Kruhové objezdy versus křižovatky: Méně nehod, méně zranění
Kruhové objezdy snižují počet a závažnost dopravních kolizí, jak ukazuje analýza Portálu nehod. Ačkoliv jejich podíl na celkovém počtu nehod je minimální, existují specifická rizika – například noční nehody mladých a podnapilých řidičů nebo nedostatečné zpomalení před vjezdem. Kruhové objezdy jsou však i přesto krokem k bezpečnější silniční infrastruktuře, pokud se dodržují základní pravidla opatrnosti a přizpůsobení rychlosti.
Kruhové objezdy jsou považovány za jednu z nejefektivnějších metod, jak snížit počet nehod na křižovatkách, a to díky jejich přirozené schopnosti zpomalit provoz. Podle analýzy Portálu nehod došlo na kruhových objezdech v České republice v letech 2010 až 2023 ke 14 517 nehodám. To představuje pouhé jedno procento z celkového počtu všech nehod v daném období. Karamboly na všech typech křižovatek představují 18,9 % všech nehod na českých silnicích. „Kruháče“ se však na všech nehodách na křižovatkách podílí jen 5,9 %.
Když se podíváme na dopady nehod na kruhových objezdech v porovnání s ostatními křižovatkami, zjistíme, že zde mají méně závažné následky. Až 73 % nehod na kruhových objezdech končí bez zranění, což je vyšší podíl než u běžných křižovatek, kde je to jen 64,6 %. Nehody s lehkým zraněním jsou na kruhových objezdech zastoupeny 24,6 %, zatímco na klasických křižovatkách 31,4 %. Závažné nehody s těžkým zraněním tvoří na kruhových objezdech pouze 2 %, což je méně oproti 3,45 % na běžných křižovatkách. Nehody s tragickými následky jsou na kruhových objezdech velmi vzácné – pouhá 0,1 % oproti 0,55 % na ostatních křižovatkách.
Jak komentuje Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů (ČKP), které se podílí na provozu Portálu nehod: „Můžeme oprávněně předpokládat, že pokud by se na českých silnicích nestavěly kruhové objezdy, neubylo by těžkých zranění, ke kterým dochází na klasických křižovatkách. Potvrzuje se, že kruhové objezdy mohou výrazně zlepšit bezpečnost na silnicích a snižují riziko závažných následků nehod.“
Přestože jsou kruhové objezdy obecně bezpečnější, data Portálu nehod ukazují, že mají svá specifická rizika. Zatímco během pracovních dnů podíl nehod na kruhových objezdech na počtu všech nehod na křižovatkách osciluje mezi 5,5 a 5,8 %, o víkendech toto číslo stoupá – v sobotu na 6,6 % a v neděli až na 7,1 %. Kritickým časem je přitom třetí hodina ranní, kdy podíl nehod dosahuje až 16,13 %.
Tento fenomén je známý jako „Disco Crash“, což je termín popisující nehody, které se odehrávají po návratu mladých lidí z nočních akcí. Mladí řidiči mají o víkendových nocích problém zvládat kruhové objezdy, což je podle Jana Chalase z Portálu nehod způsobeno jejich podnapilým stavem a nepozorností po nočním veselí. „Až 23 % nehod na kruhových objezdech ve tři hodiny v noci způsobují mladí řidiči do 24 let. Přičemž 43,2 % nehod v tuto hodinu je způsobeno pod vlivem alkoholu nebo drog. Kombinace vysoké rychlosti, nepozornosti a alkoholu může být v tomto případě fatální,“ uvádí Jan Chalas z Portálu nehod.
Jednou z klíčových výhod kruhových objezdů je fakt, že výrazně snižují jednu z nejčastějších příčin nehod na běžných křižovatkách – nedání přednosti v jízdě. Na klasických křižovatkách je tento důvod zodpovědný za 52,1 % nehod, zatímco na kruhových objezdech tento podíl klesá na 38 %. Kruhový objezd totiž díky svému konstrukčnímu řešení nutí řidiče zpomalit a zvažovat situaci při vjezdu do křižovatky. Snížení počtu nehod způsobených nedáním přednosti je tedy jedním z hlavních důvodů, proč jsou kruhové objezdy považovány za bezpečnější alternativu k tradičním křižovatkám.
Zatímco nedání přednosti v jízdě se na kruhových objezdech vyskytuje méně často, problémem je zde rychlost. Kruhové objezdy mají totiž až dvakrát vyšší podíl nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí než běžné křižovatky. Řidiči často podceňují potřebu zpomalit před vjezdem na objezd, což může mít fatální důsledky. Typickým příkladem je situace, kdy řidič nezvládne přizpůsobit rychlost stavu vozovky nebo podmínkám na silnici. Na mokré, zledovatělé nebo jinak kluzké vozovce se snadno může stát, že auto při vjezdu na kruhový objezd nedobrzdí a skončí vyjetím mimo silnici, často až do středu kruhového objezdu. To potvrzují i „koleje“ a stopy po vozidlech na mnoha kruhových objezdech – jedná se o důsledek nepřizpůsobení rychlosti a neschopnosti včas reagovat na změnu směru.
„Ačkoliv kruhové objezdy samy o sobě snižují riziko kolizí, je klíčové, aby řidiči věnovali větší pozornost tomu, jak na ně vjíždějí. Místo prudkého brždění na poslední chvíli je důležité zpomalit postupně a sledovat jak stav vozovky, tak i pohyb ostatních vozidel. Nedostatečné zpomalení nejen zvyšuje riziko nehody, ale také snižuje schopnost rychle a bezpečně reagovat na nečekané situace, jako je náhlé zastavení vozidla před vámi,“ upozorňuje Jan Chalas z Portálu nehod.
Za poslední dva roky (od poloviny roku 2022 do poloviny roku 2024) došlo k nejvíce nehodám na kruhovém objezdu na kraji Plzně. Jde o „kruháč“ uprostřed komerční zóny ve čtvrti Nová Hospoda. Na tento velký kruhový objezd ústí šest ulic a leží na velmi dopravně vytížené silnici č. 26, která vede z Plzně na hraniční přechod Folmava. Za poslední dva roky se na tomto kruhovém objezdu stalo 27 nehod. Hlavní příčinou bylo přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. „Jde o dvoupruhovou kruhovou křižovatku. Pro tento druh křižovatek jsou typické právě nehody při přejíždění z pruhu do pruhu, které dělá řidičům často problémy. Problematická je pro ně zejména jízda ve vnitřním pruhu,“ komentuje Jan Chalas z Portálu nehod.
Další rizikovou křižovatkou je opavský tzv. Kateřinský uzel na silnici I/11. Tato okružní křižovatka je známá jako místo s vysokým počtem nehod. Během posledních dvou let se zde stalo 26 nehod. Nejčastější příčinou je nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, což vede ke kolizím. Hlavní problém spočívá ve způsobu jízdy na hranici mezi zastavěnou a nezastavěnou oblastí města, kde dochází ke kumulaci vozidel a rizikovým situacím.
Přejíždění z pruhu do pruhu stojí za nehodami na dalším rizikovém kruhovém objezdu – chomutovském „kruháči“ na Palackého ulici poblíž budovy magistrátu. Ústí na něj mimo jiné výjezd z parkoviště z blízké nákupní zóny či autobusového nádraží. Za poslední dva roky se zde stalo 18 nehod.
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalkulačka předčasného důchodu - o kolik méně?
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- Nedoceněné „nemaso“? Na výrobu bezmasého „masa“, je potřeba o 93 % méně půdy, o 99 % méně vody a o 46 % méně energie
- Nedoceněné „nemaso“? Na výrobu bezmasého „masa“, je potřeba o 93 % méně půdy, o 99 % méně vody a o 46 % méně energie
- Hradecká křižovatka Fortna se změní na kruhový objezd, stavební práce začnou v zimě
- Na důchod si v penzijních fondech spoří méně a méně lidí - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Čím méně státu, tím méně korupce
- Na důchod si v penzijních fondech spoří méně a méně lidí
- V Česku se tiskne méně a méně pohlednic, lidé o ně ztrácí zájem. Počet vyrobených kusů od roku 2012 klesl zhruba sedmkrát
- Odhady sklizní - červenec 2021 - obilí se sklidí o 4% méně obilovin a o 13% méně řepky
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna