Rakousko - Cestovní ruch, lázeňství, volný čas, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Po dvou těžkých letech způsobených pandemií se cestovní ruch v Rakousku v letech 2022/2023 opět prudce zvýšil. Přes složité mezinárodní prostředí, jako je válka na Ukrajině, vysoké ceny energií a domácí stále vysokou míru inflace stoupl počet noclehů v r. 2023 meziročně o 10,4 % na 151,14 mil., a to hlavně díky významnému nárůstu u zahraničních turistů (+13,5 % na 111,25 mil.). U turistů z Rakouska došlo oproti r. 2022 k mírnému nárůstu ve výši +2,6 %. Z celkového počtu 151,14 mil. noclehů připadaly v r. 2023 přibližně tři čtvrtiny na zahraniční turisty. Z regionálního hlediska vede podle počtu noclehů mezi spolkovými zeměmi Tyrolsko, které v r. 2023 zaznamenalo celkem cca 48,4 mil. noclehů, z čehož připadalo přibližně 44,4 mil. přenocování na turisty ze zahraničí.
Také Rakušané chtějí opět více cestovat do zahraniční. Dovolenou jich tam plánovalo absolvovat více než 70 %, 320 tisíc z nich loni zavítalo do ČR. To je nejvíce za posledních 12 let. V ČR byli Rakušané 7. nejpočetnější návštěvnickou skupinou. Během cestování kladou důraz na udržitelnost a individuální zážitky, oblíbené jsou návštěvy památek, turistických cílů i restaurací, zajímá je také wellness. V ČR rakouští hosté loni průměrně strávili téměř tři dny, nejčastějšími destinacemi jsou Praha, Jihočeský a Jihomoravský kraj. Prezentaci českých regionů jako atraktivních turistických cílů se věnoval český stánek na veletrhu Ferien-Messe ve Vídni, jehož byla ČR letos partnerskou zemí. Veletrhu se zúčastnilo více než 36 tisíc návštěvníků a 450 vystavovatelů z 36 zemí. Tuzemskou prezentaci zajistil CzechTourism.
K nejvýznamnějším veletrhům v Rakousku v oblasti cestovního ruchu patří také „Alles für den Gast“, který se pořádá každoročně v listopadu v Salcburku. Tradičně jsou zde zastoupeny české firmy mj. prostřednictvím společné expozice organizované zahraniční kanceláří CzechTrade.
Vedle českých cestovních kanceláří majících v nabídce rakouské turistické destinace nabízí rakouský sektor cestovního ruchu příležitosti např. ohledně vybavení hotelů a penzionů atd. Je také šancí pro uplatnění v případě producentů různých designových výrobků (nábytek, sklo, dekorativní předměty). Vedle toho objevují české firmy možnosti investovat do rakouského turistického průmyslu (nákup turistických nemovitostí).
Příhraniční turismus podpoří dokončení dálničního spojení Prahy s Lincem, které je plánované do roku 2031. Udržitelný způsob cestování v regionu zatraktivní modernizace trati Franz-Josefs-Bahn z Vídně přes České Velenice do Prahy a Plzně. Rakušané využívají železnici nejvíc ze všech států Evropské unie a ekologický způsob cestování je pro ně velkým tématem. I přesto do zahraničí v současné době nejvíc jezdí autem.
Integrativním cílem evropské agendy pro turistiku 2030 je lepší využívání potenciálu pro digitalizaci. Digitální transformace je relevantní pro mnoho služeb a procesů cestovního ruchu např. s ohledem na informační kanály pro turisty a plánování dovolené, ulehčení administrativy, digitální průvodce, řešení rezervačních a přístupových systémů, zelený marketing, analýzu chování hostů, atd. Potenciál slibují i aplikace pro rozšířenou realitu, např. pro sportovní turistiku. Na této bázi se „Digitální akční plán Rakousko“ věnuje tématu digitalizace rakouského cestovního ruchu a stanovuje strategické cíle vyšší přidané hodnoty díky lepšímu využití dat, zvýšení digitálních dovedností v cestovním ruchu a rozšíření digitálních administrativních služeb pro turisty. Cílem uvedeného akčního plánu je mj. poskytnout specifická data o cestovním ruchu i menším turistickým podnikům a vytvořit decentrální rozhraní dat v rámci projektu Austrian Tourism Data Space. V současné době se pracuje na zavádění konkrétního digitálního systému, který zjednodušuje povinné hlášení turistů v ubytovacích zařízeních a zvyšuje kvalitu dat.
Malé a střední podniky (MSP) v cestovním ruchu mohou pro investice využít nabídku státních dotací pro podnikatele, jejich zpracování se provádí ve spolupráci s rakouskou bankou Hotel- und Tourismusbank GmbH (OeHT). Stěžejní body v poskytování podpory jsou zlepšení kvality, optimalizace velikosti podniku a proces jeho předávání případnému nástupci. Nezbytné investice do turistických zařízení a infrastruktury vytvářejí příležitosti pro spolupráci s firmami, které jsou flexibilní, např. pokud jde o vybavení hotelů a zajištění potřebné úrovně ubytovacích zařízení a zařízení volného času a wellness. OeHT je kromě Österreich Werbung nejdůležitějším státním nástrojem, pokud jde o rozvoj cestovního ruchu a o realizaci projektů v dané oblasti.
Obchodní příležitosti se vyskytují pro inovativní firmy, které nabízejí řešení na míru pro potřeby turistických zařízení. Spolkové ministerstvo práce a hospodářství (BMAW) např. pracuje na propagaci Rakouska jako destinace cyklistiky. S tím je spojena potřeba rozšířit příslušné nabídky pro cyklisty v praxi, od plánování trasy až po rozšíření servisních míst. Do budoucna bude i nadále nabývat na významu celoroční využívání turistické infrastruktury.
V neposlední řadě se bude v únoru r. 2025 konat v Saalbach-Hinterglemm 48. FIS Mistrovství světa v lyžování. Jedná se o významnou událost nejen ze sportovního, ale i z ekonomického hlediska, z níž bude profitovat mnoho firem.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select
?