Portugalsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Do roku 2030 by mělo směřovat do budování železniční infrastruktury až 10,5 mld. EUR, počítá se mimo jiné i s vybudováním vysokorychlostních tratí mezi metropolemi Lisabon a Porto a mezi Portem a Vigem ve Španělsku. Plánována je dostavba dalších několika páteřních tratí, které by měly zlepšit napojení na evropskou železniční síť, a dále elektrifikace a modernizace stávajících úseků a obnova zastaralého vozového parku. Dodavatelská konsorcia budou poptávat kolejnice, výhybky, signalizační zařízení i vlakové soupravy. V plánu je rovněž modernizace a posilování systémů MHD v řadě měst, což skýtá příležitosti pro dodavatele tramvají, příměstských vlaků a autobusů s ekologicky šetrným pohonem.
Portugalská železniční síť je nedostatečná a zastaralá. V souvislosti se sílícím tlakem na dekarbonizaci a celkovou modernizaci ekonomiky proto v posledních letech dostávají plány na obnovu železnice stále konkrétnější obrysy. Národní investiční plán do roku 2030 tak počítá s 16 nosnými investičními projekty v oblasti železniční dopravy v celkové hodnotě přes 10,5 mld. EUR.
V lednu 2024 vláda odcházejícího premiéra Antonia Costy oznámila vyhlášení mezinárodního tendru na výstavbu vysokorychlostní železniční tratě mezi Lisabonem a Portem, která bude probíhat ve třech fázích. První fáze se bude realizovat mezi Portem a Sourem, druhá fáze mezi Sourem a Carregado a následně mezi Carregado a Lisabonem. Jelikož už nyní existuje trať mezi Lisabonem a Portem, cílem celého projektu je nová výstavba, kompletní modernizace, rozšíření železniční stanice v Portu Campanha, modernizace stanic Aveiro, Coimbra a Leiria a výstavba stanic nových. Nový železniční koridor by pak měl být napojen na současnou celostátní železniční síť, bude moci křížit spoje a zkrátit cestovní dobu na dalších tratích v zemi jako je Minho, Douro, Beira Alta nebo Beira Baixa. Současně se plánuje i spojení Porta a Viga v Galicii ve Španělsku. Celkové náklady vysokorychlostní trati se v této chvíli pohybují okolo 4,5 miliard EUR.
V dlouhodobějším horizontu patří mezi cíle Národního investičního plánu do roku 2030 v oblasti železnic kromě vybudování nových páteřních tratí také modernizace metropolitních tratí, kam patří vnitřní okruh Lisabonu, Severní trať (mezi městy Alverca a Azambuja) a trať Minho (mezi Contumil a Ermesinde). Další modernizace a zejména dokončení elektrifikace je plánováno na tratích Oeste (mezi Caldas da Rainha a Louriçal), Douro (mezi Régua a Pocinho), Alentejo (mezi Casa Branca a Beja) a na trati Vouga. Dalšími prioritami jsou zdvojení a modernizace tratě Alentejo (mezi Poceirao a Bombel), renovace jižní tratě (mezi Torre Va a Tunes) a modernizace tratě Vendas Novas.
Významné investice se však budou týkat také kolejových vozidel, a to v podobě zakázky na pořízení 117 elektrických vlakových souprav v celkové hodnotě 819 mil. EUR a zahájení výběrového řízení na pořízení 12 vysokorychlostních vlaků v hodnotě 336 mil. EUR.
Výše zmíněné trendy a jasně deklarovaný zájem vlády významně modernizovat portugalské železnice, který se již v praxi projevuje zahájením řady výběrových řízení, skýtá různorodé příležitosti pro české podniky. Kromě samotných vlakových souprav proto budou v příštích letech ze strany dodavatelských konsorcií hojně poptávány i kolejnice, výhybky a signalizační a traťová zařízení.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz