Dnes, devět měsíců po zahájení antisubvenčního šetření z moci úřední, uložila Evropská komise prozatímní vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektrických vozidel z Číny. Na základě šetření dospěla Komise k závěru, že hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel (BEV) v Číně těží z nespravedlivého subvencování, jež hrozí způsobit výrobcům těchto vozidel v EU hospodářskou újmu. Šetření rovněž zkoumalo pravděpodobné důsledky a dopad těchto opatření na dovozce, uživatele a spotřebitele bateriových elektrických vozidel v EU.
Konzultace s čínskou vládou se v posledních týdnech zintenzivnily v návaznosti na výměnu názorů mezi výkonným místopředsedou Valdisem Dombrovskisem a čínským ministrem obchodu Wangem Wentaem. Pokračují kontakty na technické úrovni s cílem dosáhnout řešení slučitelného s pravidly WTO, které odpovídajícím způsobem řeší obavy vyjádřené Evropskou unií. Jakýkoli sjednaný výsledek šetření musí účinně řešit zjištěné formy subvencování, které působí újmu.
Individuální cla, na tři čínské výrobce zařazené do vzorku činí:
- BYD: 17,4 %;
- Geely: 19,9 %;
- SAIC: 37,6 %;
Na ostatní výrobce BEV v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, se vztahuje vážené průměrné clo ve výši 20,8 %. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti činí 37,6 %.
Ve srovnání se sazbami předběžně zveřejněnými dne 12. června 2024 byla prozatímní cla na základě připomínek k přesnosti výpočtů předložených zúčastněnými stranami mírně upravena směrem dolů. Všechna podrobná zjištění šetření jsou zohledněna v prováděcím nařízení, které je nyní zveřejněno v Úředním věstníku.
Tato prozatímní cla se použijí ode dne 5. července 2024 na dobu nejvýše čtyř měsíců. Během této lhůty musí být hlasováním členských států EU přijato konečné rozhodnutí o konečném clu. Po přijetí tohoto rozhodnutí by se tato prozatímní cla změnila na konečná cla platná po dobu pěti let.
Postup a další kroky
Dne 4. října 2023 Komise formálně zahájila antisubvenční šetření z moci úřední týkající se dovozu osobních bateriových elektrických vozidel pocházejících z Číny. Toto šetření musí být ukončeno nejpozději do 13 měsíců od zahájení. Konečná opatření musí být uložena nejpozději čtyři měsíce po uložení prozatímních cel. Prozatímní vyrovnávací cla jsou zajištěna jistotou (ve formě, kterou stanoví celní orgány v každém členském státě) a za určitých okolností mohou být vybrána, pouze pokud bylo rozhodnuto o uložení konečného cla.
V návaznosti na běžný postup na ochranu obchodu nyní budou členské státy hlasovat o prozatímních opatřeních písemným postupem a prostou většinou, nejpozději 14 dnů po zveřejnění prozatímních opatření v Úředním věstníku. Toto hlasování se bude řídit tzv. poradním postupem podle pravidel projednávání ve výborech (bez právně závazného účinku).
Zúčastněné strany mají rovněž možnost požádat do pěti dnů od vstupu prozatímních opatření v platnost útvary Komise o slyšení a do 15 dnů od vstupu prozatímních opatření v platnost předložit připomínky. Komise po zohlednění připomínek zúčastněných stran zveřejní svůj případný návrh konečných opatření a poskytne zúčastněným stranám přiměřenou lhůtu (10 dnů) na předložení připomínek.
Komise poté předloží konečné rozhodnutí členským státům, které budou hlasovat přezkumným postupem podle pravidel projednávání ve výborech (návrh Komise je přijat, pokud proti němu není kvalifikovaná většina). Toto hlasování bude mít závazný účinek. Případná opatření budou v platnosti po dobu pěti let a budou moci být prodloužena na základě odůvodněné žádosti a následného přezkumu.
Na základě odůvodněné žádosti může jeden výrobce bateriových elektrických vozidel v Číně, společnost Tesla, v konečné fázi obdržet individuálně vypočtenou celní sazbu. Každá jiná společnost vyrábějící v Číně, která není vybrána do konečného vzorku a přeje si prošetřit svou konkrétní situaci, může požádat o urychlený přezkum v souladu se základním antisubvenčním nařízením bezprostředně po uložení konečných opatření. Lhůta pro dokončení tohoto přezkumu je 9 měsíců od podání žádosti.
Souvislosti
Šetření oznámila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová dne 13. září 2023 během svého projevu o stavu Evropské unie. Toto rozhodnutí vycházelo z rostoucích obav založených na důkazech ohledně nedávného a rychlého nárůstu levného vývozu elektrických vozidel pocházejících z Číny do EU. Komise se řídí přísnými právní postupy v souladu s pravidly EU a WTO a umožní všem dotčeným stranám, včetně čínské vlády a společností/vývozců, předložit své připomínky, důkazy a argumenty.
Další informace
Další informace jsou k dispozici na internetových stránkách Komise věnovaných obchodu, ve veřejném rejstříku pod číslem AS689.
Podrobnosti
- Datum zveřejnění