka Miličín – Šebířov – Mladá Vožice. Tarif PID platí v celé trase)
· 457 (nová linka Miličín – Sudoměřice u Tábora – Tábor. Tarif PID platí v celé trase)
· 545, 546, 548 (rozšíření tarifní integrace, nově tarif PID až do Rokycan, Strašic a Zbirohu)
Linky do Královéhradeckého a Libereckého kraje
· 405 (Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Jilemnice – Nová Paka – Jičín – Mladá Boleslav – Praha, Černý Most), tarif PID platí v úseku Praha – Jičín
· 425 (Praha, Černý Most – Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou), pravidelný interval 120 minut v úseku Černý Most – Trutnov, do Pece v provozu jeden pár spojů celotýdenně, tarif PID v úseku Praha – Nový Bydžov
· 585 (Jičín – Kopidlno – Poděbrady), tarif PID platí v celé trase
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Státní svátky Prosinec 2024
- Kalendář jmen Prosinec 2024 - svátky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- Praha a Středočeský kraj soutěží autobusové dopravce, kteří budou přepravovat cestující v rámci Pražské integrované dopravy od 1. prosince 2024
- Začátkem září propojí Středočeský a Ústecký kraj nová autobusová linka 413
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory