Deficit rozpočtu se v červenci mírně prohloubil na 192,3 mld. CZK (Analýza makroindikátorů)
Státní rozpočet hospodařil ke konci letošního července se schodkem 192,3 mld. CZK. Oproti 178,6 mld. CZK v červnu se tedy meziměsíčně prohloubil o 13,7 mld. CZK. V meziročním srovnání byl deficit o 21,8 mld. CZK mělčí, což souvisí s vyššími příjmy. Z hlediska sezónnosti v červenci dochází tradičně k meziměsíčnímu snížení nekumulovaných příjmů i výdajů. V posledních čtyřech letech měl v tomto měsíci s výjimkou loňského roku deficit tendenci se mírně prohlubovat a letošní výsledek se tedy nedávné historii nijak zásadně nevymyká. V poměru k HDP byl deficit státního rozpočtu za prvních sedm měsíců nejnižší od roku 2019. Schodek veřejných financí jako celku by tak mohl letos poprvé od té doby skončit v celoročním vyjádření pod 3 % HDP.
Výdaje byly ke konci července meziročně vyšší o 16,9 mld. CZK (1,3 %). Oproti loňsku rostly výdaje na sociální dávky (+23,6 mld. CZK), kde se promítá valorizace starobních důchodů. Viditelně vyšší byly meziročně rovněž výdaje v kapitolách neinvestičních transferů státním fondům (+20,6 mld. CZK) nebo fondům veřejného zdravotního pojištění. O 22 % (+8,6 mld. CZK) meziročně narostly také výdaje na obsluhu státního dluhu. Z neinvestičních transferů podnikatelům (-41,4 mld. CZK) naopak vypadly loňské kompenzace vysokých cen energií.
Příjmy vzrostly za prvních sedm měsíců meziročně o 38,8 mld. CZK (+3,6 %). Z jednotlivých položek k tomu nejvíce přispělo pojistné (+35,6 mld. CZK), daň z neočekávaných zisků (+18,2 mld. CZK), DPFO (+13,0 mld. CZK) a spotřební daně (+8,6 mld. CZK). Pozitivní vývoj váhově nejvýznamnějšího výběru pojistného na sociální zabezpečení (+9 % y/y) patrně odráží jak solidní růst mezd, tak rovněž daňové změny platné od začátku letošního roku (znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců, zvýšení minimálního vyměřovacího základu pro OSVČ). Ani to ale nestačilo v rámci důchodového systému na pokrytí výdajů na starobní důchody. Ty totiž byly v úhrnu od začátku roku o 34 mld. CZK vyšší než příjmy z pojistného na důchodové pojištění.
Navzdory poměrně vysokému průběžnému schodku je podle nás celoroční deficit státního rozpočtu ve výši 250 mld. CZK stále dosažitelný. K jeho zmírnění letos přispívá konsolidační balíček i zrušení opatření souvisejících s vysokými cenami energií. Svou roli však sehraje i postupný růst domácí ekonomiky, byť ten bude velmi pravděpodobně výrazně pomalejší než 2,3 %, se kterými v srpnu loňského roku při sestavování rozpočtu počítalo Ministerstvo financí. Bilance rizik je z našeho pohledu vychýlena spíše směrem k hlubšímu schodku, a to jak s ohledem na nižší ekonomický růst, tak i diskutované návrhy na zvyšování platů státních zaměstnanců ještě v letošním roce nad rámec schváleného rozpočtu.
Schodek veřejných financí se letos podle nás sníží viditelně pod 3 % HDP. Za předpokladu deficitu státního rozpočtu ve výši 250 mld. CZK by se saldo veřejných financí podle našeho odhadu mohlo zmírnit z loňských -3,5 % na -2,2 % HDP. V příštím roce se podle našeho odhadu deficit veřejných financí zmírní na rovná 2 % HDP. Dluh veřejného sektoru v poměru k HDP podle našeho odhadu v období 2024-2027 poroste v průměru o 0,8 pb ročně, aby v roce 2027 dosáhl 45,6 % HDP. Relativně pozitivní výhled vývoje tuzemských veřejných financí přispívá k tomu, že ČR nadále disponuje vůbec nejlepším ratingem v rámci regionu střední a východní Evropy a jeho výhled je od letošního února u všech klíčových ratingových agentur na „stabilní“ úrovni. To má za následek i relativně nižší náklady na obsluhu státního dluhu.
Strukturální nerovnováha veřejných financí přetrvává, zákon ke konsolidaci zavazuje i příští vládu. Přestože konsolidační balíček zmírnil nesoulad mezi příjmy a výdaji veřejných financí, strukturální deficit zůstává okolo 2 % HDP. Zákonem stanovené limity pro strukturální salda se však v následujících letech zpřísňují z výchozích 2,75 % pro rok 2024 až do roku 2027 ročně o 0,5 pb. Příští vláda tedy podle platného znění zákona bude muset v konsolidaci veřejných financí pokračovat.
Investiční bankovnictví Komerční banky
Investiční bankovnictví Komerční banky poskytuje investiční služby podle Zákona o podnikání na kapitálovém trhu v rozsahu daném licencí České národní banky. Klientům nabízí zejména služby v oblasti investování volných zdrojů, financování a zajištění tržních rizik.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB: http://trading.koba.cz
Poslední zprávy z rubriky Měny-forex:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Na Svahu 192/192, Kokonín, 468 01 Jablonec nad Nisou, adresa - Města a obce
- § 192 paragraf 192 - Zákon o doplňkovém penzijním spoření č. 427/2011 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Zákon o nemocenském pojištění č. 187/2006 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Trestní zákon č. 140/1961 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Občanský soudní řád č. 99/1963 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Zákon o státní službě č. 234/2014 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Zákon o obchodních korporacích č. 90/2012 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Obchodní zákoník č. 513/1991 Sb.
- § 192 paragraf 192 - Trestní řád č. 141/1961 Sb.
- Spojovací 192/17, adresa v objektu Vysočany 192, Praha na parcele st. 587 v KÚ Vysočany, KÚ Vysočany
- Pod Nádražím 192, adresa v objektu Předměřice nad Labem 192 na parcele st. 204 v KÚ Předměřice nad Labem, KÚ Předměřice nad Labem
Benzín a nafta 29.11.2024
Natural 95 35.73 Kč | Nafta 35.01 Kč |
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?