Malajsie - Civilní letectví, vesmír, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Letecký průmysl je identifikován malajsijskou vládou jako jeden z prioritních sektorů a je nedílnou součástí strategického plánu Malajsie pro nadcházející pětileté období (2021–2025). Letecký, ale i kosmický průmysl, je jedním z nejrychleji rostoucích průmyslových odvětví v zemi, který se opírá o implementaci tzv. Malaysian Aerospace Industry Blueprint 2015–2030.
Národní koordinační úřad pro letecký průmysl (National Aerospace Industry Coordinating Office) pod Ministerstvem mezinárodního obchodu a průmyslu uvádí, že letecký průmysl dlouhodobě vykazuje stabilní růst jak z hlediska příjmů, tak i hodnoty vývozu. Letecký průmysl generuje ročně v Malajsii přibližně 13 mld. MYR (3,2 mld. USD) a příliv investic se pohybuje ve výši 1 mld. MYR (240 mil. USD). Do roku 2030 by mělo toto číslo vzrůst na 32,5 mld. MYR (8,9 mld. USD) a do roku 2037 by mělo přibýt dalších 19 tis. pracovních míst. Těžiště aktivit v leteckém sektoru se v Malajsii nachází v oblasti MRO (údržby, opravy, renovace) s více než 230 společnostmi. Trvalou tendencí je posun ve výrobně-logistickém řetězci k produktům s vyšší přidanou hodnotou. Inženýrské a projekční činnosti rostou za posledních deset let v průměru o 5 %.
Malajsijská vláda před pandemií v roce 2019 schválila investice v hodnotě 15,5 mld. MYR (3,7 mld. USD), z čehož zahraniční investice tvořily 71,1 % respektive 10,7 mld. MYR, zbývajících 28,9 % byly domácí zdroje. Tyto schválené investice vytvářejí vysoce kvalifikovaná pracovní místa a rozvíjejí ekosystém dodavatelů v zemi.
Během poslední dekády se úspěšně etablovalo několik místních společností, jež se staly součástí globálního dodavatelského řetězce. Za zmínku stojí uvést UMW Aerospace, SME Aerospace, CTRM Aero Composite, Asia AeroTechnic a Airod. Své sídlo mají v Malajsii i tyto firmy: IAC Manufacturing, Asahi Aero Malaysia, Micron Concept Aerostructures and Morrissey Integrated Dynamics.
Pandemie covid-19 obzvláště těžce zasáhla nejen letecké společnosti, ale i výrobce civilních letadel a další firmy, které tvoří dodavatelský řetězec. V první polovině roku 2020 došlo v Malajsii stejně jako v ostatních zemích k jednomu z nejdramatičtějších propadů, jaké průmysl civilního letectví zažil. Útlum pokračoval i v roce 2021 zejména z důvodu tvrdých ochranných opatření a stále přetrvávající uzavření hranic (zejména pro turisty).
I přes poslední nepříznivý vývoj je Malajsie připravena urychlit rozvoj svého místního dodavatelského řetězce a snaží se o přilákání pokročilejších technologií.
V tomto odvětví neustále roste poptávka po kvalifikované pracovní síle. Malajsie se v tomto ohledu snaží o intenzivní podporu rozvoje lidského kapitálu vytvářením vazeb mezi leteckým průmyslem a akademickou sférou. V současné době disponuje Malajsie více než třiceti institucemi, které nabízejí certifikace tak, aby vyhovovaly potřebám civilního letectví.
Kromě transferu know-how (například participace na vývoji pokročilých materiálů a designu) existuje příležitost do Malajsie dodávat i tradiční exportní položky v tomto oboru. Zájem je v Malajsii například i o sofistikované telekomunikační systémy jak v oblasti obrany, tak s civilním využitím.
Malajsie plánuje také rozšíření nové sítě místních i mezinárodních letišť. Konkrétně ve státě Pahang má být do roku 2026 otevřeno zbrusu nové mezinárodní letiště, asi tři hodiny jízdy od Kuala Lumpuru u východního pobřeží. Bude sloužit jako dopravní integrovaný hub včetně námořní a pozemní dopravy. Celý letištní komplex se bude rozkládat na ploše o rozloze 5 042 hektarů. Další rozvoj letecké konektivity v Malajsii je v plném proudu i v roce 2024. Správa letišť vypsala výběrové řízení na expanzi mezinárodního letiště v Penangu, jehož kapacita již nestačí poptávce a požadavkům na rozvoj turismu. Rozšíření zvýší kapacitu ze současných 6,5 mil. cestujících ročně na 12 milionů. Zdvojnásobení čeká rovněž přilehlé parkoviště, které se rozšíří ze 1700 parkovacích míst na 3 400. Podobný rozvoj se bude týkat i budov terminálu, které je v plánu navýšit z 55 000 m2 na 115 000 m2. Zahájení stavebních prací je naplánováno na 3. kvartál 2024, přičemž práce na terminálu o rok později. Modernizace je naplánovaná na 33 měsíců.
S plánovanou výstavbou letišť bude beze sporu stoupat poptávka po technologiích a službách, letištních radarech a vybavení a zabezpečení vzdušného prostoru. Příležitosti se naskýtají i v segmentu cvičných letadel a bezpilotních leteckých systémů (UAVs, drony).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz