Moldavsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Moldavsko se snaží o rozvoj, diverzifikaci a konsolidaci dopravního systému a infrastruktury. Cílem je kontinuální rozvoj systému dopravy a infrastruktury s postupným rozšiřováním silniční sítě v dobrém stavu. Priority v odvětví dopravy jsou řádná oprava a údržba veřejné silniční sítě, obnova státních a regionálních silnic, včetně výstavby nových silnic. Jedná se o obnovu/posílení a výstavbu hraničních silničních mostů přes řeku Prut, za účelem zlepšení spojení mezi Moldavskem a Rumunskem a o výstavbu přeshraničního silničního mostu přes řeku Dněstr na moldavsko-ukrajinské státní hranici.
Výdaje jsou financovány ze státního rozpočtu a externích půjček a grantů, které poskytuje především EU, Světová banka, EIB a EBRD. Projekty v dopravní infrastruktuře představovaly v roce 2020 více než polovinu všech celkových investic do moldavské infrastruktury. EBRD na začátku roku 2024 oznámila poskytnutí půjčky ve výši 150 mil. EUR na výstavbu silnic. Půjčka bude financovat rekonstrukci obchvatu Kišiněva a rozšíření na čtyři jízdní pruhy. Dále bude financovat rekonstrukci 85 km dálnice mezi rumunským hraničním přechodem Leuseni a Kišiněvem, a pokračování do Dubasari. Součástí bude i nákup specializovaného vybavení a software pro systém správy silničního majetku. Začíná také příprava investice na zlepšení klíčového silničního koridoru, EIB bude financovat technickou pomoc na vypracování studií proveditelnosti cílem určit prioritní silniční úseky na koridoru Ungheni - Kišiněv – Oděsa. V následujících fázích, pravděpodobně v roce 2025 začne probíhat projektování, identifikace zdrojů a vyhlašování tendrů.
V oblasti železniční dopravy je prioritou vlády zlepšení regionální železniční konektivity pořízením nových lokomotiv a obnovou stávající železniční infrastruktury, přičemž se vláda částečně spoléhá na finanční podporu EBRD a EIB. Je zvažována jak modernizace stávajících lokomotiv, tak nákup nových. Moldavské železnice v současné době vlastní 21 hlavních lokomotiv a odhaduje, že pro uspokojení poptávky po dopravě a zajištění lepších služeb je zapotřebí dalších 10 těchto lokomotiv. Společnost rovněž provozuje 27 posunovacích lokomotiv a krátkodobě je zapotřebí dalších 12 vozidel. Pro překládkovou činnost mezi kolejemi o rozchodu 1435 mm a 1520 mm používá společnost 280 podvozků a potřebuje 200 dalších podvozků. Plánována je realizace investičních projektů pro železniční infrastrukturu. EIB investuje 41,2 mil. EUR do obnovy železniční infrastruktury, půjčku doplní grant EU ve výši 12 mil. EUR. Ústředním bodem projektu je obnova moldavského severojižního železničního koridoru. Z jeho celkové délky 370 km bude obnoveno přibližně 128 km, včetně výměny 50 výhybek ve stanicích. Tento koridor slouží jako důležitá spojnice ze západní Ukrajiny do klíčových přístavů, které zajišťují přístup do mezinárodních vod.
Pokračuje také modernizace vozového parku v Kišiněvě. Potřeby jsou v oblasti zlepšení dopravní obslužnosti, rozvoji služeb veřejné dopravy a v oblasti nákladních a bezpečnostních služeb. Další příležitosti nabízí rozvoj logistických služeb a výstavba moderních skladů.
V oblasti inteligentních dopravních systémů zahájila Státní správa silnic implementaci některých technologií inteligentního dopravního systému do své silniční sítě, příležitosti budou následovat na celostátní silniční síti. V Kišiněvě byla přijata strategie a akční plán chytré dopravy a mobility, do jehož přípravy byli zapojeni čeští experti. Zpracovávaná studie vytváří příležitosti pro dodávky českých technologií v oblastech řízení dopravy, parkování, veřejné dopravy, elektro-mobility atd. Důraz je kladen také na rozvoj obnovitelné energie a zvýšení energetické efektivnosti v sektoru dopravy. Financování větších projektů je však podmíněno zájmem mezinárodních institucí.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- CHF, švýcarský frank - převod měn na CZK, českou korunu
- IDR, indonéská rupie - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.
22.01.2025 5 tipů, jak proměnit interiér pomocí…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Čínský AI start-up drtí americkou konkurenci, akcie se propadají
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Po měsících poklesů přišel růst: Co stojí za prudkým růstem cen kukuřice?
Ole Hansen, Saxo Bank
Zlato a stříbro zaznamenávají nové zisky s nástupem éry Trump 2.0
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Miroslav Novák, AKCENTA