SAP: Tuzemská výroba automobilů zaznamenává rekordní pololetí. Vyrobeno bylo přes 774 000 vozů
„Rekordních více než 774 tisíc zkompletovaných osobních vozidel za první pololetí, navzdory červnovému zpomalení tempa výroby, je jednoznačným potvrzením úspěchu domácích výrobců na hlavních evropských trzích a přínosu automobilového průmyslu, coby hnacího motoru domácí ekonomiky. Skvělých výsledků dosahují i tuzemští výrobci nákladních vozidel i motocyklů, kteří vykazují výrazný nárůst prodejů v ČR. V případě Tatry zájem o tuzemská vozidla potvrzuje i uzavřená rámcová dohoda s Ministerstvem obrany k nákupu až 872 vozidel vyrobených na kopřivnické lince,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až červnu ve svých tuzemských závodech 473 582 osobních automobilů (+2 %). Na český trh bylo umístěno 41 268 vozidel (-6 %), na zahraniční trhy směřovalo 432 314 vozidel (+2,8 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 32 810 ks, tj. téměř 7 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 27 577 vozidel bateriových BEV a 5 233 vozidel plug-in hybridních.
Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing za první dvě čtvrtletí vyrobil celkem 175 950 vozidel, tj. sice o -0,6 % méně než ve stejném období loňského roku, přesto však o 3 250 vozidel více než bylo pro toto období plánováno. Celkem 167 490 vozů bylo exportováno (-1,2 %) a 8 460 bylo uplatněno na tuzemském trhu (+12,2 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 18 107 ks čistě elektrický a 10 968 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 16,5 % celkové produkce. Velkou pozornost nyní automobilka věnuje zajištění kapacit dodavatelů pro uspokojení poptávky po spalovacích motorech v modelech i30 a Tucson, které na začátku dubna prošly faceliftem.
V kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty, které byly dány nižší srovnávací základnou minulého roku, ve které se projevovaly odstávky ve výrobě způsobené nedostatkem komponent pro výrobu. V prvních šesti měsících bylo v závodě vyrobeno celkem 124 778 automobilů, tj. o 28,6 % více než v lednu až červnu 2023. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 27 777 osobních automobilů více. Celkem 123 475 vozidel směřovalo na export (+29,9 %), především do Itálie, Francie a Německa a 1 303 (- 32,1 %) bylo registrováno v tuzemsku. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HV.
Autobusy
V prvních dvou čtvrtletích bylo v Česku vyrobeno 2 266 autobusů (-9,8 %), 520 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+173,7 %), zbylých 2 360 bylo exportováno (-5,1 %). Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2 057 autobusů, tedy o 11,8 % méně než v loňském roce, 2 297 směřovalo do zahraničí (-1,8 %) a 374 ks (+138,2 %) bylo prodáno v tuzemsku. SOR Libchavy v první polovině tohoto roku vyrobila 190 autobusů, tj. o 10,5 % více než vloni, z nichž 146 ks (+342,4 %) bylo určeno pro domácí trh a 44 ks (-68,3 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 17 autobusů (+112,5 %), všechny byly určeny na export.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v první polovině tohoto roku celkem 821 vozidel, tedy o 172 ks více než ve stejném období loňského roku (tj. +26,5 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (437 ks), v Česku bylo umístěno 333 vozidel.
Motocykly
Výrobce Jawa v prvních šesti měsících roku vyrobil 662 motocyklů, tedy o 291 ks více než v minulém roce (+78,4 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 268 motocyklů této značky (+56,7 %), exportováno bylo 394 strojů (+97 %).
Přípojná vozidla
Segment přípojných vozidel zaznamenal nepatrný meziroční pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno 9 641 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 564 ks méně než vloni (-5,5 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 8 556 ks (-7,1 %),v Česku jich prodala 4 574 ks (-9,6 %), v zahraničí pak 3 383 ks (-8,1 %). V kategorii velkých přívěsů a návěsů došlo k meziročnímu nárůstu produkce. Schwarzmüller vyrobil 810 velkých přípojných vozidel, tj. o 10,8 % více než vloni. V České republice prodal 110 ks (-71,1 %), v zahraničí 725 ks (+8,9 %). Dařilo se také české společnosti Panav, která vyrobila celkem 272 přívěsů a návěsů, tedy o 2,3 % více než v předchozím roce. Na tuzemský trh umístila 212 ks přípojných zařízení (tj.-3,6 %), na zahraniční 27 ks (+22,7 %). Do segmentu přípojných vozidel nad 3,5 t přispěla výrobou i společnost Agados 3 vyrobenými kusy.
Sdružení automobilového průmyslu
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je dobrovolné sdružení společností zapojených do výrobního řetězce automobilového průmyslu České republiky. Sdružuje také výzkumné instituce, školy a další podobné subjekty nebo fyzické osoby, které mají zájem aktivně přispívat k rozvoji českého automobilového průmyslu. Vytváří platformu pro jejich vzájemnou komunikaci a podporu společných cílů.
Více informací na: www.autosap.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Štěpán Křeček, BHS
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Mladí Češi vedou v půjčkách na školní potřeby. A jak to bylo loni?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Ticho před bouří: Spotřebitele čeká další výrazný růst cen elektřiny
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Pokuta při předčasném odchodu od dodavatele elektřiny: Nejčastější otázky a odpovědi
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Poplatek za předčasné splacení hypoték: není to výhra pro klienty ani banky
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna