Mexiko - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Mexiko je 7. největším výrobcem a 4. největším exportérem automobilů na světě. Výrobu zde má většina světových automobilek a v roce 2024 by se mělo v Mexiku vyrobit poprvé přes 4 miliony vozidel. 80-90 % produkce je určena pro export, a to především do USA a Kanady (89 %). Automobilový průmysl patří k nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím Mexika: tvoří zhruba 4 % celkového HDP země, 20 % HDP zpracovatelského sektoru a zaměstnává více než milion lidí. Očekává se, že tento segment bude i přes přetrvávající výpadky zejména v dodávkách polovodičů jednou z nejrychleji rostoucích částí trhu. Je totiž poháněn trhem USA a finanční rezervou mezinárodních mateřských společností mexických filiálek.
Mezi hlavní výrobce osobních automobilů patří američtí General Motors a Ford; německé Audi, BMW a Volkswagen; nizozemská Stellantis/FCA (mj. Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep); japonská Honda, Mazda, Nissan a Toyota; korejská Kia; i čínská BAIC Group. Automobiloví výrobci jsou primárně soustředěni na severu země blízko hranic s USA ve státech Baja California, Sonora, Chihuahua, Coahuila, Nuevo León a San Luis Potosí. Na ně navázané dodavatelské řetězce a výrobci dílů (Tier 1 i 2) sídlí v bezprostředním okolí či ve střední industrializované části země (Guanajuato, Aguascalientes, Jalisco, Estado de México, Hidalgo, Morelos, Puebla a Veracruz). V roce 2023 oznámila americká Tesla výstavbu gigafactory ve státě Nuevo León.
Dohoda mezi USA, Mexikem a Kanadou (USMCA) spolu s regionalizací výroby v rámci nearshoringu přináší řadu změn v pravidlech původu pro automobilový průmysl. USMCA vyžaduje, aby 75 % obsahu vozidla (70 % u těžkých nákladních vozidel) bylo vyrobeno v Severní Americe a aby hlavní autodíly pocházely ze Spojených států, Kanady nebo Mexika. Výsledkem je přenastavení dodavatelských řetězců, které může mít negativní vliv na evropské exportéry. Zároveň ale přináší zajímavé příležitosti pro české investice v automobilovém průmyslu v Mexiku.
Pozornost se čím dál více zaměřuje na ekologickou ohleduplnost výroby i produktu – s postupným přechodem na alternativní zdroje pohonu se zvyšuje poptávka po elektromotorech či vodíkových spalovacích motorech a po znalostních produktech, jako jsou pokročilé materiály a moderní výrobní technologie (digitalizace, robotizace, automatizace). Tak jako jinde ve světě elektromobilita mexický automobilový průmysl zásadně promění.
S ohledem na požadavky dodavatelských řetězců a řízení zásob „just in time“ jsou pro české výrobce zajímavé zejména dodávky v Tier 2 a Tier 3, které lze realizovat dovozem z ČR, ale i stále častějším přenesením výroby do Mexika. Existují však příležitosti také pro výrobní stroje a zařízení, materiály, formy, předem sestavené součásti, řezné nástroje, zařízení pro automatizační procesy, inženýrství, design i hotové díly (ložiska, spojky, motory, převodovky, elektrické a elektronické díly včetně polovodičů, dále gumárenské, textilní a plastové díly).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz