Přísnější kontroly STK a SME - otázky a odpovědi. Dotknou se kontroly přímo řidičů?
Dotknou se přísnější kontroly STK a SME přímo řidičů?
-
Nedotknou!
Kontroly jsou primárně zaměřeny na nepoctivé stanice měření emisí a STK. Na silnici se to týká výhradně vozidel, ze kterých se valí černý dým.
Proč Ministerstvo dopravy mluví o intenzivnější kontrole stanic měření emisí?
- Jde nám o to, aby se na stanicích měření emisí, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Řidiči, kteří svým vozům věnují běžnou péči, se nemají čeho obávat. Zároveň nesmí být v nevýhodě proti těm, kteří chtějí pravidla obcházet nebo porušovat.
- Vzpomeňme si každý kolikrát jsme jeli za autem, přes které nebylo pro kouř vidět. Nechali jste si vyčistit filtr pevných částic, ale soused se vám směje, protože si ho nechal vyříznout? Chceme to? Slušných se to nijak nedotkne!
Jak bude přísnější kontrola stanic technické kontroly a měření emisí probíhat?
- Prostřednictvím automatických nástrojů záznamu, které samotné stanice nahrávají do Informačního systému technických prohlídek, vyhodnotíme možné chyby a podvody. Zaměříme se i na kontrolu samotných stanic, abychom zjistili, jestli třeba k měřícím přístrojům nepřipojují zařízení, která s informacemi nebo s daty manipulují.
Co má tedy splnit vozidlo, aby prošlo úspěšně stanicí měření emisí?
- Nikdo se nemusí ničeho bát. Vozidlo má plnit normy, které byly platné v době, kdy se schvalovalo do provozu. Při běžné údržbě to splní každé auto, ta starší mají dokonce mírnější normy!
Proč je potřeba nyní řešit přísnější kontroly STK a SME?
- Prostý pohled do systému měření emisí ukazuje, že některá měření jsou evidentně chybná. Naftová auta měřená jako benzíny, nulové položky u aut, kde to ani fyzikálně není možné, náklaďáky ve stanicích, kam se nevejdou ani do dvora a tak. Na to se chceme soustředit. Na nepoctivé. Slušných lidí, ani poctivých stanic se to nijak nedotkne.
A proč tedy vzniká nová Inspekce silniční dopravy, k čemu má sloužit?
- Žádný nový úřad, ale víc kompetencí. Taky vás štvou rozbité silnice od přetížených náklaďáků? Auto s nákladem, že se bojíte, že se převrátí? Cizokrajná dodávka, ze které se hulí jako z fabriky? Na to se soustředí Inspekce silničního provozu. Běžných aut se to nijak nedotkne.
Mám staré auto, bude mě zastavovat a kontrolovat Inspekce silniční dopravy a vyřadí mě z provozu?
- Nikdo vás bezdůvodně nebude zastavovat. To nedělá ani policie. Vozidla se tipují a zastavují se jen taková, která jsou evidentně v kritickém technickém stavu. Neadekvátně kouří, místo výfuku mají lešenářskou trubku, vydávají extrémní hluk.
Musím si koupit nové auto, abych prošel kontrolou?
- Nemusíte! Každý svéprávný člověk přece dává svému autu běžnou údržbu. Auto má plnit normy, které byly platné v době uvedení do provozu. Starší auta, kterým se nezanášejí filtry pevných částic, protože je nemají, a jsou obecně technicky „blbuvzdorná“, takové limity bez problémů splní.
Když si koupím starší auto, bude mě inspekce více zastavovat?
- Ne, inspekce se už dneska v podobě mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu věnuje hlavně kamionům a nákladním vozidlům. Technici kontrolují povinné přestávky a odpočinky, provádí kontrolní vážení, zaměřují se na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue.
Musím nově něco platit, pokud mám starší auto? Například emisní poplatek?
- Ne, pro majitele starších automobilů se nezavádějí žádné poplatky, ani se nezavádějí žádná nová nebo přísnější pravidla. Stejně jako doposud mají auta starší čtyř let povinnost jezdit na technickou kontrolu jednou za dva roky.
Co se mění pro provozovatele STK a SME?
- Pokud jsou poctiví a provádějí měření správně podle daných postupů, pak se pro ně nemění vůbec nic. Provozovatelům STK a SME nepřibývají žádné další úkony nad rámec nastavených platných pravidel. Pouze se mohou stát častěji předmětem kontroly ze strany příslušných úřadů a případných postihů za podvody při měření.
Více: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče (MDČR)
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select