Reálný
růst maloobchodních tržeb pokračoval i v květnu, kdy došlo v meziročním srovnání k jejich nárůstu o 4,4 %. Nicméně tento
výsledek je nižší než v předchozích dvou měsících. Naše i tržní
prognóza počítaly s nárůstem o 1 p.b. vyšším. Meziměsíčně pak sektor
maloobchodu zaznamenal
tržby o 0,1 % nižší.
Zaměříme-
li se detailněji na vývoj v
maloobchodním sektoru, zjistíme, že v meziročním srovnání
rostly tržby napříč jednotlivými oddíly za nepotravinářské zboží o 5,1 %, za
potraviny o 4,2 % a za
pohonné hmoty o 2,2 %. V případě nepotravinářského zboží a
pohonných hmot se jedná o nižší
růst tržeb než v dubnu, naopak u
potravin byl evidován ve srovnání s předchozím měsícem mírný
nárůst. To může mít souvislost s dalším
poklesem cen potravin během května, ale je
otázkou, zda tomu tak bude i v dalších měsících. Naše
prognóza týkající se
spotřebitelské inflace totiž naznačuje, že již v červnu se mohl příznivý vývoj u této kategorie zastavit. Podíváme-
li se blíže na prodejny dle prodávaného sortimentu, jako již tradičně v posledních měsících nejvíce
rostly tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+18,0 %). Takovému tempu se
maloobchodní prodejci z jiných oblastí ani zdaleka nepřibližují. Dále následují prodejci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,9 %), s výrobky pro
kulturu, sport a rekreaci (+2,0 %), s oděvy a obuví (+0,3 %). Zvlášť v případě posledně jmenovaného se zdá, že změna
spotřebitelského chování v období
vysoké inflace mohla být tak zásadního charakteru, že „návrat do normálu“ může trvat delší čas, ačkoli
inflační krize už pominula. Pokles
tržeb byl evidován u prodejců s výrobky pro
domácnost (-2,5 %) a také s počítačovými a komunikačními zařízeními (-1,1 %). Rozdíly jsou také patrné mezi prodejnami dle jejich specifikace, kdy se nejvíce daří nespecializovaným prodejnám s převahou nepotravinářského zboží, kterým
tržby vzrostly o 13,2 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou
potravin byly
tržby vyšší o 4,9 %, naopak ve specializovaných prodejnách
potravin se snížily
tržby o
rovná 2 %. Dále velmi
dobrá čísla zaznamenává internetový a zásilkový prodej, jemuž v květnu
vzrostly tržby ve srovnání s předchozím
rokem o 14,5 %.
Autor: Martin Kron, analytik
Editor: Vít Mikušek, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.