Dovoz ojetin po červencovém nadechnutí opět klesá. Mírně se v srpnu snížila i nabídka na českém trhu
Podle nejnovějších dat Svazu dovozců automobilů bylo v srpnu do Česka dovezeno 11 740 ojetých osobních vozů, meziročně o 14 % méně. Jejich průměrné stáří dosáhlo 10 let a 6 měsíců, což je asi o 26 měsíců více, než bylo podle statistik inzertního motoristického portálu TipCars průměrné stáří ojetin nabízených českými prodejci. I na tuzemský trh s ojetinami však dolehla pověstná okurková sezóna. V srpnu tuzemští prodejci nabízeli meziročně o 4 % méně vozů. Podle ředitele TipCars Marka Knieži však můžeme s koncem prázdnin očekávat opětovné oživení.
Z dat zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA) vyplývá, že v srpnu bylo v České republice registrováno celkem 11 740 importovaných ojetých osobních vozů. Oproti loňskému srpnu se jedná o více než 14% pokles. Dovezeno bylo o 1913 vozidel méně. Dále tak pokračuje trend propadajících se dovozů, který se u nás projevuje už od začátku roku. Za prvních 8 měsíců roku bylo do Česka dovezeno 95 856 ojetin, o 10 836 méně než ve stejném období v loňském roce.
„Tento vývoj jasně ukazuje na fakt, že dovozy ze zahraničí aktuálně nejsou pro zájemce o koupi ojetého vozu až tak zajímavé. Jednou z příčin může být, že cenový rozdíl mezi ojetinou v zahraničí a u nás už není tak velký a dovoz se tím pádem se všemi svými riziky nevyplatí,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.
Ze statistik TipCars vyplývá, že v srpnu mírně klesl také počet ojetých vozů nabízených českými prodejci, a to jak v meziměsíčním, tak i meziročním srovnání. Oproti červenci bylo nabízeno o 2 % vozů méně, ve srovnání s loňským srpnem pak činil pokles 4 %. Podle Marka Knieži by však tato situace neměla mít dlouhé trvání.
„V srpnu se naplno projevila ‚okurková sezóna‘ a spolu s dovozem v tomto měsíci kleslo i množství ojetých osobních vozů nabízených českými prodejci. Dá se však očekávat, že s koncem prázdnin opět přijde oživení trhu,“ vysvětluje Marek Knieža.
Dobrou zprávou pro všechny zájemce o koupi ojetého osobního vozu je, že podle statistik TipCars došlo k mírnému poklesu průměrného nájezdu nabízených vozů. Zatímco v srpnu 2023 ukazovala ručička na přístrojové desce v průměru 124 599 kilometrů, vozy nabízené letos v srpnu měly průměrně najeto 122 973 kilometrů, tedy o 1 626 kilometrů méně.
Co naopak u ojetin nabízených českými prodejci meziročně mírně stouplo, je jejich průměrné stáří. Konkrétně meziročně vzrostlo o jeden měsíc a aktuálně tak dosahuje 8 let a 4 měsíců. I to je však výrazně méně ve srovnání se stářím importovaných ojetin. Podle nejnovějších údajů Svazu dovozců automobilů dosahovalo průměrné stáří ojetých osobních vozů, které byly v srpnu dovezené do České republiky, 10 let a 6 měsíců. To je asi o 26 měsíců více než v případě vozů nabízených na domácím sekundárním trhu.
„Při koupi ojetiny ze zahraničí je vždy na místě se mít na pozoru. Dovoz totiž rozhodně automaticky neznamená lepší výbavu, nižší cenu a celkově lepší kvalitu oproti tomu, co seženete u nás, jak si mnozí myslí. Data například jasně ukazují, že importovaná auta jsou výrazně starší než ta, která jsou nabízena u nás, což s sebou přináší řadu potenciálních problémů,“ dodává odborník.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select