Nové příležitosti pro české exportéry piva nebo vína v Kanadě
16.09.2024 / 22:05 | Aktualizováno: 16.09.2024 / 22:49
Kanada je druhým největším státem světa. Její území o rozloze téměř deseti milionů čtverečních kilometrů se táhne od Atlantského oceánu k Tichému, přes šest různých časových pásem. Pro české exportéry představuje Kanada se svými téměř 40 miliony spotřebiteli zajímavého obchodního partnera, a to zejména díky kupní síle a spotřebitelské preferenci vůči evropským produktům, což platí i pro pivo nebo víno.
Jakkoliv se v poslední dekádě i v Kanadě proměňují životní návyky nastupující generace, která více zohledňuje zdravý životní styl a mírně snižuje spotřebu alkoholu, pořád statistika ukazuje, že tři ze čtyř dospělých Kanaďanů alkohol pijí, přičemž muži (78,3 %) jej konzumují o něco častěji než ženy (74,7 %). Pití alkoholu nejčastěji uvádí Kanaďané ve věku 20 až 24 let (84,4 %). Kanadské domácnosti utratily v roce 2019 v průměru 1 125 kanadských dolarů za alkoholické nápoje, z toho 71,0 % utratily v obchodech a 28,4 % utratily v restauracích nebo barech. Kanadské domácnosti utratily v roce 2019 za alkoholické nápoje tolik peněz jako za nábytek.
Obchodní příležitosti v Kanadě se ale mohou na první pohled zdát sice lákavé, ale příliš vzdálené a komplikované. Vzhledem k rozdílným legislativním pravidlům se na Kanadu totiž nedá vždy pohlížet jako na jeden homogenní trh, ale spíše jako na deset různých provinčních trhů s různými specifiky a omezeními. Dobrým příkladem je právě trh s alkoholickými nápoji, který se napříč Kanadou velmi liší z pohledu provinčních regulací a paradoxně tak může docházet k situacím, kdy je snazší dovést alkohol do Kanady z Evropy než jej „exportovat“ z jedné provincie do druhé.
V případě Ontaria se však z pohledu českých exportérů blýská na lepší časy. Se svými 16 mil. obyvateli se jedná o nejlidnatější kanadskou provincii a již dnes také zajímavý trh pro české vývozce alkoholických nápojů. Doposud tady bylo možné koupit pivo, víno, cider, míchané nápoje, minerální vody s alkoholem (hard seltzer) a další nízkoalkoholické nápoje pouze v provincií řízených obchodech nazvaných LCBO (Liquor Control Board of Ontario), v několika jiných specializovaných a licencovaných obchodech jako je Beer Store nebo Wine Shop, a dále také v přibližně 450 obchodech s potravinami a smíšeným zbožím. Tato distribuční síť - nezvyklá pro spotřebitele z České republiky, kde jsou alkoholické nápoje široce dostupné, tak mohla představovat velké překvapení.
To vše se změnilo od 5. září 2024, odkdy vstoupila v platnost částečná liberalizace a je možné tyto nápoje koupit prakticky kdekoliv. Jedinou podmínkou zůstává, že LCBO provádí dovoz produktů a současně z jejich skladů je možné produkt do obchodů objednat. Podle údajů státní agentury Alcohol and Gaming Commission of Ontario byla prozatím licence na prodej těchto nápojů schválena pro více než 4 200 obchodů, což představuje více než polovinu z celkových přibližně 6 700 obchodů v Ontariu. Další obchody budou v závislosti na udělování licencí přibývat, přičemž od 31. října 2024 budou tyto nápoje nabízet i velké obchodní řetězce. Jedním z nich bude například řetězec 7-Eleven, který již oznámil schválení licence pro svých 58 poboček po celé provincii.
Velkým otazníkem zatím zůstává cena produktů na trhu. V květnu 2024 zástupci provincie oznámili, že novým obchodům bude zajištěna dočasná maloobchodní sleva ve výši 10 procent, která bude platit do roku 2026. Již nyní se po několika dnech ukazuje, že ceny v obchodech jsou prozatím vyšší než za kolik je možné nakoupit alkoholické nápoje v provinčních obchodech LCBO. Je tedy otázkou, jak se bude cenová situace nadále vyvíjet.
Tato liberalizace však nikterak nezmění dosavadní komplikovaný způsob povolování dovozu alkoholických nápojů na ontarijský trh. I nadále je nutné veškeré objednávky řešit přímo se společností LCBO, která pro jejich umístění na trhu vypisuje výběrová řízení. Ontario se však alespoň v případě prodeje přibližuje ostatním provinciím jako je třeba Britská Kolumbie nebo Alberta, kde je maloobchodní prodej nápojů částečně nebo již úplně privatizován. Obdobná funkce jakou má LCBO při dovozu nápojů zde však také prozatím zůstává.
I přes to však věříme, že i toto částečné rozvolnění podmínek pro prodej povede k dostupnějšímu a snazšímu obchodnímu prostředí pro české exportéry alkoholických nápojů v Kanadě, které umožní otevřít tento zajímavý trh i pro nové vývozce. Velvyslanectví ČR v Ottawě v této souvislosti proto plánuje pokračovat v realizaci projektů ekonomické diplomacie na propagaci českých produktů.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?