XVII. všesokolský slet
2024 je největší sportovně-společensko-
kulturní událostí na našem území v tomto
roce. Zapojí se do něj celkem přes 100 000 lidí z celé republiky i zahraničí a jeho
rozpočet se vyšplhá na 160
milionů korun. Polovinu získají Sokolové ze soukromého sektoru a vlastních zdrojů, druhou půlku z veřejných prostředků. Slet ale
státu přinese na
daních až 170
milionů korun.
„Už nyní je možné říct, že pořádání všesokolského sletu se
státu z finančního hlediska vyplatí, a to nejen na základě studie ekonomických dopadů, kterou si
Česká obec sokolská nechala vypracovat,“ říká Marek Tesař, člen sletového týmu pro
marketing a komunikaci.
Z analýzy, kterou zpracovala společnost Economic impacT, vyplývá, že přímá (tzv. iniciovaná)
spotřeba všech účastníků sletu, tedy
tržby za ubytování,
dopravu,
služby, jídlo nebo zboží, by se měly pohybovat mezi 370–410
miliony korun. Po multiplikaci, tedy započtení celého řetězce dalších subdodavatelů a odběratelů, se však tato částka vyšplhá až na cca 708–782
milionů korun.
Daně, které všichni dodavatelé podílející se na hladkém průběhu všesokolského sletu odvedou do veřejných
rozpočtů, se tak vyšplhají až ke 170
milionům korun. Sem patří i tzv. nenahraditelné přínosy, což jsou příjmy
státu, které by bez konání sletu vůbec nevznikly. Studie ČOS je vyčíslila na 82–90
milionů korun. „Nesmíme zapomenout ani na nová
pracovní místa, která budou vytvořena díky pořádání sletu a v důsledku iniciovaných ekonomických dopadů. Odpovídají počtu zhruba 370 celoročních plných úvazků,“ přibližuje Tesař.
Česká obec sokolská pro uspořádání všesokolského sletu, který je počtem účastníků sletového týdne v Praze větší než olympijské hry, vyčlenila
rozpočet ve výši zhruba 160
milionů korun. Až 95 % „spolknou“ náklady spojené se sletovým týdnem, zejména ubytování a stravování až 20 000 účastníků a pronájem
O2 arény a
Fortuna Areny v Edenu, kde akce vyvrcholí. Zbytek
rozpočtu putuje na aktivity konané v
regionech v předsletovém období.
„
Výsledky studie potvrzují fakt, že sport jen nenatahuje ruce směrem ke
státní pokladně, ale je ‚průmyslem‘, který se vyplatí ekonomicky. Navíc má neocenitelnou
přidanou hodnotou v podobě dopadu na zdraví společnosti a její
sociální nastavení. A právě slet je obrovskou reklamou na nevýkonnostní sport, který je odborníky považován za nejzdravější,“ vysvětluje Marek Tesař z ČOS.
Na financování akce se podílí největší měrou
stát prostřednictvím Národní sportovní agentury. Generálním partnerem sletu je Penny Market a mediálním
Česká televize, která připravuje největší porci přenosů v historii sletu. Do
rozpočtu výrazně přispívají
kraje a městské samosprávy v čele s Magistrátem hl. m. Prahy a významnou část plní samotní sokolové v rámci
příspěvků a sletových známek.
Většina dodavatelů je z Česka, například přední tuzemská
firma oblékající národ do sportovního a outdoorového oblečení ALPINE PRO. Partnery sletu jsou rovněž EUC,
ČEPS a Ministerstvo
kultury ČR,
technologickým partnerem je společnost CGI a mediálními Český rozhlas a Deník.