mmr.cz (MMR)
Stát  |  02.08.2024 18:00:00

Reakce ministra Bartoše na otevřený dopis Platformy pro zdravý stavební zákon

Platforma pro zdravý stavební zákon zveřejnila otevřený dopis ohledně problémů s digitalizací stavebního řízení. Detailní delší odpověď pošlu a zveřejním později, ale na část se pokusím odpovědět tady a teď.

Na objektivní hodnocení komplexního systému digitalizace stavebního řízení je příliš brzy. Jedná se o zhruba 1400 zapojených organizací, až 13 000 úředníků a tisíce stavebníků, kteří zároveň přistupují k jedněm datům. Současně je měsíc v účinnosti nový stavební zákon, nové prováděcí předpisy, a tomu odpovídají i odlišné postupy v informačním systému. Především pro úředníky stavebních úřadů to představuje zvýšenou zátěž i vzhledem k velkému objemu papírových žádostí podaných před 1. červencem. Za to jim patří můj velký dík.

Musím odmítnout kritiku, že Platforma nenalezla partnera v komunikaci a řešení. Ať už jsem to já, náměstek Lukáš Černohorský nebo vedení dané sekce a odboru na ministerstvu, každý den se zástupci úřadů nebo profesních organizací komunikujeme telefonicky, přes SMS, e-maily i osobně. Zrovna včera bylo na půdě MMR jednání se špičkami České komory architektů a České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Zúčastnili se ho i samotní vývojáři, kteří mají portál stavebníka na starost. Žádnou připomínku, kritiku nebo požadavek neignorujeme. Řadě z nich jsme už vyhověli, další rozšíření funkcí je v plánu na srpen a září.

V otevřeném dopisu se uvádí, že systém nefunguje správně pro všechny uživatele. To je pravda, stále totiž asi 500 organizací nemá správně přihlášené uživatele a nastavené jejich role. Jednáme s dotčenými orgány o tom, jak situaci řešit. Dnes také vydáme rozšířený manuál pro lokální administrátory a MMR individuálně pomáhá s nastavením.

Brno: Úředníci se nemohli přihlásit do nového systému digitalizace stavebního řízení. Navíc nedorazila slíbená technika z ministerstva, což přinutilo magistrát k nákupu vlastní techniky za několik milionů korun.
Děčín: Problémy s přihlášením do systému.
V případě správného nastavení účtů přihlášení možné je. Brno obdrželo podle údajů dodavatele všech 100 objednaných IT balíčků 26.6. V celém Česku chybí objednaná technika jediné obci, která velmi otálela s podpisem smlouvy.

České Budějovice: Systém trpí absencí klíčových funkcí, jako je propojení s ekonomickými systémy a lokálními spisovými službami. Také chybí možnosti vyhledávání podle katastru nebo ulic.
Ústí nad Labem: Nefunkční propojení s ekonomickými systémy.
Olomouc: Absence propojení s lokálními spisovými službami.
Praha 8: Systém není propojený s dalšími systémy měst a obcí, což nelze vyřešit v krátkém čase.
Propojení na ekonomické systémy obcí se plánuje, ale není pro fungování systému nutné.
Česká Lípa: Chybějící propojení s lokálními spisovými službami.
V tuto chvíli si úředníci vygenerují ve svém ekonomickém systém variabilní symbol a částku, kterou následně vloží do platebního příkazu v novém Informačním systému stavebního řízení. U většiny úřadů se doteď párování došlých plateb řešilo zvlášť v jejich ekonomickém systému. V budoucnu systém sám došlé platby spáruje s platebními příkazy. Vyhledávání v systému podle katastru a ulic možné je. Pokud jde o spisovou službu, její funkci ze zákona plní sám informační systém. Proto od počátku vysvětlujeme, že připojení na lokální spisové služby není účelné.

Brno-Židenice: Nedostatečné proškolení úředníků a absence prováděcích předpisů a vyhlášek, které měly být k dispozici již na začátku roku.
Praha 6: Chybějící metodika a pozdní dodání vyhlášek.
Karlovy Vary: Problémy s přístupem do systému a nedostatečná školení.
Jihlava: Chybějící metodika a nedostatečná právní připravenost.
Havlíčkův Brod: Nedostatečné technické vybavení a školení.
Jablonec nad Nisou: Nedostatečné školení a právní připravenost.
Kromě zveřejnění instruktážních videí se v červnu uskutečnila také řada webinářů. Jejich kapacita zdaleka nebyla účastníky naplněna. Další sérii školení a webinářů jsme připravili na červenec a srpen. Vedle toho jezdíme do území na celodenní školení k práci v systému. Začali jsme v Jihlavě, v úterý budeme v Olomouci, poté v Plzni. Od pondělí budou mít úředníci přímo v systému detailnější manuály, které popisují vedení řízení v systému krok po kroku. Znění většiny vyhlášek k novému stavebnímu zákonu bylo dostupné od začátku roku, výsledná podoba se od těchto návrhů lišila jen málo. Obsah jsme připravovali se všemi stranami, nic nebylo pod pokličkou.

Praha 12: Nedostatečná instruktážní videa, strach z odchodu starších zaměstnanců kvůli náročnosti nového systému.
Na červenec a srpen jsme připravili dodatečné manuály a další sérii školení. Nový systém je výrazně jiný než ty lokální na stavebních úřadech. Dlouhodobě ale povede ke zjednodušení práce úředníků. Personální potíže na stavebních úřadech v ČR jsou dlouhodobé. Díky digitálnímu stavebnímu řízení budeme moci v příštích letech zavést jejich výkonnostní financování. Nový stavební zákon také na menších úřadech snižuje počet úředních úkonů nejméně o třetinu. Konkrétně s Prahou 12 jsme v intenzivním kontaktu.

Liberec: Zpožděné reakce na dotazy z call centra a nedostatečné technické vybavení.
Chomutov: Zpožděné reakce na dotazy z call centra.
Příbram: Zpožděné reakce na dotazy a nedostatečná školení.
Zlín: Nedostatečná podpora při přechodu na nový systém.
Sokolov: Zpožděné reakce na dotazy a nedostatečná školení.
Rakovník: Zpožděné reakce na dotazy z call centra a nedostatečná školení.
Rychlost odpovědí po e-mailu nebo na telefonu i s ohledem na velké množství dotazů určitě nebyla v červenci ideální. Posílili jsme tým, který má toto na starost.

Hradec Králové: Nedostatečná právní připravenost a chybějící funkce systému.
Tábor: Problémy s funkčností nového systému a technickým vybavením.
Kladno: Absence klíčových funkcí v systému.
Most: Problémy s právní připraveností a funkcionalitou systému.
Kolín: Absence klíčových funkcí v systému.
Náchod: Problémy s právní připraveností a funkčností systému.
Šumperk: Absence klíčových funkcí v systému.
Bez konkrétního popisu chybějících funkcí nemůžu odpovědět. V současné chvíli systémy splňují funkce požadované zákonem. Požadavky na rozšíření aktivně projednáváme se zástupci samospráv nebo profesními organizacemi. Zaměřujeme se na to, aby používání systémů bylo přehlednější a práce v nich se více automatizovala. Informační systém stavebního řízení odpovídá nárokům nového stavebního zákona a v mnoha ohledech se práce s ním liší od dosavadních systémů.

Pardubice: Zpožděné dodání technického vybavení a školení.
Mladá Boleslav: Chybějící technické vybavení a školení.
Trutnov: Nedostatečné technické vybavení.
K provozu nových informačních systémů není speciální nebo nové IT vybavení potřeba. Už v minulém roce jsme obce obeslali s dotazníkem, jakou IT techniku budou potřebovat. V mnoha případech jsme odpověď dostali až po urgencích a se značným zpožděním. Samosprávy, které podepsaly smlouvy o dodávkách včas, obdržely vybavení ještě v červnu.

Ivan Bartoš, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688