Co aktuálně platí ve vztahu Rakušanů k jejich autům?
Auto je důležité pro naprostou většinu Rakušanů a celkově se na tom nic nezměnilo. Pro 26 % se jeho význam v posledních letech dokonce zvýšil. Čtyři pětiny jižních sousedů jej používají několikrát týdně. Více než 90 % dotázaných ujede denně do 100 km. Zároveň je však dojezd elektromobilů jedním z nejčastěji uváděných argumentů proti jejich nákupu – vedle pořizovací ceny.
Pro téměř dvě třetiny (62 %) Rakušanů má automobil velmi velký nebo velký význam: na školní stupnici hodnocení odpovídá 37 % na příslušnou otázku známkou „1“ a dalších 25 % známkou „2“. Takové jsou výsledky průzkumu, který na přelomu února a března 2024 provedl Gallup Institut na objednávku pojišťovny Wiener Städtische Versicherung AG mezi tisícovkou lidí ve věku 17 až 70 let. Mezi jednotlivými věkovými skupinami nejsou významné téměř žádné rozdíly – s výjimkou rozdílu mezi „městem“ a „venkovem“: ve městech je auto (velmi) důležité pro 57 % (starší 33, resp. mladší 24 %), zatímco na venkově je důležité pro 68 % (42 % a 26 %).
Čtvrtina respondentů vnímá auto nyní jako důležitější
Co se týče „obratu v mobilitě“, data z výzkumu nenasvědčují změně přístupu: pro 57 % se význam automobilu v posledních letech nezměnil. Pro 26 % se dokonce zvýšil a pouze pro 17 % se snížil. Zarážející je, že podíl těch, pro které se auto stalo důležitějším, je nejvyšší mezi mladými lidmi: 40 %. Pouze pro 16 % v této věkové skupině se jeho význam snížil, zatímco pro 44 % zůstal nezměněn. Mezi účastníky studie ve věku 31 až 50 let uvedlo 29 %, že se význam automobilu zvýšil, a podobný názor má 14 % lidí ve věku 51 až 70 let.
Jak často se auto používá
Auto denně nebo několikrát týdně používá 81 % respondentů (městská populace: 72 %, venkovská populace: 90 %). Ujeté vzdálenosti bývají krátké: 50 % oslovených jezdí denně do 25 kilometrů, dalších 35 % ujede 26 až 50 kilometrů a 12 % 51 až 100 kilometrů. To znamená, že jen velmi málo dotázaných urazí za den více než 100 kilometrů.
Změna chování v oblasti mobility?
„Plánujete v příštích 12 měsících změnit své chování v oblasti mobility (tj. jaký dopravní prostředek zvolíte, vlastnictví automobilu versus žádné vlastnictví atd.) (např. v důsledku růstu cen/inflace, klimatických změn nebo individuálních okolností vašeho každodenního života)?“ Na tuto otázku v průzkumu odpovědělo 21 % respondentů „ano“, zatímco zbývajících 79 % nemá v plánu provádět žádné změny.
Nicméně cena pohonných hmot má dopad v širším měřítku: 38 % respondentů uvádí, že se alespoň občas obejdou bez automobilu z důvodu nákladů. Dalších 22 % účastníků studie uvádí, že nyní jezdí autem „podstatně méně“ a používají ho pouze na cesty, pro které není jiná alternativa.
Při dotazu na konkrétní změnu chování v dopravě uvádí největší podíl, že bude častěji využívat hromadnou dopravu (40 %) nebo bude více chodit pěšky (38 %). U obou těchto odpovědí převažují ženy nad muži (veřejná doprava 45 % dotázaných žen a pěšky 42 % žen). S odpovědí „už bych nechtěl/a používat žádné auto“ souzní jen 9 % oslovených (11 % mužů a 7 % žen).
Více než polovina by si znovu koupila auto se spalovacím motorem
Jak známo, spalovací motory tvoří zdaleka největší podíl rakouského kmene automobilů. „O jakém typu pohonu v současné době nejčastěji uvažujete při koupi vlastního automobilu?“ Pro většinu respondentů je to spalovací motor: 33 % dává přednost benzinu, 23 % naftě. Pětina (21 %) se poohlíží po hybridním motoru. Stejný podíl by dal přednost elektrickému pohonu jako dieselovému (23 %) a 1 % věří nejvíce vodíkovému pohonu.
Nákupní překážky: cena vozidel a jejich dojezd
Co podle respondentů hovoří proti elektromobilu? V první řadě pořizovací cena – pro 70 % z nich brzdí zájem o provoz na baterie. Na druhém místě je dojezd: 61 % si stěžuje na krátký dojezd – což je překvapivé vzhledem k tomu, že, viz výše, více než 90 % denních cest je kratších než 100 km.
V detailu 7 % považuje za přijatelný dojezd elektromobilu do 200 km, 16 % očekává výdrž 201 až 300 km, 37 % vzdálenost 301 až 400 km; zbývající respondenti očekávají dokonce ještě vyšší dojezd. Co ještě hovoří proti e-autům? Pro 55 % oslovených není dostatečně rozvinutá nabíjecí infrastruktura, 48 % účastníků studie vadí doba nabíjení, 47 % má obavy o životnost baterie. Svou roli hrají mimo jiné pochybnosti o udržitelnosti a o nákladech na opravy.
Široká skepse vůči autonomnímu řízení
„Pokud to bude technicky možné, budete používat plně autonomní vozidla (tj. vozidla, která mohou řídit, ovládat a parkovat bez vlivu lidského řidiče)?“ Naprostá většina respondentů je u této otázky skeptická: pro 35 % z nich je to „rozhodně ne“ a pro dalších 35 % „spíše ne“. 20 % si to spíše dokáže představit, zatímco jen 11 % by „rozhodně“ chtělo jezdit autonomně.
Nejotevřenější vůči autonomnímu řízení je mladá věková skupina účastníků, i když i zde je většina opatrná (26 % „rozhodně ne“, 35 % „spíše ne“). Velká část dotázaných (43 %) stejně nepředpokládá, že by se plně automatizovaná vozidla na rakouských silnicích objevila do roku 2035; 19 % se domnívá, že taková vozidla se na rakouských silnicích nikdy neobjeví.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun