Zájem o vinařské oblasti v Česku roste, potvrzuje to i fakt, že v tuzemsku příští rok proběhne prestižní konference k vinařskému turismu IWINETC 2025
![Dobré víno je z jižní Moravy](https://i.fin.cz/zpravy/obrazky/99/775999/vino-vinna-reva-pixabay.jpg)
Vinařský turismus v Česku prochází dynamickým rozvojem a stává se důležitou součástí cestovního ruchu. Roste zájem o návštěvy vinařských oblastí, které nabízejí nejen kvalitní vína, ale i bohaté kulturní a gastronomické zážitky.
Klíčové vinařské destinace v Česku
Mezi nejoblíbenější vinařské destinace v tuzemsku patří jižní Morava , především Mikulov a jeho okolí. Jen loni se 27 % domácích a téměř 43 % zahraničních návštěvníků této oblasti rozhodlo užít si zdejší region i prostřednictvím chuťových buněk v podobě gastronomických zážitků či konzumace vína. Pro srovnání – o rok dříve to bylo necelých 12 % našinců a 24,5 % cizinců a v roce 2019 pak přes 29 % tuzemských a 41 % zahraničních cestovatelů. Tato oblast je známá svými vinařstvími a tradičními akcemi, jako jsou vinobraní a festivaly vína. Turisté zde vyhledávají autentické zážitky, navštěvují tradiční sklepy i moderní vinařství a ochutnávají víno místních vinařů. Mezi klíčové destinace pro vinařské nadšence patří Pálava , včetně okolních vinařských obcí a sklepních uliček. Neméně významnou destinací vinařského turismu jsou Velké Bílovice . Tato největší vinařská obec v Česku láká návštěvníky na ochutnávky v rodinných vinařstvích a procházky malebnými vinicemi. Další destinací proslulou svou vinařskou historií a také každoročním historickým vinobraním je Znojmo , které přitahuje tisíce návštěvníků.
„Vinařský turismus hraje klíčovou roli v rozvoji nejen tuzemského cestovního ruchu. Ostatně to můžeme jasně vidět třeba na příkladu Itálie či Francie, kde loni nabízeli tamní producenti přes 380 prohlídek a ochutnávek vína na 1 milion obyvatel . V těsném závěsu za těmito zeměmi se v tomto ohledu drží Austrálie, Portugalsko nebo Jižní Afrika. Právě ze zkušeností Portugalska může Česko čerpat, neboť tato země se v posledních několika letech systematicky soustředí na rozvoj vinařského turismu jako jednoho z prioritních lákadel pro zahraniční návštěvníky a data ukazují, že se jí daří etablovat se mezi přední světové destinace pro tento typ turismu,” s hrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „V tuzemsku patří víno a kultura s ním spojená mezi hlavní tahouny zejména na jižní Moravě. Zdejší vinice spojují tradiční řemeslo a moderní gastronomické trendy. Krásy cestování za vínem lze však zažít nejen na Moravě, ale i v Čechách, například na Mělnicku či na Litoměřicku a ve Velkých Žernosekách na Ústecku. Zážitky putování za vínem nabízí též hlavní město, kde milovníci tohoto moku mohou navštívit například Vinici sv. Kláry v Troji či vinice na Pražském hradě. Mezi nejčastěji vyhledávané vinařské akce patří návštěva místních výstav vín, vinobraní, akce otevřených sklepů nebo také propojení degustace vína s gastronomií a hudbou.”
Profil návštěvníků vinařských oblastí
Tuzemské vinařské oblasti navštěvují hlavně domácí turisté, především z velkých měst jako je Praha , Brno a Ostrava . Vyhledávají zejména víkendové a krátkodobé pobyty spojené s degustacemi, vinařskými akcemi a návštěvou vinných sklepů.
„Stále platí, že český konzument si dopřeje víno ve spojitosti s jídlem spíše při zvláštní nebo sváteční příležitosti než k běžnému obědu. Tím jsou proslulí například Francouzi. Současně ale můžeme říct, že stoupá obliba konzumace vína třeba při grilování, ” přibližuje projektový manažer Národního vinařského centra Patrik Kubát a doplňuje: “Pokud se člověk rozhodne cestovat za tuzemským vínem, zajímá se také o zážitky a emoce s ním spojené. Hledá inspiraci pro objevování nových vín, odrůd a vinařství. ”
Konzumenti na domácím víně nejvíce oceňují fakt, že je nedílnou součástí národní tradice, má jedinečnou chuť, je rozmanité a pestré. Zahraniční turisté, nejčastěji z Německa, Polska a Slovenska, pak oceňují vysokou kvalitu českých vín, pohostinnost a autenticitu vinařských zážitků a tradic s nimi spojených.
Podle výzkumu Vinařského fondu aktuálně po konkrétní odrůdě bílého vína častěji sáhne 55 % českých konzumentů, pro zbylých 45 % není barva vína rozhodující. Nejvíce preferované odrůdy jsou Pálava, Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon a Ryzlink vlašský. V případě červeného vína celkem 47 % konzumentů upřednostňuje konkrétní odrůdy. Těmi nejoblíbenějšími jsou Modrý Portugal, Frankovka, Merlot a Svatovavřinecké. Při nákupu se zákazník rozhoduje na základě předchozí zkušenosti s daným vínem, kvality, poměru cena/kvalita, ale také doporučení od blízkých a přátel.
Konference vinařského turismu IWINETC 2025 v Mikulově
Jak už bylo uvedeno – jedno z klíčových měst pro vinařský turismus na jižní Moravě je Mikulov. A právě tam proběhne ve dnech 26. až 27. března 2025 prestižní mezinárodní konference IWINETC (International Wine Tourism Conference). Jde o akci, která je považována za jednu z nejvýznamnějších v této oblasti. Koná se od roku 2009 a každoročně se jí účastní několik stovek odborníků na oblast vinařství a kulinářství, včetně touroperátorů a zástupců médií zaměřených na vinařský turismus a cestování za jídlem z celého světa. Má tři hlavní cíle: nabídnout špičkové vzdělávací příležitosti prostřednictvím plenárních zasedání a panelových diskusí s odborníky, poskytnout prostor pro obchodní jednání a networking během formálních i neformálních akcí. Součástí konferenčního programu jsou také exkurze do samotných vinařství či jiných zajímavých míst spojených s vinařským turismem. Konference tak nabídne možnost představit profesionálům i novinářům z celého světa Česko jako špičkovou destinaci pro tento typ turismu, včetně gastronomie, která se k vínu neodmyslitelně váže.
„Prestižní vinařskou konferenci IWINETC vnímám jako jedinečnou příležitost, jak představit odborníkům ze zahraničí nabídku celého regionu a partnery, s nimiž spolupracujeme na jeho zviditelnění. Věřím, že z Mikulova všichni odjedou s poznáním, že i na jižní Moravě umíme produkovat světové víno," uzavírá ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová .
CzechTourism
Agentura CzechTourism je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem.
Základním cílem CzechTourism je propagace Česka jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v Česku.
Více informaci na: www.czechtourism.cz/cs-CZ/
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Kalendář jmen 2025 - svátky
- Kalendář 2025
- Prázdniny 2024/2025 nezveřejněny
- Prázdniny 2025/2026 nezveřejněny
- Kalendář jmen Leden 2025 - svátky
- Jarní prázdniny 2025
- Státní svátky 2025
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Daň z příjmů v roce 2020, změny kvůli koronaviru i daňové přiznání za rok 2019
- Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za rok 2019 a v roce 2020, změny při podání daňového přiznání za rok 2019 kvůli koronaviru
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Dětská platební karta? Na tuhle chybu rodiče nejčastěji doplácejí
Marek Pokorný, Portu
Investování se stává běžnou součástí života. Zájem Čechů o něj roste
Jaroslav Rada, Česká síť
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Nový rok, nové předsevzetí. Jak začít lépe hospodařit s penězi?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
?
Okénko pro podnikatele
Lukáš Novotný, Geis
Logistická firma Geis posiluje: Akvizice skupiny Gras a poboček Krüger