Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - červen 2024
Územní rozpočty jsou v polovině roku ve výborné finanční kondici, o čemž vypovídá i historicky nejvyšší přebytek hospodaření. Zatímco obce hospodařily s meziročně vyšším přebytkem rozpočtu o 6 mld. Kč, tak kraje meziročně zaznamenaly růst dokonce o 14,6 mld. Kč. Nejedná se však o výjimečnou situaci, neboť velmi dobré výsledky hospodaření územní rozpočty soustavně vykazují již od počátku letošního roku. Důvodem je dynamický růst příjmové strany územních rozpočtů způsobený meziročním růstem jejich vlastních příjmů a zároveň pomalý růst výdajů vyvolaný meziročním poklesem běžných výdajů.
V červnu nadále posiluje soběstačnost krajů a obcí, a to především v podobě zvýšeného inkasa daňových příjmů. Meziročně se navýšilo inkaso DPFO v důsledku růstu mezd, ale i opatření v rámci konsolidačního balíčku, inkaso DPH z důvodu vyšší spotřeby domácností a inkaso DPPO v souvislosti s úhradou čtvrtletních a pololetních záloh na dani. U obcí došlo k významnému růstu inkasa daně z nemovitých věcí. Oslabení příjmové strany bylo zaznamenáno pouze na straně neinvestičních transferů přijatých územními rozpočty, které se meziročně propadly zejména v důsledku snížení kompenzačního příspěvku pro kraje na ubytování osob z Ukrajiny a snížení peněžních prostředků poskytovaných z Operačního programu Jan Amos Komenský. Naopak v polovině roku pokračuje významný růst investičních transferů, které podpořily investiční aktivity krajů a obcí.
V komparaci s koncem roku 2023 územní rozpočty v polovině letošního roku snížily svůj dluh, a naopak navýšily stav peněžních prostředků na bankovních účtech (dále jen „BÚ“). Mírný pokles dluhu krajů odpovídá jejich nižší investiční aktivitě, ale nekoresponduje s poklesem úrokové sazby, kterou Česká národní banka (dále jen „ČNB“) v červnu snížila již potřetí od letošního roku. U obcí snížení dluhu a zároveň navýšení jejich kapitálových výdajů potvrzuje dobrou finanční situaci obcí, které jsou schopny i bez zapojení cizích zdrojů financovat některé své investiční projekty.
Hospodaření územních rozpočtů
Územní rozpočty se v polovině roku nacházejí v mimořádně dobré finanční kondici. Kraje, obce a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) v červnu 2024 vykázaly rekordně vysoké kladné saldo hospodaření 82,7 mld. Kč (viz graf č. 1), které se meziročně navýšilo o 35 %, tj. o 21,4 mld. Kč. Pokud očistíme výsledek hospodaření o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, tak saldo rozpočtu dosáhlo 51,8 mld. Kč2 a meziročně se zvýšilo o 33,8 %, tj. o 13,1 mld. Kč.
Příjmy územních rozpočtů:
Celkové příjmy územních rozpočtů v červnu 2024 činily 458,7 mld. Kč a meziročně vzrostly o 5,2 %, tj. o 22,7 mld. Kč. Po očištění příjmů krajů a obcí (v případě hl. m. Prahy) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 příjmy činí 327,5 mld. Kč. Vlastní příjmyi územních rozpočtů dosáhly 267 mld. Kč a meziročně vzrostly o 10,6 %, tj. o 25,6 mld. Kč. Soběstačnost územních rozpočtů, která představuje podíl vlastních příjmů na celkových očištěných příjmech3, nadále roste a v polovině roku činila 81,5 %. Za meziročním navýšením vlastních příjmů stojí především daňové příjmy, které se meziročně zvýšily o 6,8 %, tj. o 13,9 mld. Kč, na 218,8 mld. Kč. Dále pak nedaňové příjmy, které letos zaznamenaly meziroční růst o 32,6 %, tj. o 10,9 mld. Kč, na 44,2 mld. Kč. Transfery přijaté územními rozpočty meziročně klesly o 1,5 %, tj. o 2,9 mld. Kč, na 191,8 mld. Kč. To bylo způsobeno poklesem neinvestičních přijatých transferů (pokles o 3,5 %, tj. o 6,4 mld. Kč), které v červnu dosáhly 175,8 mld. Kč. Naopak investiční přijaté transfery meziročně nadále výrazně rostou (růst o 27,4 %, tj. o 3,5 mld. Kč) a v polovině roku dosáhly 16 mld. Kč.
Výdaje územních rozpočtů:
Celkové výdaje územních rozpočtů v červnu 2024 činily 376,1 mld. Kč a meziročně mírně vzrostly o 0,3 %, tj. o 1,3 mld. Kč. Po očištění výdajů krajů a obcí (v případě hl. m. Prahy) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 výdaje činí 275,7 mld. Kč. Běžné výdaje dosáhly 315,9 mld. Kč a meziročně nepatrně klesly (o 0,04 %, tj. o 0,1 mld. Kč), přičemž dominantní část těchto běžných výdajů byla tvořena transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým organizacím (dále jen „PO“) a podobným organizacím. Kapitálové výdaje v červnu činily 60,2 mld. Kč a meziročně se navýšily o 2,4 %, tj. o 1,4 mld. Kč), a to v důsledku zvýšení nákupu majetkových podílů místních samospráv.
I. Hospodaření krajů
Finanční situace krajů se v letošním pololetí v meziročním srovnání výrazně vylepšila. Kraje hospodařily s historicky nejvyšším kladným saldem rozpočtu ve výši 39 mld. Kč. Meziročně se výsledek hospodaření navýšil o 59,5 %, tj. o 14,6 mld. Kč (viz graf č. 2). Pokud očistíme saldo rozpočtu krajů o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, tak výsledek hospodaření poté dosáhl 11,7 mld. Kč2 a meziročně se navýšil více jak dvojnásobně.
Příjmy krajů:
Celkové příjmy krajů v letošním červnu činily 211,7 mld. Kč a meziročně vzrostly o 3 %, tj. o 6,2 mld. Kč. Po očištění příjmů krajů o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 příjmy činí 96,4 mld. Kč. V průběhu roku dochází k systematickému růstu vlastních příjmůi krajů. V červnu vlastní příjmy dosáhly 61 mld. Kč (meziročně vzrostly o 17 %, tj. o 8,8 mld. Kč) a tvořily 63,3 % celkových očištěných příjmů3.
Vlastní příjmy v červnu meziročně posílily zejména kvůli růstu nedaňových příjmů (meziroční růst o 102,1 %, tj. o 5,6 mld. Kč), které dosáhly 11,2 mld. Kč. Příčinou byl nárůst ostatních nedaňových příjmů a ostatních přijatých vratek transferů. Dále kvůli růstu daňových příjmů, které se meziročně navýšily o 6,9 %, tj. o 3,2 mld. Kč, na 49,7 mld. Kč. Jak je zřejmé z grafu č. 3, tak se meziročně nejvýrazněji navýšil objem inkasa DPFO o 13,4 %, tj. o 1,3 mld. Kč, na 11 mld. Kč, a to v důsledku růstu mezd a změn přijatých v rámci ozdravného balíčku (např. snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů). Dále se zvýšilo inkaso DPH o 4,2 %, tj. o 1,1 mld. Kč, na 26,3 mld. Kč, a to z důvodu vyšší spotřeby domácností a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené (12 %) do základní sazby (21 %) DPH. Vzrostlo také inkaso DPPO o 7,1 %, tj. o 0,8 mld. Kč na 11,9 mld. Kč z důvodu úhrady čtvrtletních a pololetních záloh na dani a část úhrady daně za rok 2023 u poplatníků, kteří mají povinný audit, nebo jim daňové přiznání zpracovává a předkládá daňový poradce. Ostatní daňové příjmy, které představují pouze minoritu daňových příjmů, se meziročně také navýšily.
Kraje v červnu 2024 přijaly transfery ve výši 150,7 mld. Kč, tedy o 1,7 %, tj. o 2,6 mld. Kč méně nežli v předchozím roce. Meziročně klesly neinvestiční transfery přijaté kraji o 2,2 %, tj. o 3,3 mld. Kč a dosáhly 143,9 mld. Kč. To bylo způsobeno zejména poklesem neinvestičních transferů u kompenzačního příspěvku pro kraje – ubytování osob z Ukrajiny (pokles o 74,8 %, tj. o 2,8 mld. Kč) poskytovaného z kapitoly Všeobecná pokladní správa (dále jen „VPS“). Přehled nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji v červnu 2024 je uveden v grafu č. 4.
Investiční transfery přijaté kraji činily v letošním červnu 6,8 mld. Kč a meziročně vzrostly o 10,3 %, tj. o 0,6 mld. Kč. K tomu zásadně přispěl meziroční nárůst transferů poskytovaných v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – finanční prostředky z EU (růst o 1 mld. Kč) z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“). Významné investiční transfery přijaté kraji v červnu 2024 jsou zachyceny na grafu č. 5.
Výdaje krajů:
Celkové výdaje krajů v červnu 2024 činily 172,7 mld. Kč a meziročně klesly o 4,6 %, tj. o 8,4 mld. Kč. Po očištění výdajů krajů o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 výdaje činí 84,7 mld. Kč. Největší podíl na meziročním poklesu celkových výdajů měly kapitálové výdaje, které se oproti minulému roku snížily o 26,7 %, tj. o 5,2 mld. Kč, na 14,3 mld. Kč, a to navzdory navýšení přijatých investičních transferů. Za meziročním snížením kapitálových výdajů stojí především snížení výdajů na pořízení drážních vozidel. Běžné výdaje se meziročně snížily o 2 %, tj. o 3,1 mld. Kč, na 158,4 mld. Kč. Transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím dosáhly 114,8 mld. Kč a tvořily 72,5 % celkových běžných výdajů. Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy.
Dluh a stav na BÚ krajů
Dluh krajů včetně jimi zřízených příspěvkových organizací (dále jen „PO“) na konci letošního pololetí činil 23,8 mld. Kč a v porovnání s koncem roku 2023 se snížil o 8,7 %, tj. o 2,3 mld. Kč. Mírný pokles dluhu sice odpovídá nižší investiční aktivitě krajů, ale nekoresponduje s poklesem úrokové sazby, kterou ČNB v červnu snížila již potřetí od letošního roku. V přepočtu na počet obyvatel byl dluh nejvyšší v Karlovarském kraji, poté v Libereckém kraji a Ústeckém kraji. Jak demonstruje graf č. 6, růst dluhu krajů od roku 2019 koresponduje s poklesem základních úrokových sazeb, které ČNB v reakci na pandemii v březnu roku 2020 snížila na 1 % a v květnu dokonce na 0,25 %. Dluh rostl i v roce 2022, a to i přesto, že od počátku roku se úrokové sazby vyšplhaly o 3,25 p.b. a dosáhly na své historické maximum od roku 1999.
Výše zůstatků krajů na BÚ (včetně PO) činila v červnu letošního roku 140,8 mld. Kč, což představuje oproti konci roku 2023 navýšení úspor o 51,5 %, tj. o 47,8 mld. Kč. Po odečtení peněžních prostředků přijatých z kapitoly MŠMT na přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, které kraje do konce měsíce června neposkytly školám a školským zařízením, zůstatky na BÚ krajů v polovině roku dosáhly 113,5 mld. Kč, takže vklady oproti konci roku 2023 vzrostly o 22,1 %, tj. o 20,5 mld. Kč. V přepočtu na počet obyvatel byl stav na BÚ nejvyšší v Kraji Vysočina, Karlovarském kraji a Jihočeském kraji. Jak je patrné z grafu č. 6, tak zatímco se dluh krajů od roku 2013 snížil o 11,4 %, tak stavy na BÚ dynamicky rostou, a to o 442 %4. Kraje navazují na tento trend a v prvním pololetí roku 2024 prozatím pokračují v akumulaci svých úspor.
II. Hospodaření obcí
Obce v polovině roku zaznamenávají nevídané výsledky hospodaření. V červnu vykázaly kladné saldo rozpočtu ve výši 42,1 mld. Kč a dosáhly nejvyššího přebytku hospodaření od roku 2013. Saldo rozpočtu se meziročně navýšilo o 16,5 %, tj. o 6 mld. Kč (viz graf č. 7). Pokud očistíme saldo rozpočtu obcí (hl. m. Praha) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, tak výsledek hospodaření poté dosáhl 38,5 mld. Kč2 a meziročně se navýšil o 33,8 %, tj. o 13,1 mld. Kč. Rozpočet hl. m. Prahy skončil v červnu v přebytku 15,1 mld. Kč (meziroční pokles 14,4 %, tj. o 2,5 mld. Kč) s celkovými příjmy 72 mld. Kč a výdaji 56,8 mld. Kč. Bez hl. m. Prahy celkové příjmy obcí v polovině roku činily 180,2 mld. Kč, výdaje 153,3 mld. Kč a výsledek rozpočtového hospodaření skončil v přebytku 27 mld. Kč.
Příjmy obcí:
Celkové příjmy obcí v červnu 2024 činily 252,2 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 7,1 %, tj. o 16,8 mld. Kč. Po očištění příjmů obcí (hl. m. Praha) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 příjmy činí 236,2 mld. Kč. V průběhu roku dochází k systematickému růstu vlastních příjmůi obcí, které v polovině roku činily 205,2 mld. Kč (meziroční růst o 8,9 %, tj. o 16,7 mld. Kč) a tvořily 86,9 % celkových očištěných příjmů3.
Vlastní příjmy meziročně posílily kvůli růstu daňových příjmů, které se navýšily o 6,8 %, tj. o 10,7 mld. Kč, na 169,1 mld. Kč. Jak demonstruje graf č. 8, tak se meziročně nejvýrazněji navýšilo inkaso ostatních daňových příjmů o 25,2 %, tj. o 5,7 mld. Kč, na 28,2 mld. Kč, a to z důvodu zvýšení inkasa daně z nemovitých věcí. Dále vzrostlo inkaso DPFO o 10,2 %, tj. 2,9 mld. Kč, na 30,9 mld. Kč, a to v důsledku růstu mezd a změn přijatých v rámci ozdravného balíčku (např. snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů). Zvýšilo se také inkaso DPPO o 3,2 %, tj. o 1,2 mld. Kč, na 39,3 mld. Kč, což má souvislost s úhradou čtvrtletních a pololetních záloh na dani a část úhrady daně za rok 2023 u poplatníků, kteří mají povinný audit, nebo jim daňové přiznání zpracovává a předkládá daňový poradce. Inkaso DPH se meziročně zvýšilo o 1,3 %, tj. o 0,9 mld. Kč, na 70,7 mld. Kč.
Obce ke konci června letošního roku přijaly transfery v celkové výši 47 mld. Kč a meziročně mírně vzrostly o 0,1 %, tj. o 53,2 mil. Kč. Nevýrazný nárůst transferů byl způsoben meziročním poklesem neinvestičních transferů (propad o 5 %, tj. o 2 mld. Kč), které ke konci června činily 38,2 mld. Kč. Meziroční pokles byl zejména způsoben na straně transferů poskytovaných z kapitoly MŠMT u Operačního programu Jan Amos Komenský (meziroční pokles o 3 mld. Kč). Přehled nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi v pololetí 2024 je uveden v grafu č. 9.
Investiční transfery přijaté obcemi meziročně vzrostly o 30,6 %, tj. o 2,1 mld. Kč, na 8,8 mld. Kč. Na tom se zejména podílel růst transferů poskytovaných v rámci Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 – finanční prostředky z EU (meziroční růst o 1 mld. Kč) z kapitoly MMR a Operačního programu Životní prostředí 2021–2027 – finanční prostředky z EU (meziroční růst o 1 mld. Kč) z kapitoly Ministerstvo životního prostředí. Významné investiční transfery přijaté obcemi v červnu 2024 jsou zachyceny v grafu č. 10.
Výdaje obcí:
Celkové výdaje obcí v červnu 2024 činily 210,1 mld. Kč a meziročně vzrostly o 5,4 %, tj. o 10,8 mld. Kč. Po očištění výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 výdaje činí 197,7 mld. Kč. Meziroční růst byl způsoben především navýšením kapitálových výdajů, které se oproti minulému roku zvýšily o 17 %, tj. o 6,7 mld. Kč, na 46,1 mld. Kč. Na tom se podílely především výdaje na nákup majetkových podílů a investiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím na veřejnou silniční dopravu. Běžné výdaje obcí dosáhly 164 mld. Kč a meziročně vzrostly o 2,6 %, tj. o 4,1 mld. Kč. Za meziročním růstem běžných výdajů stojí především zvýšení výdajů na platy zaměstnanců v pracovním poměru a na silnice na nákup služeb.
Dluh a stavy na BÚ obcí:
Dluh obcí (vč. PO) v prvním pololetí roku 2024 činil 62,5 mld. Kč a oproti minulému roku se ponížil o 2,4 %, tj. o 1,5 mld. Kč. Jak demonstruje graf č. 11, tak dluh obcí rostl od roku 2019, a to v závislosti na poklesu základních úrokových sazeb, které ČNB v reakci na pandemii v březnu roku 2020 snížila na 1 % a v květnu dokonce na 0,25 %. V době nízkých úrokových sazeb se staly úvěry výhodnou možností, jak financovat investice. Meziroční snížení dluhu obcí v roce 2021 bylo pravděpodobně reakcí na nejistou ekonomickou situaci v souvislosti s rychle rostoucí inflací a na to navazující růst základní úrokové sazby. Naopak pouze mírné zvyšování dluhu obcí v roce 2020 zcela neodpovídá postupnému poklesu základních úrokových sazeb, které výrazně zlevnily úvěry. V případě hl. m. Prahy došlo v roce 2020 a 2021 dokonce k meziročnímu snížení dluhu.
Na konci června měly obce (vč. PO) uložené peněžní prostředky na BÚ v hodnotě 417,7 mld. Kč, což představuje v porovnání s koncem roku 2023 navýšení úspor o 8 %, tj. o 30,9 mld. Kč. Po odečtení peněžních prostředků přijatých z kapitoly MŠMT na přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, které hl. m. Praha do konce měsíce června neposkytlo školám a školským zařízením stav na BÚ obcí v polovině roku dosáhl 414,1 mld. Kč, takže vklady oproti konci roku 2023 vzrostly o 7,1 %, tj. o 27,4 mld. Kč. Jak je patrné z grafu č. 11, tak stavy na BÚ obcí od roku 2013 dynamicky rostou (+ 276,2 %5), zatímco dluh obcí ve stejném období klesá (- 32,2 %). Stejně jako ostatní obce, tak i hl. m. Praha akumulovala vklady na BÚ, a to i přes nízké úrokové sazby.
III. DSO
Dobrovolné svazky obcí hospodařily v červnu 2024 s celkovými příjmy ve výši 3,9 mld. Kč (meziroční růst o 51,8 %, tj. o 1,3 mld. Kč) a celkovými výdaji ve výši 2,4 mld. Kč (meziroční růst o 18,3 %, tj. o 0,4 mld. Kč). Saldo rozpočtu skončilo v přebytku 1,5 mld. Kč (meziroční růst o 1 mld. Kč).
1 Přímé výdaje na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito peněžními prostředky nijak nakládat. Obdobně je tomu v případě dotací pro soukromé školy. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
2 Tento rozdíl je způsoben časovým nesouladem mezi okamžikem přijetí peněžních prostředků ze státního rozpočtu kraji a hl. m. Prahou určených na přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy a jejich odesláním školám a školským zařízením. Konkrétně peněžní prostředky ze státního rozpočtu na tyto účely na měsíc srpen byly přijaty kraji a hl. m. Prahou v červnu 2024, ale budou odeslány školám a školským zařízením až následující měsíc.
3 Celkové příjmy očištěné o příjmy z transferů určených na přímé výdaje na vzdělávání a z dotací pro soukromé školy.
4 Po očištění přímých výdajů na vzdělávání a dotací pro soukromé školy stavy na BÚ vzrostly oproti roku 2013 o 336,8 %.
5 Po očištění přímých výdajů na vzdělávání a dotací pro soukromé školy stavy na BÚ vzrostly oproti roku 2013 o 273 %.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
Dokumenty ke stažení
Poslední zprávy z rubriky Stát:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?