MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Stát  |  02.09.2024 21:17:01

Výdaje na sociální transfery a státní politiku zaměstnanosti - Detailní pohled na výdaje, státní rozpočet v roce 2025

 
Rozpočet výdajů na dlouhodobě srovnatelný soubor sociálních dávek a různých zákonem upravených sociálních příspěvků (včetně výdajů na aktivní politiku zaměstnanosti) na rok 2025 byl zpracován podle aktuálního vývoje příslušných rozpočtových položek a jejich očekávané skutečnosti v roce 2024, dále s využitím makroekonomických predikcí, zejména ve vazbě na vývoj průměrné mzdy, inflacemíry nezaměstnanosti.

Významný prvek v oblasti sociálních výdajů v roce 2024 představovala válka na Ukrajině a související opatření na podporu uprchlíků z Ukrajiny, která spočívala především v poskytování mimořádných dávek majících za cíl zajištění základních životních potřeb dotyčných osob.

Rozpočet sociálních výdajů a výdajů na služby zaměstnanosti ve výši 1 096,1 mld. je o 31 mld. vyšší oproti schválenému rozpočtu 2024, tj. o 2,9 %. Nejvyšší meziroční přírůstek výdajů oproti schválenému rozpočtu 2024 je v oblasti dávek důchodového pojištění, a to 11,2 mld. , což představuje nárůst o 1,6 %. Dále se jedná o nárůst dávek pomoci v hmotné nouzi, a to 8,4 mld. , což představuje nárůst o 112 % oproti schválenému rozpočtu 2024. Další významný nárůst je u příspěvku na péči o 7 mld. , což je o 18,4 % více, než byl schválený rozpočet 2024. Naopak výrazný pokles oproti schválenému rozpočtu 2024 je ve výdajích na dávky nemocenského pojištění ve výši 3,6 mld. . Celkové sociální výdaje a výdaje na služby zaměstnanosti lehce přesahují polovinu výdajů státního rozpočtu (bez prostředků EU a FM), tvoří 50,7 %. Strukturu výdajů podle hlavních položek ukazuje následující tabulka.

Tabulka 13 Struktura sociálních výdajů podle jednotlivých výdajových titulů (v mil. )

 


Vývoj sociálních výdajů je ovlivněn jak autonomním vývojem, tak schválenými systémovými změnami sociální legislativy v uplynulém období a legislativními změnami, které nabývají účinnosti v průběhu roku 2024 a k 1. lednu 2025. Kromě mimořádných časově omezených legislativních úprav v souvislosti s válkou na Ukrajině se jedná především o tyto legislativní změny:

· novela zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, která zvyšuje částky příspěvku na péči,

· nařízení vlády č. 70/2024 Sb., které zvyšuje maximální částku příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením,

· novela zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, kterou dochází k upravení dávky v souvislosti s tzv. svěřenectvím.

Z výdajů na sociální dávky v roce 2025 tvoří nejvyšší položku výdaje na důchodové pojištění, a to 717,4 mld. , což je 78 % z výdajů na sociální dávky. Oproti schválenému rozpočtu 2024 se výdaje na důchody zvyšují o 11,2 mld. . Zákonná valorizace důchodů je od 1. 1. 2025 u průměrného důchodu ve výši 356 , což vede ke zvýšení průměrného starobního důchodu o 1,7 %. Průměrný starobní důchod by měl po 1. lednu 2025 činit zhruba 21 078 .

Podle zákona o důchodovém pojištění se důchody zvyšují v pravidelném termínu každoročně od ledna. Valorizace se určuje podle údajů Českého statistického úřadu. U průměrného starobního důchodu zvýšení činí částku odpovídající 100 % růstu indexu životních nákladů důchodců a dále též částku odpovídající jedné třetině růstu reálných mezd.

Další významnou položkou v sociálních výdajích jsou dávky nemocenského pojištění v částce 47,6 mld. . Oproti schválenému rozpočtu 2024 se výdaje na tyto dávky snižují o 3,6 mld. ., tj. o 7 %. Úprava výdajů na příslušné dávky zohledňuje skutečné čerpání dávek v předchozích letech, předpokládaný vývoj počtu nově narozených dětí, dětí do 10 let věku a vývoj úrovně vyplácených mezd a platů.

Státní politika zaměstnanosti v sobě zahrnuje výdaje na pasivní politiku zaměstnanosti, což jsou podpory v nezaměstnanosti, a výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti.

