Francie - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Zvýšení podílu železnice a udržitelné osobní i nákladní dopravy je v centru zájmu francouzské národní strategie pro dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Francie pokračuje v implementaci investičního plánu pro rozvoj železniční dopravy, představeném v roce 2023, který počítá s částkou 100 miliard eur do roku 2040 na obnovu a modernizaci železniční sítě. Kromě rozvoje příměstské vlakové dopravy kolem největších francouzských měst, automatizace nejvytíženějších vlakových linek pro zvýšení plynulosti provozu a zlepšení obslužnosti má Francie ambici zdvojnásobit do roku 2030 objem železniční nákladní dopravy. Soustředí se také na dynamicky se rozvíjející segment kombinované dopravy, jejíž objem se má v příštích šesti letech až ztrojnásobit. Tento cíl předpokládá posílení a modernizaci infrastruktury, investice do rozvoje multimodálních terminálů s cílem zlepšení služeb nabízených provozovateli a navýšení kapacity železnic pro nákladní a kombinovanou dopravu.
Železniční infrastruktura ve Francii čítá méně než 30 000 km železnic, což je podstatně méně ve srovnání s více než milionem kilometrů silnic. Dle zprávy Francouzského regulačního úřadu pro dopravu z roku 2023 je železniční síť ve Francii využívána méně, než činí evropský průměr a vyznačuje se vysokými poplatky na vrub cestujících. Za účelem zlepšení nabídky, zvyšování obslužnosti a snižování nákladů v železniční dopravě dochází k liberalizaci komerčních služeb v osobní železniční dopravě a otevírání konkurenci – zahájení provozu dvou nových služeb otevřeného přístupu v roce 2022, které poskytuje společnost Trenitalia France a SNCF Voyageurs či otevření trhu veřejných služeb regionální železniční dopravy (TER) konkurenci přinášejí vyšší nabídku za nižší cenu než v minulosti. Francouzská železniční síť je poměrně zastaralá a výdaje na údržbu a investice do železniční sítě jsou ve Francii nižší než např. v sousedním Německu a Belgii.
Rovněž nákladní železniční doprava, která zaznamenala ve Francii posledních dvou dekádách pokles, skýtá potenciál dalšího významného rozvoje.
K nejdynamičtějšímu segmentu nákladní dopravy s největším růstovým potenciálem patří kombinovaná doprava, která ve Francii zatím tvoří přibližně 25 % železniční nákladní dopravy a pouze 2,5 % celkové nákladní dopravy. Pro zajištění toků kombinované dopravy má Francie téměř 50 multimodálních terminálů, které se nacházejí především v blízkosti velkých měst a v námořních přístavech. Vzhledem k nesporným výhodám vlakové přepravy zboží oproti silniční a její roli v ekologické tranzici a naplňování dekarbonizačních cílů, usiluje Francie o zdvojnásobení tržního podílu železniční nákladní dopravy ze současných 9 % na 18 % do roku 2030. V horizontu 2050 by pak tento podíl měl činit až 25 %.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz