Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Investice  |  17.06.2024 12:37:48

Čína chystá omezení dovozu vepřového z EU, jako odvetu za cla na elektroauta. Čínský krok bude „ránou“ pro zbývající české výrobce vepřového, naopak z něj bude těžit Rusko

Čína chystá omezení dovozu vepřového z EU, jako odvetu za clo na elektroauta. Čínský krok bude „ránou“ pro zbývající české výrobce vepřového, naopak z něj bude těžit Rusko. Na Green Deal a s ním související obchodní válku EU s Čínou tak může doplatit nejen český autoprůmysl, ale také právě české zemědělství, vydělá na tom Kreml.

 

Vepřové maso v Česku letos nadále znatelně zdražuje. Letos v červnu se kilogram vepřové kýty prodává v průměru za bezmála 181 korun, přičemž před pěti lety to bylo o zhruba 40 procent méně. Zdražování vepřového ale může být brzy konec, Češi by se mohli dokonce dočkat jeho výrazného zlevnění. Čína totiž dnes zahájila své vyšetřování možných dumpingových cen vepřového, které dováží ze zemí EU.

 

Vyšetřování je odvetou za chystané výrazné navýšení cel EU na dovážená čínská elektroauta. To by mělo platit od začátku letošního července, i když například německá vláda a tamní automobilky opatření ostře kritizují. A nelze vyloučit, že Evropská komise pod tlakem Berlína ještě opatření přehodnotí.

 

Pokud ne, je velmi pravděpodobné, že Čína novými cly či jinými opatřeními výrazně ztíží přístup vepřového z EU na svůj obří trh. Pokud by se vývoz vepřového z EU do Číny musel mocně omezit, nebo se zcela zastavil, půjde pro producenty vepřového v EU o hotovou „noční můru“.

 

Vždyť Čína loni dovezla vepřové za šest miliard dolarů, tedy za zhruba 140 miliard korun, přičemž více než polovina tohoto objemu byla ze zemí EU. Pokud by klíčoví evropští producenti, zejména ze zemí jako Španělsko nebo Nizozemsko, museli ukončit či dramaticky omezit svůj vývoz do Číny, došlo by po alespoň nějaký čas k zaplavení evropského trhu jejich vepřovým, což by vytvořilo silný tlak na pokles jeho ceny, a to i v Česku.

 

Ze situace tudíž mohou čelit země jako Rusko nebo Brazílie. Čína by totiž pravděpodobně výpadek v dodávkách z EU kompenzovala navýšením odbytu právě u nich.

 

Rusko momentálně navyšuje produkci vepřového a aktuálně se v jeho produkci stalo soběstačným. Navíc již přikročilo k uzavření smluv s čínskou stranou, jež se týkají bezpečnosti potravin.

 

Čínské omezení dovozu ze zemí EU navíc může být další ránou pro zbývající české producenty vepřového. Ti jsou v zásadních problémech už několik let, po něž musí čelit konkurenci ze zemí typu Španělska, Německa či států Beneluxu. Navíc se nyní stále vypořádávají s inflační krizí uplynulých let, zejména s vysokými cenami energií a jejich důsledky. Náklady českým producentům vepřového vyskočily v uplynulých několika letech více než výrobcům ve zmíněných západních zemích EU.

 

Navýšení cel EU na čínské elektrovozy, oznámené ve středu minulý týden, tak může poškodit nejen český autoprůmysl, ale také právě české zemědělství, zejména tedy producenty vepřového.

 

EU hodlá svá cla na čínské elektrovozy zvednout letos od 4. července, a to až do výše 48 procent. Činí ta dle svého vyjádření na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni.

 

Evropská unie obrátila a přebírá Trumpovu agendu obchodních válek s Čínou, kterou dříve kritizovala, neboť ji k tomu dohání vlastní fiasko její zelené agendy, takzvaně Green Dealu. V jejím rámci natolik dusivě přeregulovala výrobu aut se spalovacími motory, v níž evropské automobilky celosvětově excelují, že evropskému autoprůmyslu zasazuje těžký úder. Evropské automobilky musí dodržovat stále striktnější emisní normy.

 

Zároveň EU v rámci zelené agendy tlačí na dotační podporu elektroaut, v jejichž výrobě jsou ovšem globálně úspěšné spíše čínské či americké automobilky, nikoli ty evropské. Hrozí tedy, že levná čínská elektroauta zaplaví evropský trh a ohrozí samotnou existenci některých evropských automobilek.

 

Brusel tak konečně zjišťuje, že se do vlastní zelenou agendou „chytnul do vlastní pasty“, že ohrožuje a poškozuje vlastní autoprůmysl, potenciálně tedy i miliony pracovních míst na starém kontinentu, zatímco na dluh, jímž zhusta financuje ony dotace, vlastně z (budoucích) peněz evropského daňového poplatníka platí už teď čínská pracovní místa a čínskou výrobu.

 

To je zkrátka fiasko tak zásadní, že náhle se Bruselu nepříčí dokonce ani obrácení k se k Trumpovi a jeho druhdy ostře kritizované agendě. A to i přes zmíněnou kritiku Berlína. Pokud ta tedy nebude vyslyšena, doplatí na Green Deal a jím vyvolanou obchodní válku potenciálně jak český autoprůmysl, tak české zemědělství.

 

 

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

18.06. 16:41  Konečně dobrá zpráva ! (jindra B)
17.06. 20:36  Jo soběstačnost ?! (František)
17.06. 20:15  Export do Číny? (Pepa klobouk)
17.06. 13:21  Export do Číny? (dude)
Diskuse je uzavřena








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688