Výdaje na podpory v nezaměstnanosti jsou zapracovány v částce 12 mld. . Zvýšení o 1,9 mld. oproti schválenému rozpočtu 2024 je reakcí na skutečné výdaje na dávkuroce 2024 a očekávaný vývoj na trhu práce.

Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti (bez prostředků EU a FM) jsou schváleny ve výši 0,5 mld. , v této částce jsou zahrnuty prostředky např. na rekvalifikace, na veřejně prospěšné práce, na společensky účelná pracovní místa, na podporu zaměstnanosti zdravotně postižených občanů, na investiční pobídky a na cílené programy k řešení zaměstnanosti.

Mezi nepojistné sociální dávkové systémy patří dávky státní sociální podpory a dávky pěstounské péče, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro zdravotně postižené občany, náhradní výživné pro nezaopatřené děti a též příspěvek na péči, který je vyplácen podle zákonasociálních službách. Výplatu všech těchto dávek zajišťuje Úřad práce České republiky a jeho organizační složky.

Na dávky státní sociální podpory a pěstounské péče je vyčleněna v roce 2025 celková částka ve výši 62,2 mld. , která již obsahuje předpokládané výdaje na změny rodičovského příspěvku. Nicméně zejména v souvislosti s vývojem čerpání příspěvku na bydlení a s legislativními změnami v oblasti náhradní péče o děti bylo nutné navýšit výdaje oproti schválenému rozpočtu 2024 o 0,8 mld. , tj. o 1,3 %. Na dávky pomoci v hmotné nouzi je vyčleněna částka 15,9 mld. . Oproti schválenému rozpočtu 2024 jde o navýšení o 8,4 mld. , jelikož v době přípravy rozpočtu 2024 byla schválena výplata humanitární dávky pouze pro první čtvrtletí daného roku a nyní je schválena pro celý rok 2025.

Výdaje na příspěvek na péči jsou schváleny ve výši 45 mld. . Jedná se o navýšení o 7 mld. v porovnání se schváleným rozpočtem 2024, a to kvůli navýšení částek příspěvku od 1. 7. 2024.

Výdaje na dávky pro zdravotně postižené občany se rozpočtují v částce 4 mld. , což by mělo pokrýt zákonné nároky zdravotně postižených, které vyplývají ze zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením.

Výdaje na náhradní výživné pro nezaopatřené děti jsou rozpočtovány v částce 0,27 mld. , což odpovídá předpokládanému vývoji čerpání.

Výdaje na zvláštní dávky pro ozbrojené složky jsou pro rok 2024 narozpočtovány ve výši 15,8 mld. , což je o 1 mld. více, než byl schválený rozpočet 2024. U většiny dotyčných dávek je totiž legislativně zakotven jejich růst v návaznosti na růst důchodů.

Výdaje na platbu pojistného na veřejné zdravotní pojištění ze státního rozpočtu za osoby, za které je plátcem stát, jsou rozpočtovány ve výši 154,6 mld. . Navýšení oproti schválenému rozpočtu 2024 činí 3,6 mld. , tj. 2,4 %. Meziroční navýšení je způsobeno zákonnou automatickou valorizací vyměřovacího základu podle růstu spotřebitelských cen. Vyměřovací základ se navýší z částky z 15 440 na 15 749 za kalendářní měsíc. To představuje zvýšení měsíční platby za jednoho pojištěnce z částky 2 085 na 2 127 .

 

Součástí výdajů státního rozpočtu jsou i výdaje na dotace na sociální služby, kterými stát přispívá na provoz zařízení sociálních služeb. Jedná se o nenárokový výdaj, který byl poprvé v této podobě poskytnut v roce 2007 v souvislosti s účinností nového zákona o sociálních službách k 1. lednu 2007. Pro rok 2025 je narozpočtována na dotace na sociální služby částka ve výši 26,5 mld. . Od roku 2007, kdy byly výdaje na dotace na sociální služby ve výši 7,1 mld. , dochází k jejich postupnému navyšování. Další vývoj výše výdajů na dotace na sociální služby je podmíněn novelou zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, kterou připravuje Ministerstvo práce a sociálních věcí.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Stát:

Út 11:27  Kapacita státu Research (Česká spořitelna)
Út   7:55  Sdělení Finanční správy ČR v rámci aktuální povodňové situace MF ČR (Ministerstvo financí ČR)





?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688