Kanada - Civilní letectví, vesmír, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Kanada zůstává jedním z největších světových trhů v leteckém průmyslu a zaujímá první místo ve výrobě civilních leteckých simulátorů, turbovrtulových a vrtulníkových motorů, druhé místo ve výrobě business jetů, třetí místo ve výrobě civilních motorů a čtvrté místo ve výrobě civilních letadel. Kanadský letecký průmysl zaměstnává více než 200 000 pracovníků ve více než 600 leteckých společnostech a přispívá kanadské ekonomice HDP ve výši přibližně 27 miliard kanadských dolarů.
Hlavním centrem odvětví je především Montréal a jeho okolí v provincii Québec (následovaný provincií Ontario), kde se vyrábějí téměř všechny letecké komponenty. Mezi největší kanadské firmy patří Bell Helicopter – Textron Canada Ltd., Bombardier Aviation, CAE, Pratt & Whitney Canada, Latecoere Aerostructures Canada, Héroux-Devtek, Magellan Aerospace Corp., MHI Aerospapcex, Safran Helicopter Engines.
Přibližně 88 % kanadského leteckého a kosmického průmyslu je zaměřeno na civilní sektor a 12 % na obranu. Montréal je po Seattlu a Toulouse třetím největším leteckým centrem na světě a podílí se více než 75 % na kanadském leteckém výzkumu a vývoji (R&D) v hodnotě 680 milionů kanadských dolarů. Na Kanadu rovněž připadá 5 % celosvětových tržeb v leteckém a kosmickém průmyslu.
Důležitost leteckého a kosmického průmyslu v Kanadě, stále nejinovativnějšího odvětví s vysokým podílem výzkumu a vývoje, který do něj investuje stále více než kterékoliv jiné odvětví (jeho intenzita a podíl zaměstnanosti v oborech STEM jsou 2,5x vyšší než výrobní průměr), si uvědomuje i kanadská vláda, která uznala strategický význam sektoru a v rámci rozpočtu 2021 vyčlenila na období 7 let finanční prostředky na výdaje a daňové úlevy za účelem snižování emisí skleníkových plynů a s tím související podporu vývoje čistých technologií. Stát také přislíbil 250 mil. CAD pro malé a střední podniky v leteckém sektoru, které jsou do roku 2024 určeny k zavádění ekologičtějších řešení, zlepšení produktivity a posílení komercializace produktů. Tyto snahy ukazují, že sektor by měl být dostatečně silný pro další spolupráci a také bude vytvářet prostor pro další mezinárodní spolupráci, například v oblasti čistých leteckých technologií. V loňském rozpočtu pak vláda podpořila Kanadský úřad pro bezpečnost letecké dopravy (CATSA) částkou 1,8 mld. dolarů, a to především na udržení a zvýšení úrovně svých služeb. V průběhu loňského roku bylo rovněž v rámci „Strategic Innovation Fund“, který poskytuje významné investice do inovativních projektů, vyčleněno na 350 milionů dolarů na projekty, které se mají zaměřit na čtyři klíčové technologické oblasti, a to hybridní a alternativní pohon, architekturu letadel a integraci systémů, přechod na alternativní paliva a podpůrnou infrastrukturu a provoz letadel.
Kromě podpory ze strany federální vlády podporují svůj stěžejní sektor i jednotlivé provincie. Provincie Alberta plánuje do roku 2026 investovat 11 milionů dolarů do leteckého průmyslu provincie s cílem přeměnit jej na letecký hub. Financování zahrnuje pomoc Mount Royal University , která od podzimu 2024 zavádí bakalářský program řízení leteckého provozu, a také podporu vzniku leteckého centra excelence. V Britské Kolumbii získal British Columbia Institute of Technology více než 9 milionu dolarů na zahájení nového praktického vzdělávacího programu pro údržbu, opravy a generální opravy plynových turbín v leteckém sektoru - prvního svého druhu v Severní Americe. V provincie Québec aktualizovali leteckou strategii Horizon 2026 s cílem urychlení technologického vývoje a inovací a v rámci diverzifikace i podporu vývoje bezpilotních leteckých systémů a kosmických technologií. Díky poskytnutým finančním nástrojům budou podpořeny investice ve výši 3 mld. dolarů plánované do roku 2024. Zprostředkovatelem mezinárodní spolupráce v oblasti inovativních projektů je CRIAQ, konsorcium pro výzkum a inovace v oblasti letectví a kosmonautiky, se kterými se v rámci projektů na podporu ekonomické diplomacie řeší i možnosti zapojení českých firem do výzkumných a inovativních projektů firem jako Bombardier, Bell, CAE či Pratt & Whitney, které hledají partnery pro své realizace.
V celé zemi existuje také řada iniciativ zaměřených na poskytování přímé finanční podpory školám, podnikům a organizacím působícím v oblasti leteckého průmyslu s cílem usnadnit odbornou přípravu a budování ekosystému v oblasti leteckého průmyslu, mimo jiné v Britské Kolumbii, Ontariu a Novém Skotsku. Tyto iniciativy mimo jiné podněcují inovace v kanadském leteckém a kosmickém sektoru, přičemž bezpilotní letadla a drony, kosmické technologie a udržitelné letectví jsou oblastmi s velkým potenciálem růstu a možné spolupráce i s českými podniky.
Bezpilotní letouny a drony jsou v Kanadě využívány pro vojenské i civilní účely. To přimělo kanadský dopravní úřad k vytvoření strategie pro bezpilotní letadla do roku 2025, která má podpořit růst v odvětví prostřednictvím intenzivnější spolupráce a inovací. Kanadská vláda rovněž investuje 2,49 miliardy dolarů do vojenských bezpilotních letounů a základen pro drony, což vytváří další příležitosti pro vstup českých podniků na kanadský trh, a to v oblasti poskytování softwaru, komponentů nebo komplexních řešení pro drony.
Poptávku na kanadském trhu zvyšuje rovněž rostoucí význam vesmírných technologií pro telekomunikace, cestování lidí do vesmíru a výzkum. Vzhledem k tomu, že na účast Kanady na Mezinárodní vesmírné stanici, výzkum vesmíru a vývoj družic je vyčleněno několik miliard dolarů, nabízí se v těchto oblastech mnohé příležitostí ke spolupráci; vláda na podzim roku 2023 přidělila kanadské kosmické agentuře více než jednu miliardu dolarů na podporu programu RADARSAT+ pro budoucí družice a družicové systémy Země. Pro české podniky se nabízí možnosti v oblasti výzkumu pokročilých materiálů a satelitních technologií.
Vzhledem k intenzitě emisí z letadel a z plynoucích dopadů na životní prostředí se v leteckém průmyslu věnuje stále větší pozornost potřebě udržitelnosti. Díky investicím kanadské vlády je kanadský letecký průmysl ještě více motivován k vývoji alternativních pohonných systémů, nových paliv a také hybridních a elektrických letadel, která mají snížit emise. To otvírá příležitosti i pro české podniky, které vyvíjejí nebo nabízejí související řešení.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz