mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:53:31

Francie - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Zvýšení podílu železnice a udržitelné osobní i nákladní dopravy je v centru zájmu francouzské národní strategie pro dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Francie pokračuje v implementaci investičního plánu pro rozvoj železniční dopravy, představeném v roce 2023, který počítá s částkou 100 miliard eur do roku 2040 na obnovu a modernizaci železniční sítě. Kromě rozvoje příměstské vlakové dopravy kolem největších francouzských měst, automatizace nejvytíženějších vlakových linek pro zvýšení plynulosti provozu a zlepšení obslužnosti má Francie ambici zdvojnásobit do roku 2030 objem železniční nákladní dopravy. Soustředí se také na dynamicky se rozvíjející segment kombinované dopravy, jejíž objem se má v příštích šesti letech až ztrojnásobit. Tento cíl předpokládá posílení a modernizaci infrastruktury, investice do rozvoje multimodálních terminálů s cílem zlepšení služeb nabízených provozovateli a navýšení kapacity železnic pro nákladní a kombinovanou dopravu.

Železniční infrastruktura ve Francii čítá méně než 30 000 km železnic, což je podstatně méně ve srovnání s více než milionem kilometrů silnic. Dle zprávy Francouzského regulačního úřadu pro dopravu z roku 2023 je železniční síť ve Francii využívána méně, než činí evropský průměr a vyznačuje se vysokými poplatky na vrub cestujících. Za účelem zlepšení nabídky, zvyšování obslužnosti a snižování nákladů v železniční dopravě dochází k liberalizaci komerčních služeb v osobní železniční dopravě a otevírání konkurenci – zahájení provozu dvou nových služeb otevřeného přístupu v roce 2022, které poskytuje společnost Trenitalia France a SNCF Voyageurs či otevření trhu veřejných služeb regionální železniční dopravy (TER) konkurenci přinášejí vyšší nabídku za nižší cenu než v minulosti. Francouzská železniční síť je poměrně zastaralá a výdaje na údržbu a investice do železniční sítě jsou ve Francii nižší než např. v sousedním Německu a Belgii.

Rovněž nákladní železniční doprava, která zaznamenala ve Francii posledních dvou dekádách pokles, skýtá potenciál dalšího významného rozvoje.

K nejdynamičtějšímu segmentu nákladní dopravy s největším růstovým potenciálem patří kombinovaná doprava, která ve Francii zatím tvoří přibližně 25 % železniční nákladní dopravy a pouze 2,5 % celkové nákladní dopravy. Pro zajištění toků kombinované dopravyFrancie téměř 50 multimodálních terminálů, které se nacházejí především v blízkosti velkých měst a v námořních přístavech. Vzhledem k nesporným výhodám vlakové přepravy zboží oproti silniční a její roli v ekologické tranzici a naplňování dekarbonizačních cílů, usiluje Francie o zdvojnásobení tržního podílu železniční nákladní dopravy ze současných 9 % na 18 % do roku 2030. V horizontu 2050 by pak tento podíl měl činit až 25 %.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688