(Kurzy.cz)
ČR vede Evropu na poli investic v automobilovém průmyslu
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL V ČESKÉ REPUBLICE Česká republika je na poli automobilových investic evropským leaderem PRAHA, 8. října 2003: Jak vyplývá ze studie „Evropský investiční monitor 2003“ konzultantské společnosti Ernst & Young je nyní Česká republika v získávání investic do výroby automobilových komponentů nejúspěšnější. Z celkového počtu projektů, které byly v tomto sektoru během roku 2002 v Evropě realizovány, jich ČR přilákala 18 % a předstihla tak tradiční leadery - Velkou Británii (s 13 %) a Francii (s 12 %). Také v oblasti investic, směřujících do zemí přistupujících k EU, Česká republika jasně vede – získala dokonce 50 % všech projektů. Celkem bylo v loňském roce v Evropě realizováno celkem 153 investičních projektů výroby automobilových komponentů, což oproti předchozímu roku představuje 22% nárůst. Co je příčinou úspěchu České republiky? TRADICE AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU
Automobilový průmysl je nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v České republice. Celých 85 % výroby je určeno na export, a jen toto odvětví představuje samo o sobě 21 % celkového českého vývozu. Obrat všech společností, působících v automobilovém průmyslu, dohromady dosahuje 11,3 milionů eur (350 miliard Kč), a každým rokem se zvyšuje o 7,1 %. Toto odvětví zaměstnává celkem 130 tisíc Čechů. Výroba osobních automobilů má v České republice dlouhou a jedinečnou tradici. V roce 1897 byla Tatra President prvním automobilem vyrobeným na výrobní lince ve střední Evropě. Dnes Tatra vyrábí těžké nákladní automobily s celosvětovou reputací, kterou si vydobyla díky závodům Paříž – Dakar. Škoda Auto je třetím nejstarším výrobcem osobních automobilů na světě. Po roce 1989, a především poté, co Škodu Auto převzala společnost Volkswagen Group, prošel automobilový průmysl důležitými změnami. Privatizace státních podniků umožnila zahraničním firmám přebírat existující podniky a využívat kvalifikované české pracovní síly. Pod vedením VW dnes Škoda vyrábí automobily, které jsou úspěšné na celém světě. Příchod Volkswagenu navíc logicky vyvolal velký zájem a příliv subdodavatelů. ÚSPĚCH ZAHRANIČNÍCH FIREM V ČESKÉ REPUBLICE INSPIRUJE
Francouzská skupina Valeo je v České republice zavedena od roku 1996. Provozuje tři výrobní závody: v Rakovníku, Žebráku a Humpolci. Jejich hlavním výrobním programem je produkce součástek a dílů pro vlastní klimatizační systémy a také výroba kompresorů a výměníků tepla. Skupina Valeo navíc buduje v Praze nové výzkumné a vývojové středisko, zaměřené na klimatizace a vytápění osobních automobilů. Německá společnost Continental AG plánuje postavit v areálu firmy Barum Continental spol. s r.o. v Otrokovicích nový výrobní závod na zpracování gumárenských směsí s výrobou speciálních vysokorychlostních pneumatik. Celková výše investice by měla dosáhnout 2, 345 mld. Kč.
Robert Bosch, druhý největší evropský investor do odvětví automobilové výroby, už v České republice vybudoval tři své divize. Ty nyní ve výrobě špičkových kompresorových jednotek, hlav válců motorů a vstřikovacích jednotek motorové nafty zaměstnávají celkem 7 000 lidí. Na jaře letošního roku dokončilo konsorcium TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile) hrubou stavbu svého nového výrobního závodu v blízkosti středočeského Kolína. Díky této mimořádné investici o celkovém objemu 1,5 miliardy eur zde vznikne až 3 tisíce pracovních míst. Nový závod v plánuje vyrobit 300 tisíc automobilů ročně, z toho dvě třetiny pod značkou PSA a třetina pod značkou Toyota. V letošním roce zahájila japonská společnost Denso Corporation zkušební provoz ve svém rozsáhlém výrobním závodě v Liberci. Na evropský trh bude dodávat jednotky klimatizace a topení pro osobní automobily a plánuje zde zaměstnat více než tisíc lidí. Divize Denso Airs, která jako subdodavatel hliníkových potrubí také investuje v severních Čechách, se v roce 2002 spojila se společností Denso Corporation. To dohromady představuje největší japonskou investici do automobilového průmyslu v České republice. Česká republika se stala atraktivním místem pro umístění velkého množství automobilových investic mimo jiné díky své výhodné poloze v centru Evropy, stabilnímu podnikatelskému prostředí a podpoře státu (systém investičních pobídek). Výraznými přednostmi ČR, které investoři uvádějí, jsou také dobrá infrastruktura, připravené průmyslové zóny a kvalifikovaná pracovní síla. ČESKÉ PODNIKY
Automobilový průmysl nestojí výhradně jen na přítomnosti zahraničních firem. Českými firmami s největším nárůstem tržeb v automobilovém průmyslu jsou společnosti Galvia, Gemi Czech a Kasko. Mezi české společnosti, které také uspěly v tomto odvětví, kde je velmi silná konkurence, patří další subdodavatelé automobilových závodů v ČR, jako jsou například společnosti Gumotex, Karsit, Metalplast Lipník, Tanex, plasty, Motor Jikov, ČZ Strakonice, Adaco, AXL Semily, Buzuluk Komárov, BTV plast, Kastek UB, Isolit Bravo nebo SVA Holýšov. |
|
|
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory