Srbsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Srbské hlavní město Bělehrad má celkem 55 km dvoukolejných tratí a tramvajová síť zahrnuje 542 stanic. Celkový vozový park má 240 tramvají, z nichž v provozu je cca 130 strojů. Do roku 2033 město hodlá nakoupit 130 tramvají a 154 trolejbusů. Průměrný věk tramvají, které v současné době zajišťují městskou dopravu, je 34 let, trolejbusy jsou v průměru 11 let staré. V plánu je dále výstavba čtyř nových tramvajových vozoven. Na základě detailní analýzy zohledňující ekonomické i technické aspekty se město přiklání k variantě nakoupit nové tramvajové soupravy, a nikoliv řešit modernizaci tramvajové dopravy formou renovace stávajících souprav, což bylo původně zvažováno.??
O účast na těchto plánovaných projektech modernizace městské dopravní infrastruktury projevují zájem i české společnosti. Srbská delegace (ministerstva, magistrát) několikrát navštívila Českou republiku, aby se blíže seznámila s výrobními možnostmi našich výrobců. Velmi vysoce jsou hodnoceny reference, které v tomto oboru mají české firmy.
Do roku 2030 dopravní infrastruktura Bělehradu bude rozšířena o dvě trasy metra v délce 42 km se 43 stanicemi, 223 km BG vlaku se 76 stanicemi a 500 odjezdy denně (v současné době jich je 104), a 42,6 km nové tramvajové sítě. Dvě trasy metra budou stát cca 125 mld. CZK (5 mld. EUR), rozšíření BG vlaku a nové tramvaje cca 37,5 mld. CZK (1,5 mld. EUR), což představuje 5 ročních rozpočtů hlavního města Srbska.?
Dvě francouzské firmy se budou společně s čínskými partnery podílet na výstavbě bělehradského metra . Francouzi budou dodávat zařízení metra, tedy vlaky a elektromechanické subsystémy a čínská společnost bude provádět stavební práce. Srbsko zahájilo stavbu první linky bělehradského metra v listopadu 2021, uvedena do provozu by měla být v roce 2028. Potenciál pro české firmy je bezesporu v oblasti subdodávek, a to zejména pro technologickou část, popřípadě pro vlastní kolejová vozidla, podvozky, elektromechanické systémy apod.
V rámci příprav pro specializovanou výstavu EXPO 2027 bude stavěna nová železniční trať, která spojí letiště a stávající železniční spojení do centra města. Pro české firmy se zde naskýtá příležitost dodávek vlakových souprav.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpověď - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory