Czechtourism (Czechtourism.cz)
Cestování  |  17.07.2024 11:17:20

Zájem o vinařské oblasti v Česku roste, potvrzuje to i fakt, že v tuzemsku příští rok proběhne prestižní konference k vinařskému turismu IWINETC 2025

Dobré víno je z jižní Moravy

Vinařský turismus v Česku prochází dynamickým rozvojem a stává se důležitou součástí cestovního ruchu. Roste zájem o návštěvy vinařských oblastí, které nabízejí nejen kvalitní vína, ale i bohaté kulturní a gastronomické zážitky.

Klíčové vinařské destinace v Česku

Mezi nejoblíbenější vinařské destinace v tuzemsku patří jižní Morava , především Mikulov a jeho okolí. Jen loni se 27 % domácích a téměř 43 % zahraničních návštěvníků této oblasti rozhodlo užít si zdejší region i prostřednictvím chuťových buněk v podobě gastronomických zážitků či konzumace vína. Pro srovnání – o rok dříve to bylo necelých 12 % našinců a 24,5 % cizinců a v roce 2019 pak přes 29 % tuzemských a 41 % zahraničních cestovatelů. Tato oblast je známá svými vinařstvími a tradičními akcemi, jako jsou vinobraní a festivaly vína. Turisté zde vyhledávají autentické zážitky, navštěvují tradiční sklepy i moderní vinařství a ochutnávají víno místních vinařů. Mezi klíčové destinace pro vinařské nadšence patří Pálava , včetně okolních vinařských obcí a sklepních uliček. Neméně významnou destinací vinařského turismu jsou Velké Bílovice . Tato největší vinařská obec v Česku láká návštěvníky na ochutnávky v rodinných vinařstvích a procházky malebnými vinicemi. Další destinací proslulou svou vinařskou historií a také každoročním historickým vinobraním je Znojmo , které přitahuje tisíce návštěvníků.

„Vinařský turismus hraje klíčovou roli v rozvoji nejen tuzemského cestovního ruchu. Ostatně to můžeme jasně vidět třeba na příkladu Itálie či Francie, kde loni nabízeli tamní producenti přes 380 prohlídek a ochutnávek vína na 1 milion obyvatel . V těsném závěsu za těmito zeměmi se v tomto ohledu drží Austrálie, Portugalsko nebo Jižní Afrika. Právě ze zkušeností Portugalska může Česko čerpat, neboť tato země se v posledních několika letech systematicky soustředí na rozvoj vinařského turismu jako jednoho z prioritních lákadel pro zahraniční návštěvníky a data ukazují, že se jí daří etablovat se mezi přední světové destinace pro tento typ turismu,” s hrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „V tuzemsku patří víno a kultura s ním spojená mezi hlavní tahouny zejména na jižní Moravě. Zdejší vinice spojují tradiční řemeslo a moderní gastronomické trendy. Krásy cestování za vínem lze však zažít nejen na Moravě, ale i v Čechách, například na Mělnicku či na Litoměřicku a ve Velkých Žernosekách na Ústecku. Zážitky putování za vínem nabízí též hlavní město, kde milovníci tohoto moku mohou navštívit například Vinici sv. Kláry v Troji či vinice na Pražském hradě. Mezi nejčastěji vyhledávané vinařské akce patří návštěva místních výstav vín, vinobraní, akce otevřených sklepů nebo také propojení degustace vína s gastronomií a hudbou.”

Profil návštěvníků vinařských oblastí

Tuzemské vinařské oblasti navštěvují hlavně domácí turisté, především z velkých měst jako je Praha , Brno a Ostrava . Vyhledávají zejména víkendové a krátkodobé pobyty spojené s degustacemi, vinařskými akcemi a návštěvou vinných sklepů.

„Stále platí, že český konzument si dopřeje víno ve spojitosti s jídlem spíše při zvláštní nebo sváteční příležitosti než k běžnému obědu. Tím jsou proslulí například Francouzi. Současně ale můžeme říct, že stoupá obliba konzumace vína třeba při grilování, ” přibližuje projektový manažer Národního vinařského centra Patrik Kubát a doplňuje: “Pokud se člověk rozhodne cestovat za tuzemským vínem, zajímá se také o zážitky a emoce s ním spojené. Hledá inspiraci pro objevování nových vín, odrůd a vinařství.

Konzumenti na domácím víně nejvíce oceňují fakt, že je nedílnou součástí národní tradice, má jedinečnou chuť, je rozmanité a pestré. Zahraniční turisté, nejčastěji z Německa, Polska a Slovenska, pak oceňují vysokou kvalitu českých vín, pohostinnost a autenticitu vinařských zážitků a tradic s nimi spojených.

Podle výzkumu Vinařského fondu aktuálně po konkrétní odrůdě bílého vína častěji sáhne 55 % českých konzumentů, pro zbylých 45 % není barva vína rozhodující. Nejvíce preferované odrůdy jsou Pálava, Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon a Ryzlink vlašský. V případě červeného vína celkem 47 % konzumentů upřednostňuje konkrétní odrůdy. Těmi nejoblíbenějšími jsou Modrý Portugal, Frankovka, Merlot a Svatovavřinecké. Při nákupu se zákazník rozhoduje na základě předchozí zkušenosti s daným vínem, kvality, poměru cena/kvalita, ale také doporučení od blízkých a přátel.

Konference vinařského turismu IWINETC 2025 v Mikulově

Jak už bylo uvedeno – jedno z klíčových měst pro vinařský turismus na jižní Moravě je Mikulov. A právě tam proběhne ve dnech 26. až 27. března 2025 prestižní mezinárodní konference IWINETC (International Wine Tourism Conference). Jde o akci, která je považována za jednu z nejvýznamnějších v této oblasti. Koná se od roku 2009 a každoročně se jí účastní několik stovek odborníků na oblast vinařství a kulinářství, včetně touroperátorů a zástupců médií zaměřených na vinařský turismus a cestování za jídlem z celého světa. Má tři hlavní cíle: nabídnout špičkové vzdělávací příležitosti prostřednictvím plenárních zasedání a panelových diskusí s odborníky, poskytnout prostor pro obchodní jednání a networking během formálních i neformálních akcí. Součástí konferenčního programu jsou také exkurze do samotných vinařství či jiných zajímavých míst spojených s vinařským turismem. Konference tak nabídne možnost představit profesionálům i novinářům z celého světa Česko jako špičkovou destinaci pro tento typ turismu, včetně gastronomie, která se k vínu neodmyslitelně váže.

„Prestižní vinařskou konferenci IWINETC vnímám jako jedinečnou příležitost, jak představit odborníkům ze zahraničí nabídku celého regionu a partnery, s nimiž spolupracujeme na jeho zviditelnění. Věřím, že z Mikulova všichni odjedou s poznáním, že i na jižní Moravě umíme produkovat světové víno," uzavírá ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová .

CzechTourism

Agentura CzechTourism je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem.

Základním cílem CzechTourism je propagace Česka jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v Česku.

Více informaci na: www.czechtourism.cz/cs-CZ/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688