Srbsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Z plánovaných projektů s cílem regionální propojenosti a lepší provázanosti celé evropské železniční transportní sítě má nejvyšší prioritu rekonstrukce železničního koridoru X, na kterém se podílí stavební společnosti z Číny, Ruské federace a EU.?Mimořádným projektem je například železniční rychlostní trasa Bělehrad – Budapešť v délce 350 km (183 km v Srbsku, 167 km v Maďarsku). Projekt je financován z čínské strany, a proto možnosti jsou především v oblasti subdodávek. Výstavba celé trati se předpokládá do roku 2026. Projektovaná rychlost vlaků je 200 km/h. Cesta z Bělehradu do Budapešti bude trvat pouhé 2,5 hodiny.?
Celková hodnota hlavní železniční trati přes Srbsko, která by měla spojit řecký přístav Piraeus s Budapeští, je odhadována na cca 65 mld. CZK (cca 3 mld. USD).? Pro železniční dopravu byl plně zprovozněn úsek Bělehrad - Novi Sad (jednotlivé úseky stavěly čínské a ruské společnosti). Do konce r. 2024 by měla být dokončena celá trať vedoucí od Nového Sadu k hranicím s Maďarskem. Na této trase bude celkem 49 podjezdů, nadjezdů a dalších infrastrukturních komunikací. Ve městě Vrbas bude postaven železniční viadukt v délce 1,6 km.?
Srbsko realizuje i jiné projekty na hlavních i regionálních tratích. Jedním z dalších významných projektů je rovněž modernizace 100 km trati Bělehrad – Niš. Plánovaná výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Bělehradu do Niše bude dokončena v roce 2026 a cesta vlakem mezi oběma městy potrvá pouhé dvě hodiny. Město Niš se stane významným dopravním uzlem na trase spojující Vídeň a Istanbul. ?
Renomovaná česká společnost uspěla se svou nabídkou v soutěži na dodávku zabezpečovacího zařízení na železniční trať Subotica – Horgoš (maďarská hranice v Srbsku). Hlavním kontraktorem projektu je konsorcium dvou místních a jedné ruské společnosti, česká firma bude realizovat své dodávky z pozice subdodavatele. Hodnota dodávky je 287,5 mil. CZK (11,5 mil. EUR) a realizace potrvá 11 měsíců. Srbsko dlouhodobě patří mezi strategická teritoria, kam tato česká společnost dodává moderní zabezpečovací technologie na železnici. I nadále zde bude usilovat o zakázky v železniční dopravě a prokazovat kvalitu českých systémů. Další české společnosti mohou na tuto významnou obchodní příležitost v budoucnu navázat.
Výběr nejdůležitějších projektů v oblasti silniční dopravy, které jsou nyní aktuální:
Dálnice E-763 „Miloš Veliki“, úsek: Preljina - Požega . Proj?kt zahrnuje výstavbu úseku dálnice Pr?ljina - Pož?ga v délce 30,9 km na trase Koridoru 11, který vede k hranicím Srbska s Černou Horou. Třetinu trasy tvoří mosty a tun?ly.?Tun?l „Laz“ (2,85 km) bude nejdelším tunelem v Srbsku.
Moravský koridor . Proj?kt zahrnuje výstavbu dálnice v délce 110,03 km ve třech úsecích: Pojat? – Kruš?vac (Koš?vi) 27,4 km; Kruš?vac (Koš?vi) – Adrani 52 km; Adrani – Mrčaj?vci – Pr?ljina 30,6 km.
Fruškogorský koridor . Součást silniční komunikace Novi Sad – Ruma – Šabac – Loznica - hranice s BaH (47,7 km). Nová silnice vedoucí od Nového Sadu do města Ruma spojí tři významná průmyslová centra v srbské autonomní oblasti Vojvodina: Novi Sad, Irig a Rumu.
Dálnice Bělehrad-Zrenjanin-Novi Sad (105 km) a dálnice Bački Breg-Srpska Crnja (cca 200 km).?
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz