Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče
Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
Nechystáme nový úřad pro kontrolu technických a emisních stanic a nemíříme na řidiče. Tak je potřeba shrnout odpověď na spekulace, které se vyrojily poté, co jsme ve čtvrtek 5. září s kolegy z Policie ČR představili připravované novinky v systému kontroly stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME).
Více: Přísnější kontroly STK a SME - Otázky a odpovědi.
Jasně říkám, že chystaná opatření zaměřujeme na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, v žádném případě na řidiče. Jestli někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče, a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže. Nebo přinejmenším mluví o něčem, o čem si přečetl jenom z titulku nějakého článku. Jde o to, aby se na SME/STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou tu předpisy vyžadovanou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo kašlou a tu součástku si vymontovat nechají (a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí).
Ale na vysvětlení dodávám, že starší auto třeba v normě EURO 3 má jasné parametry, které jsou ve vztahu k emisím mnohem mírnější než u aut nových, a jde o to, aby vozidlo plnilo právě ty hodnoty určené historicky výrobcem. Neznamená to, že bychom chtěli kontrolami vyřazovat automaticky z provozu starší automobily. A už vůbec to neznamená, že bychom tím lidem chtěli nutit elektrická auta. Jde jen o to, abychom našli a mohli postihnout emisní stanice, které podvádějí, a vyřadili z provozu auta s vymontovanými filtry pevných částic, nebo nelegálně přečipované. Převyprávět tento záměr jako hon na řidiče, je úplný nesmysl. Položme si každý otázku, kolikrát jsme jeli za autem, ze kterého se kouřilo, že pro dým nebylo vidět. A jak při tom nadáváme.
V obou případech kontrolních stanic máme před sebou soubor různých chyb a všemožných podvodů, které v první řadě vyhodnotíme prostřednictvím automatických vyhodnocení záznamů nahraných do systému samotnými stanicemi. Samozřejmě se zaměříme i na kontrolu na místě v jednotlivých stanicích, abychom zjistili, jestli třeba k měřícím systémům nepřipojují zařízení, která s daty manipulují.
A pak tu ještě máme Libora Fleischhanse, který vede svůj dlouholetý boj, v němž Ministerstvo dopravy nemůže figurovat. Ale vnímáme kritické připomínky, které vznáší a samozřejmě jim věnujeme patřičnou pozornost. Ale rozhodně nemůžeme udělat to, po čem volá na prvním místě, totiž okamžité rozvolnění veškerých STK. Už platí, že úplné rozvolnění mají SME, ale situace kolem nich je prakticky zhruba stejná jako kolem regulovaných STK. Ukazuje to, že ani jednoduchá regulace, ani prostá deregulace problém chybujících a podvádějících stanic neřeší, a situace vyžaduje soubor rozumných kroků. A ty jsme představili.
A ještě jedna poznámka. Objevilo se také tvrzení, že zase vytváříme nějaký nový úřad. Není to pravda. Jen přeměníme již existující Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID) a posílíme jeho pravomoci. Tak, jak je to obvyklé v jiných státech, budou mít inspektoři zejména oprávnění samostatně (tedy bez přítomností policie nebo celníků) zastavovat kamiony a kontrolovat, jestli nejsou přetížené a zda plní všechny zákonné požadavky, to je hlavní smysl vzniku inspekce. A k tomu přibyde problematika mobilních STK, právě kvůli možnosti ověřovat praxi fungování EMS/STK.
Martin Kupka, ministr dopravy
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select