Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME
Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.

Zjištěná data z jednotlivých stanic dokáží signalizovat podezřelá měření a průběhy kontrol. Ministr dopravy Martin Kupka proto dopisem apeluje na kraje i obce s rozšířenou působností k zintenzivnění četnosti kontrol nad rámec stanovených lhůt. Ve vytipovaných stanicích by měly během následujících týdnů provést mimořádné kontroly a o jejich výsledcích informovat ministerstvo. To se také chystá zpracovat metodické „check listy“, které napomohou k efektivnějšímu provádění kontrol.
K posílení systému kontrol je podle ministra rovněž bezpodmínečně nutné mnohem větší využití dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP), než je tomu doposud. Ministerstvo připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol. Ty pak budou předávány na KÚ nebo ORP k provedení kontroly. Do konce roku ministerstvo také rozšíří ISTP o centrální evidenci státního odborného dohledu a zjištěných přestupků.
Odbornou kontrolu technického stavu vozidel v provozu v současné době provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) za nutné asistence Policie ČR. Od 1. 7. 2025 dojde k transformaci CSPSD na Inspekci silniční dopravy (INSID), která bude moci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně. To umožní zvýšení počtu kontrol vozidel v provozu, z jejichž dosavadního průběhu je zřejmé, že řidiči často zanedbávají údržbu vozidel v mezidobí mezi technickými kontrolami a vozidly v nevyhovujícím stavu, byť s platnou STK, ohrožují životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.
V případě podezření na nedostatky budou inspektoři INSID moci přikázat jízdu do nejbližší STK nebo SME, případně odebrat doklady či SPZ. Jak ale upozorňuje ministr Kupka, měření emisí nebo kompletní technickou kontrolu budou moci inspektoři provést v blízkosti kamenné STK. Výsledek pak bude možné využít pro výkon státního odborného dohledu nad stanicí STK a SME.
Zjištěná data z jednotlivých stanic dokáží signalizovat podezřelá měření a průběhy kontrol. Ministr dopravy Martin Kupka proto dopisem apeluje na kraje i obce s rozšířenou působností k zintenzivnění četnosti kontrol nad rámec stanovených lhůt. Ve vytipovaných stanicích by měly během následujících týdnů provést mimořádné kontroly a o jejich výsledcích informovat ministerstvo. To se také chystá zpracovat metodické „check listy“, které napomohou k efektivnějšímu provádění kontrol.
„Některé kontrolní mechanismy již máme a musíme je jen intenzivněji využívat“, říká k tomu ministr Kupka, a dodává: „Jiné musíme doplnit tak, aby systém fungoval mnohem efektivněji a omezily se podvody, o kterých si cvrlikají vrabci na střeše.“ Jako příklad již existujícího mechanismu pak uvádí tzv. test poctivosti, který kontrolnímu orgánu umožňuje při provádění kontroly na vozidle přistaveném kontrolním orgánem pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez toho, aby kontrolní technik věděl, že je kontrolován.
K posílení systému kontrol je podle ministra rovněž bezpodmínečně nutné mnohem větší využití dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP), než je tomu doposud. Ministerstvo připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol. Ty pak budou předávány na KÚ nebo ORP k provedení kontroly. Do konce roku ministerstvo také rozšíří ISTP o centrální evidenci státního odborného dohledu a zjištěných přestupků.
Odbornou kontrolu technického stavu vozidel v provozu v současné době provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) za nutné asistence Policie ČR. Od 1. 7. 2025 dojde k transformaci CSPSD na Inspekci silniční dopravy (INSID), která bude moci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně. To umožní zvýšení počtu kontrol vozidel v provozu, z jejichž dosavadního průběhu je zřejmé, že řidiči často zanedbávají údržbu vozidel v mezidobí mezi technickými kontrolami a vozidly v nevyhovujícím stavu, byť s platnou STK, ohrožují životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.
V případě podezření na nedostatky budou inspektoři INSID moci přikázat jízdu do nejbližší STK nebo SME, případně odebrat doklady či SPZ. Jak ale upozorňuje ministr Kupka, měření emisí nebo kompletní technickou kontrolu budou moci inspektoři provést v blízkosti kamenné STK. Výsledek pak bude možné využít pro výkon státního odborného dohledu nad stanicí STK a SME.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Státní dluh - Vývoj výše státního dluhu
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- Mimořádná opatření - Aktuální opatření české vlády a ministerstev v souvislosti s koronavirem v ČR
- Provoz silnice 1 třídy v úplném znění zákonů
- Státní svátky
- Státní svátky 2024
- Platové tabulky úředníků a odborníků ve státní a veřejné správě pro rok 2019
- Plat - Platy státních zaměstnanců
- Státní svátky 2025
- Penzijní spoření státní příspěvek 2023 - kalkulačka
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
Prezentace
14.03.2025 MacBook za polovinu. V Česku je nová služba,…
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…