Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - květen 2024
V květnu 2024 dosáhlo hospodaření územních rozpočtů druhého historicky nejvyššího přebytku rozpočtu ve výši 27,8 mld. Kč. Tento výsledek je zásadním zlepšením ve srovnání s rokem 2023, kdy hospodaření krajů skončilo dokonce v deficitu. Zlepšení finanční kondice územních rozpočtů je především odrazem rostoucích vlastních příjmů krajů a obcí. Nejvýraznější meziroční růst byl zaznamenán na straně nedaňových příjmů, které přispěly k navýšení celkových příjmů více než daňové příjmy.
Na hospodaření územních rozpočtů má výrazný vliv příznivá ekonomická situace a aktuální míra inflace. Meziroční inflace v květnu 2024 dosáhla 2,6 %, což představuje mírné zpomalení růstu cen ve srovnání s předchozím měsícem. Zatímco stabilní inflace snižuje výdaje na provoz i investice a nezatěžuje tak výdajovou stránku územních rozpočtů, tak růst tuzemské ekonomiky se pozitivně odráží na jejich příjmové stránce, a to v podobě vyšších daňových příjmů. V důsledku růstu mezd a změn přijatých v rámci ozdravného balíčku meziročně významně vzrostlo inkaso DPFO, dále se navýšilo inkaso DPPO v souvislosti s lhůtami pro podání daňového přiznání. Vyšší spotřeba domácností a zvýšení daně u vybraného zboží a služeb zvýšilo také mírně inkaso DPH. Meziročně došlo k poklesu přijatých neinvestičních transferů, naopak investiční transfery významně vzrostly, což umožňuje realizaci potřebných investičních projektů, které dále posilují ekonomický růst a zlepšují kvalitu života v regionech. Navzdory tomu investiční aktivita u krajů meziročně klesla.
Detailní informace jsou uvedeny v systému Monitor (data za územní rozpočty lze získat v Analytické části v sekci Územní organizace).
Hospodaření územních rozpočtů
Kraje, obce a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) v květnu 2024 hospodařily s přebytkem rozpočtu 27,8 mld. Kč (meziroční růst o 65,9 %, tj. o 11,1 mld. Kč). Jednalo se o druhý nejvyšší výsledek hospodaření od roku 2013 (viz graf č. 1). Pokud očistíme saldo rozpočtu o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, tak přebytek hospodaření dosáhl 27,5 mld. Kč a meziročně se zvýšil o 67,7 %, tj. o 11,1 mld. Kč.
Příjmy územních rozpočtů:
Celkové příjmy územních rozpočtů v květnu 2024 činily 341,8 mld. Kč a meziročně vzrostly o 4,6 %, tj. o 15,2 mld. Kč. Po očištění příjmů krajů a obcí (v případě hl. m. Prahy) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 příjmy činí 241,7 mld. Kč. Vlastní příjmyi územních rozpočtů dosáhly 200,3 mld. Kč a meziročně vzrostly o 9,6 %, tj. o 17,5 mld. Kč. Soběstačnost územních rozpočtů, která představuje podíl vlastních příjmů na celkových očištěných příjmech2, nadále roste a v květnu činila 82,9 %. Za meziročním navýšením vlastních příjmů stojí především nedaňové příjmy, které se meziročně zvýšily o 41,3 %, tj. o 11 mld. Kč, na 37,7 mld. Kč. Dále pak daňové příjmy, které letos zaznamenaly meziroční růst 3,7 %, tj. o 5,7 mld. Kč, na 159,5 mld. Kč. Transfery přijaté územními rozpočty v květnu 2024 meziročně klesly o 1,6 %, tj. o 2,3 mld. Kč, na 141,5 mld. Kč. To bylo způsobeno poklesem neinvestičních přijatých transferů (pokles o 4,9 %, tj. o 6,7 mld. Kč), které v květnu dosáhly 128,8 mld. Kč. Naopak investiční přijaté transfery meziročně nadále výrazně rostou (růst o 52,2 %, tj. o 4,4 mld. Kč) a v květnu dosáhly 12,7 mld. Kč.
Výdaje územních rozpočtů:
Celkové výdaje územních rozpočtů v květnu 2024 činily 314 mld. Kč a meziročně vzrostly o 1,3 %, tj. o 4,1 mld. Kč. Po očištění výdajů krajů a obcí (v případě hl. m. Prahy) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 výdaje činí 214,1 mld. Kč. Z toho běžné výdaje v květnu dosáhly 272,6 mld. Kč (meziroční růst o 1,3 %, tj. o 3,4 mld. Kč), přičemž dominantní část těchto běžných výdajů byla tvořena transfery, které kraje a hl. m. Praha převádějí příspěvkovým organizacím (dále jen „PO“) a podobným organizacím. Kapitálové výdaje v květnu činily 41,3 mld. Kč a meziročně se mírně navýšily (růst o 1,8 %, tj. o 0,7 mld. Kč), a to v důsledku zvýšení transferů svým příspěvkovým organizacím na lůžkovou péči do nemocnic.
I. Hospodaření krajů
Kraje v květnu 2024 vykázaly kladné saldo rozpočtu ve výši 9,1 mld. Kč a dosáhly druhého nejvyššího přebytku hospodaření od roku 20133. Finanční situace krajů se v meziročním srovnání výrazně zlepšila, kdy kraje v předchozím roce hospodařily s deficitem. Pokud očistíme saldo rozpočtu krajů o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1, tak výsledek hospodaření dosáhl 8,8 mld. Kč.
Příjmy krajů:
Celkové příjmy krajů ke konci května 2024 činily 160,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 5,2 %, tj. o 7,9 mld. Kč. Po očištění příjmů krajů o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 příjmy činí 72,7 mld. Kč. V průběhu roku dochází k systematickému růstu vlastních příjmůi krajů, které v květnu dosáhly 49 mld. Kč (meziroční růst o 19,9 %, tj. o 8,1 mld. Kč) a tvořily 67,5 % celkových očištěných příjmů2.
Vlastní příjmy meziročně posílily zejména kvůli růstu nedaňových příjmů (meziroční růst o 129 %, tj. o 5,6 mld. Kč), které v květnu dosáhly 10 mld. Kč. Příčinou byl růst ostatních nedaňových příjmů přijatých vratek transferů. Dále kvůli růstu daňových příjmů, které se meziročně navýšily o 6,8 %, tj. o 2,5 mld. Kč, na 38,8 mld. Kč. Jak je zřejmé z grafu č. 3, tak se meziročně nejvýrazněji navýšil objem inkasa DPFO o 14,3 %, tj. o 1,1 mld. Kč, na 9 mld. Kč, a to v důsledku růstu mezd a změn přijatých v rámci ozdravného balíčku (např. snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů). Dále se zvýšilo inkaso DPPO, a to o 13,1 %, tj. o 0,8 mld. Kč na 7,3 mld. Kč, což má souvislost s lhůtami pro podání daňového přiznání. Vzrostlo také inkaso DPH o 1,6 %, tj. o 0,4 mld. Kč, na 22 mld. Kč, a to z důvodu vyšší spotřeby domácností a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené (12 %) do základní sazby (21 %) DPH. Ostatní daňové příjmy, které tvoří pouze zlomek celkových daňových příjmů, se meziročně také navýšily.
Kraje v květnu 2024 přijaly transfery ve výši 111,3 mld. Kč, tedy o 0,2 %, tj. o 0,3 mld. Kč méně nežli v předchozím roce. Meziročně klesly neinvestiční transfery přijaté kraji o 2,1 %, tj. o 2,3 mld. Kč a dosáhly 105,9 mld. Kč. To bylo způsobeno zejména poklesem kompenzačního příspěvku pro kraje – ubytování osob z Ukrajiny (pokles o 73,6 %, tj. o 2,2 mld. Kč) poskytovaného z kapitoly Všeobecná pokladní správa (dále jen „VPS“). Přehled nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji v květnu 2024 je uveden v grafu č. 4.
Investiční transfery přijaté kraji činily v letošním květnu 5,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 57,9 %, tj. o 2 mld. Kč. K tomu zásadně přispěl meziroční nárůst transferů poskytovaných v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – finanční prostředky z EU (růst o 1,7 mld. Kč) z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“). Významné investiční transfery přijaté kraji v květnu 2024 jsou zachyceny na grafu č. 5.
Výdaje krajů:
Celkové výdaje krajů v květnu 2024 činily 151,3 mld. Kč a meziročně klesly o 0,9 %, tj. o 1,4 mld. Kč. Po očištění výdajů krajů o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 výdaje činí 63,9 mld. Kč. Největší podíl na meziročním poklesu celkových výdajů měly kapitálové výdaje, které se oproti minulému roku snížily o 12,4 %, tj. o 1,4 mld. Kč, na 10,1 mld. Kč, a to navzdory navýšení přijatých investičních transferů. Za meziročním snížením kapitálových výdajů stojí především snížení výdajů na pořízení drážních vozidel a pokles investičních transferů nepodnikajícím fyzickým osobám na změny technologií vytápění. Běžné výdaje se meziročně nepatrně navýšily o 0,03 %, tj. o 0,05 mld. Kč, na 141,2 mld. Kč. Transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím dosáhly 35,9 mld. Kč a tvořily 76,4 % celkových běžných výdajů. Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy.
Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný za březen 20244 z: Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 31. 3. 2024.
II. Hospodaření obcí
Obce v květnu 2024 vykázaly kladné saldo rozpočtu ve výši 17,5 mld. Kč a dosáhly druhého nejvyššího přebytku hospodaření od roku 20135. Saldo rozpočtu se meziročně navýšilo o 7,2 %, tj. o 1,2 mld. Kč (viz graf č. 6). Rozpočet hl. m. Prahy, který tvoří téměř polovinu celkového přebytku hospodaření obcí, v květnu skončil v přebytku 7,2 mld. Kč s celkovými příjmy ve výši 51,9 mld. Kč a výdaji v hodnotě 44,7 mld. Kč. Bez hl. m. Prahy celkové příjmy obcí ke konci května činily 132,9 mld. Kč, výdaje 122,6 mld. Kč a výsledek rozpočtového hospodaření skončil v přebytku 10,3 mld. Kč.
Příjmy obcí:
Celkové příjmy obcí v květnu 2024 činily 184,8 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 3,9 %, tj. o 6,9 mld. Kč. Po očištění příjmů obcí (hl. m. Praha) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 příjmy činí 172,3 mld. Kč. V průběhu roku dochází k systematickému růstu vlastních příjmůii obcí, které v květnu činily 150,6 mld. Kč (meziroční růst o 6,5 %, tj. o 9,2 mld. Kč) a tvořily 87,4 % celkových očištěných příjmů2.
Vlastní příjmy meziročně posílily kvůli růstu nedaňových příjmů, které se navýšily o 24,2 %, tj. o 5,3 mld. Kč, na 27,1 mld. Kč. Příčinou byl růst ostatních nedaňových příjmů a přijatých vratek transferů. Dále kvůli růstu daňových příjmů, které se meziročně navýšily o 2,8 %, tj. o 3,3 mld. Kč, na 120,6 mld. Kč. Jak demonstruje graf č. 7, tak se meziročně nejvýrazněji navýšilo inkaso DPFO, a to o 11,1 %, tj. 2,5 mld. Kč, na 25,4 mld. Kč, a to v důsledku růstu mezd a změn přijatých v rámci ozdravného balíčku (např. snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů). Dále se zvýšilo inkaso DPPO, a to o 7,1 %, tj. o 1,6 mld. Kč na 23,6 mld. Kč, což má souvislost s lhůtami pro podání daňového přiznání. Meziročně kleslo inkaso DPH o 1,1 %, tj. o 0,6 mld. Kč, na 59,3 mld. Kč a ostatní daňové příjmy, které představují pouze minoritu celkových daňových příjmů.
Obce ke konci května letošního roku přijaly transfery v celkové výši 34,1 mld. Kč, jejichž objem meziročně klesl o 6,3 %, tj. o 2,3 mld. Kč. To bylo způsobeno poklesem neinvestičních transferů, které ke konci května činily 27,1 mld. Kč, meziročně klesly o 13,9 %, tj. o 4,3 mld. Kč. Meziroční pokles byl zejména způsoben na straně transferů poskytovaných z kapitoly MŠMT u Operačního programu Jan Amos Komenský (meziroční pokles o 2,3 mld. Kč). Přehled nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi v květnu 2024 je uveden v grafu č. 8.
Investiční transfery přijaté obcemi meziročně vzrostly o 40,6 %, tj. o 2 mld. Kč, na 7,1 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména transfery poskytovanými v rámci Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 – finanční prostředky z EU (meziroční růst o 0,9 mld. Kč) z kapitoly MMR a Operačního programu Životní prostředí 2021–2027 – finanční prostředky z EU (meziroční růst o 0,8 mld. Kč) z kapitoly Ministerstvo životního prostředí. Významné investiční transfery přijaté obcemi v květnu 2024 jsou zachyceny v grafu č. 9.
Výdaje obcí:
Celkové výdaje obcí v květnu 2024 činily 167,3 mld. Kč a meziročně vzrostly o 3,6 %, tj. o 5,8 mld. Kč. Po očištění výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy1 výdaje činí 154,8 mld. Kč. Meziroční růst byl způsoben především navýšením běžných výdajů, které se oproti minulému roku zvýšily o 2,6 %, tj. o 3,4 mld. Kč, na 135,8 mld. Kč. Na objemu běžných výdajů se podílely výdaje na silnice a dále neinvestiční transfery spolkům na ostatní sportovní činnost. Kapitálové výdaje obcí dosáhly 31,5 mld. Kč a meziročně vzrostly o 8 %, tj. o 2,3 mld. Kč. Za meziročním růstem kapitálových výdajů stojí především zvýšení výdajů na stavby v oblasti komunálních služeb a územního rozvoje a na nákup akcií u sportovních činností.
Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný za březen 20244 z: Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 31. 3. 2024.
III. DSO
Dobrovolné svazky obcí hospodařily v květnu 2024 s celkovými příjmy ve výši 3 mld. Kč (meziroční růst o 43,9 %, tj. o 0,9 mld. Kč) a celkovými výdaji ve výši 1,8 mld. Kč (meziroční růst o 14,2 %, tj. o 0,2 mld. Kč). Saldo rozpočtu skončilo v přebytku 1,2 mld. Kč (meziroční růst o 0,7 mld. Kč).
1 Přímé výdaje na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito peněžními prostředky nijak nakládat. Obdobně je tomu v případě dotací pro soukromé školy. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
2 Celkové příjmy očištěné o příjmy z transferů určených na přímé výdaje na vzdělávání a z dotací pro soukromé školy.
3 Vyšší saldo hospodaření krajů bylo vykázáno pouze v květnu 2016, a to ve výši 10,3 mld. Kč.
4 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
5 Vyšší přebytek hospodaření obcí byl zaznamenán pouze v květnu 2016, a to ve výši 18,2 mld. Kč.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
Dokumenty ke stažení
Poslední zprávy z rubriky Stát:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?