Japonsko - Kulturní a kreativní odvětví, gaming, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Koronavirová pandemie způsobila, že Japonci tráví ve svých domovech a u monitorů ještě více času než dříve. Není proto překvapivé, že kontinuálně roste zájem o technologie k zábavě a hraní, a stále častěji také zprostředkovávající svět virtuální, smíšené či rozšířené reality.
Významnou část japonského herního trhu zabírají mobilní hry a kolem 50 % uživatelů internetu, kterých je v Japonsku přes 90 milionů, hraje mobilní hry na svých smartphonech. To potvrzují i statistiky umísťující Japonsko mezi tři trhy (společně s USA a Jižní Koreou) s nejvíce prodanými herními aplikacemi na iOS a Google Play. Lze navíc očekávat, že podíl mobilních her ještě dále poroste s rychlejším připojením díky 5G sítím.
Populární je také oblast e-sportu, která se nově těší i podpoře ze strany státu a očekává se, že tento trh bude expandovat z 6,1 mld. JPY v roce 2019 na 15,3 mld. JPY v roce 2023. Trend byl patrný již v předpandemickém roce, kdy vzrostla účast fanoušků na e-sportovních akcí o 42 % na téměř 7 mil. Navíc popularita e-sportu a tržby z něj rostou i v posledních dvou letech. Děje se tak i díky vstupu nových tvůrců na trh a odstranění právních překážek vztahujících se k ochraně duševního vlastnictví a organizaci lokálních turnajů.
S rychlejším připojením se také rozšiřuje segment VR/MR/AR her jako Pokémon Go and Dragon Quest Walk. Od roku 2016 japonský trh s VR/MR/AR vybavením a softwarem zažívá rychlý růst a jeho symbolem jako perspektivního odvětví se stala mobilní hra Pokémon GO, která zanedlouho dosáhla i celosvětové obliby. A očekává se, že trh s tímto druhem her bude i nadále rychle expandovat. V roce 2019 dosahoval obratu 395 mld. JPY (3,7 mld. USD). Do roku 2025 se předvídá jeho trojnásobný růst na 1,2 bil. JPY, a to především díky budování vysokorychlostních 5G sítí, které otevřou VR/MR/AR zcela nové možnosti.
Japonský herní trh nicméně přes svůj potenciál zůstává lukrativní především pro domácí studia a je obtížné na něj proniknout (za posledních pět let bylo žebříčku top 10 mobilních her osm japonských). Jak však dokládá úspěch české hry Kingdom Come: Deliverance, možné to je, mj. za splnění podmínky kvalitní lokalizace.
U VR/MR/AR se přirozeně jako první vybaví herní průmysl. Nicméně použití těchto technologií je mnohem širší. Jejich častější aplikace se očekává v průmyslu, výrobě, architektuře nebo turistickém ruchu. Alternativní a upravená realita se navíc stává stále oblíbenějším nástrojem japonských společností pro práci z domova i při zaučování nových zaměstnanců a dokončování zakázek v zahraničí, kam se jejich pracovníci kvůli cestovním omezením nemohou dostat. Některé japonské společnosti tak začaly zaučovat své zaměstnance prostřednictvím smíšené reality ve smart headsetech. Nabízí se tak široké uplatnění pro tyto technologie.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz