Čína - Design, sklářství, textil, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
V letech před vypuknutím pandemie covid-19 navštívily Českou republiku ročně stovky tisíc čínských turistů a řada z nich nakoupila české sklo či porcelán. V roce 2023 navštívilo Českou republiku 90 tisíc návštěvníků z ČLR, v roce 2024 se očekává přes 200 tisíc turistů z této asijské země. Pozitivní vliv na toto číslo bude mít bezpochyby obnova přímého leteckého spojení mezi Prahou a Pekingem. I tak je obnova čínského masového turismu spíše postupná a pomalá, návrat čínských turistů v předcovidových čísel se v současné době nedá očekávat. Čeští producenti musí využít jiných prodejních a komunikačních kanálů. Efektivním řešením může být prodej na čínských on-line prodejních platformách, tzv. e-commerce. Nejnavštěvovanější čínské e-commerce platformy, mezi něž patří například Taobao (spadající pod gigant Alibaba), JD, Pinduoduo (pod něž patří Temu) či Douyin (čínská verze TikToku) dohromady ročně vykazují prodeje ve stovkách miliard dolarů. Podíl on-line na celkovém prodeji zboží zároveň výrazně převyšuje celosvětový průměr a v roce 2023 dosáhl 27,6 % a celkové výše 2,1 bilionu dolarů.
Preference a zvyklosti čínských kupujících se v mnohém velmi odlišují od například evropských či severoamerických zákazníků. Dle dat zveřejněných jedním z lídrů trhu křišťálového skla jsou čínští zákazníci v průměru o přibližně deset let mladší, zběhlejší v používání digitálních technologií a náchylnější ke sdílení zkušeností s nákupy prostřednictvím sociálních sítí. Výrazně se odlišují i ve vnímání krásy dané produkce, což znamená, že Číňané poptávají odlišný design. Ten se vyznačuje častým používáním mytologických prvků typu draka symbolizujícího sílu a moc či barev, jako v případě červené, kdy jde o vyjádření štěstí, radosti a hojnosti. Oblíbené jsou limitované edice, například k oslavám čínského Nového roku.
Vysoce kvalitní produkce z křišťálového skla či porcelánu je součástí v Číně vysoce ceněného společenského statusu. Ručně vyráběné vázy, sklenice, křišťálové doplňky či sady luxusního porcelánového nádobí jsou vítanými dary i obchodním partnerům. Jedná se tedy o produkci méně citlivou na obchodní marži a celkovou cenu. Dále jsou velmi poptávanou kategorií světla s křišťálovými komponenty a na míru vyráběná svítidla nejen do reprezentativních prostor, ale i pro segment luxusního ubytování. Velmi perspektivním segmentem pro uplatnění české produkce jsou nově budovaná nákupní a zábavní centra, jejichž vznik je podporován státními či regionálními programy s cílem rozvoje domácí spotřeby.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz