mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:54:29

Kanada - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Země má jednu z největších železničních sítí na světě, celkově je však sektor, především v oblasti osobní dopravy, dlouhodobě podfinancovaný. Rostoucí doprava ve městech nenabízí jiná řešení. Plánují se veřejné zakázky na městskou a příměstskou kolejovou dopravu v mnoha kanadských aglomeracích, největší investice do linek metra a příměstských tratí jsou však v plánu v torontské aglomeraci. Mezi dalšími se rovněž mohou objevovat příležitosti v oblasti integrace operačních systémů a ICT, stejně jako kybernetické bezpečnosti na železnici.

Kanadský průmysl železniční dopravy významně přispívá k růstu kanadského HDP a zaměstnanosti. Průmysl generuje přibližně 10 mld. CAD ročně, z čehož 95 % pochází z nákladní železniční dopravy a přibližně 5 % z příměstské, meziměstské a turistické osobní železniční dopravy ve velkých městských centrech, koridorech a regionech.

Přestože je síť využívána především pro nákladní dopravu, existuje zde i vnitrostátní osobní železnice provozovaná společností VIA Rail, jejíž síť o délce přibližně 12 tis. km je doplňována městskou a příměstskou kolejovou dopravou ve velkých městech (Toronto, Montréal, Ottawa, Vancouver, Calgary, Edmonton). V některých severních regionech a v turistických oblastech nabízejí společnosti jako Ontario Northland Railway, Algoma Central Railway a Royal Canadian Pacific omezenou osobní a turistickou železniční dopravu.

Kanadský železniční sektor je dlouhodobě podfinancovaný, a to především v oblasti osobní dopravy. Nedostatečné investice Kanady do meziměstských a regionálních železnic a nákladních vlaků, které mají přednost před osobními vlaky, způsobily, že v roce 2023 bylo zhruba 30 % osobních vlaků společnosti VIA Rail zpožděno. K nápravě některých dlouhodobých problémů kanadské osobní železnice se plánuje nebo již probíhá řada investic, projektů a dalších veřejných zakázek do městské a příměstské kolejové dopravy, jedné z mála možností, jak ulevit přetíženým aglomeracím a nedostačující silniční dopravě.

Počínaje rokem 2026 bude kanadská vláda každoročně investovat 3 miliardy kanadských dolarů do financování veřejné dopravy. Federální investice mají ve spolupráci s provinčními a obecními samosprávami směřovat do veřejné dopravy včetně příměstské železnice.

Největší investice do veřejné dopravy v současnosti probíhají v rámci největší kanadské aglomerace Toronta, která tvoří pětinu kanadského obyvatelstva. Největší federální investice ve výši 10 miliard dolarů do čtyř velkých projektů (jejichž celková hodnota je přibližně 27 miliard dolarů) podpoří především linky torontského metra a příměstských tratě. Kromě toho jsou v okolí největší kanadské aglomerace Toronta již schváleny další desítky miliard dolarů na připravované posílení regionální vlakové dopravy , rozšiřování jejich tratí a zvyšování počtu vlaků. Aktuálně se plánuje vyhlášení výzvy k předkládání návrhů pro pořízení 70 vlaků metra.

Kromě Toronta se realizují či připravují projekty dopravní infrastruktury v dalších velkých kanadských městech, které plánují nové linky či rozšiřují ty stávající (kolejové tratě, tramvaje, mosty, tunely, silnice), v rámci nichž mají šanci se podílet subdodávkami i české firmy (ocelové konstrukce, části kolejových vozidel, technologie frézování vozovky aj.). V provincii Alberta probíhá největší projekt v historii města Calgary v podobě rozšíření jedné z páteřních linek městské hromadné dopravy (tzv. Green Line ) ve výši téměř 6 mld. CAD; v roce 2024 by měla začít výstavba kolejí a tunelů. Další stále aktuální příležitosti se nabízejí v rámci meziměstského železničního projektu nedaleko Vancouveru v provincii Britská Kolumbie tzv. Surrey-Langley Sky Train v hodnotě 4 mld. CAD, jehož dokončení se plánuje na rok 2028. V Montréalu probíhá východní rozšíření příměstského vlaku, tzv. REM de l’Est s datem dokončení v roce 2029, a to v hodnotě 10 mld. CAD. V Québecu se nabízí zapojení do výstavby tramvajové linky v hodnotě 3,3 mld. CAD. Mezi další příležitosti patří vybudování tramvajového spojení mezi hlavním městem Ottawou a blízkým quebeckým městem Gatineau; se spuštěním provozu se počítá do roku 2032. Příležitosti skýtá rovněž komplexní projekt nadzemní a podzemní městské dráhy v Edmontonu (Valley Line: West a Metro Line: Northwest).

Stárnoucí vozový park příměstských vlaků společnosti VIA Rail spolu s jejími plány na vytvoření specializované infrastruktury pro regionální a meziměstskou osobní dopravu znamená, že kromě již objednaných vlaků bude muset i nadále pořizovat nové osobní vlaky; z více než 450 lokomotiv a vlakových souprav jich bylo téměř 100 vyrobeno v polovině 20. století. VIA Rail rovněž investuje do nových středisek údržby, která budou sloužit pro servis jejích vlaků. Pro české podniky se tak nabízejí příležitosti k dodávkám regionálních a meziměstských vlaků, dílů a odborných znalostí, jakož i služeb souvisejících s plánováním a rozvojem specifické železniční infrastruktury, zejména v souvislosti s potenciální vysokorychlostní železnicí, kterou Kanada jako jediná země G7 ještě nemá.

V oblasti veřejné dopravy jsou investice do projektů lehkých tramvají „LRT“ vyšší než v posledních desetiletích. Snahy o snížení emisí uhlíku do roku 2030 o 40-45 % pod úroveň roku 2005, nové bezpečnostní předpisy pro železnice a rostoucí počet obyvatel Kanady nutí federální, provinční a obecní vlády k velkým investicím právě do železniční infrastruktury. Ačkoli mnoho železničních projektů již probíhá, většina velkých kanadských měst aktivně plánuje další, které budou dokončeny v nadcházejícím desetiletí, a které nabídnou příležitosti k poskytování vozidel, náhradních dílů, služeb údržby apod.

Omezený železniční průmysl, kdy většinu železničních vozidel a jejich součástí musí Kanada dovážet, nabízí českému průmyslu další příležitosti. Obecně platí, že v Kanadě se vyrábějí pouze některé specifické díly a provádí se konečná montáž vozidel, přičemž významné výrobní/montážní kapacity mají pouze společnosti Bombardier Transportation (vlastněná společností Alstom), Alstom a Siemens Mobility. Příležitosti pro české podniky představuje také související rozvoj infrastruktury, jako je projektování a výstavba.

V rámci zmíněných snah o snížení uhlíkové stopy do roku 2030 se Kanadě daří díky investicím do moderních lokomotiv a zefektivnění provozu zvýšit palivovou účinnost nákladní dopravy. V Kanadě se také začalo s vývojem lokomotiv na vodíkový pohon a v létě 2023 byl poprvé vyzkoušen osobní vodíkový vlak. Kanada zaujímá pozici potenciálního lídra na světovém trhu s vodíkem a zdroj paliva pro vlaky může být další oblastí, kde může být vodík přínosem. Rozloha Kanady ztěžuje elektrifikaci kvůli rozsáhlým oblastem s nízkou hustotou obyvatelstva, kterými musí vlaky projíždět. Vodík by mohl být alternativou k těžko přístupným elektrifikovaným tratím a nadzemnímu vedení, které je v mnoha oblastech země obtížné udržovat. Z tohoto důvodu představuje integrace vodíkové technologie do vlakových souprav jedinečnou výzvu a příležitost i pro české výrobce. Podobně by tyto problémy mohlo pomoci překonat i kanadské bohatství kritických nerostných surovin a nedávné investice federální vlády do dodavatelských řetězců baterií pro elektromobily.

V rámci programu zvyšování bezpečnosti železnice investovala kanadská vláda od roku 2016 do příslušných projektů více než 230 milionů kanadských dolarů. V roce 2022 vláda na následujících 5 let přislíbila investovat do bezpečnosti a zabezpečení osobní i nákladní železniční dopravy dalších 100 mil. CAD. S cílem zvýšit bezpečnost se v posledních letech využívají big data, díky kterým kanadské železniční doprava významně pokročila v oblasti automatizovaných kontrol a prediktivní analytiky. Kromě investic do dohledu nad železnicí jsou v plánu i řešení nových, například kybernetických bezpečnostních rizik.

Železniční projekty obecně nabízejí zajímavé příležitosti pro evropské společnosti, včetně českých, které se mohou i díky dohodě CETA zapojovat prakticky plně do veřejných zakázek. Výhodou všech projektů je v tomto směru také jejich financování z veřejných prostředků.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 14:37  Nezaměstnanost klesla podle očekávání (6.9.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 14:22  Český průmysl stále hlavním rizikem probíhajícího oživení ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688