Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Investice  |  12.06.2024 14:00:30

EU výrazně navyšuje cla na čínská elektroauta, poškodí tím Německo i Česko

Evropská unie od první poloviny příštího měsíce výrazně navýší cla na čínská elektroauta, až do výše přesahující 38 procent. EU tak činí na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni. Čína už uvedla, že podnikne odvetné kroky. Akcie firem čínského segmentu výroby elektrout se v reakci propadají. Například akcie automobilek Geely a Xpeng klesají o osm procent.

 

Brusel tak přejímá agendu bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Přitom když svého času Trump Bílý dům obýval, činovníci zemí Evropské unie jej za zavádění cel zhusta kritizovali.

 

Když v letech Trump 2018 a 2019 stupňoval obchodní válku s Čínou, tehdejší eurokomisař pro obchod Pierre Moscovici to nepřímo, ale ostře kritizoval, když pronesl, že „protekcionismus je hlavní hrozba celosvětovému hospodářskému růstu“. V tom měl pravdu. Zavádění cel skutečně ekonomickému růstu nesvědčí. Nyní se ale ta samá Evropská unie uchyluje k podobnému, „trumpovskému“ opatření, které tehdy kritizovala.

 

Důvodem je zejména ta skutečnost, že se svojí zelenou agendou, Green Dealem, chytla do vlastní pasti.

 

EU právě proto uvalí dodatečná cla na čínská elektroauta nad stávající úrovní deseti procent. Opatření, které s šestiletým zpožděním imituje Trumpa, má pak vstoupit v platnost letos 4. července.

 

Trump své navyšování cel na čínské zboží v letech 2018 a 2019 vysvětloval snahou vrátit pracovní místa do USA. I to tehdy Brusel zpochybňoval. Přitom automobilka Volvo, vlastněná zmíněným čínským konglomerátem Zhejiang Geely, přesunuje podle nedělních Timesů výrobu svých elektrických vozů EX30 a EX90 z Číny do Belgie. Trump tedy, zdá se, úplně planě nepromlouval.

 

Evropská unie obrátila a přebírá Trumpovu agendu obchodních válek, kterou dříve kritizovala, neboť ji k tomu dohání právě vlastní fiasko její zelené agendy, takzvaně Green Dealu. V jejím rámci natolik dusivě přeregulovala výrobu aut se spalovacími motory, v níž evropské automobilky celosvětově excelují, že evropskému autoprůmyslu zasazuje fatální ránu. Evropské automobilky musí dodržovat stále striktnější emisní normy. Zároveň EU v rámci zelené agendy tlačí na dotační podporu elektroaut, v jejichž výrobě jsou ovšem globálně úspěšné spíše čínské či americké automobilky, nikoli ty evropské. Hrozí tedy, že levná čínská elektroauta zaplaví evropský trh a ohrozí samotnou existenci některých evropských automobilek.

 

Brusel tak konečně zjišťuje, že se do dvé zelené agendy natolik zamotal, že ničí vlastní autoprůmysl, potenciálně tedy i miliony pracovních míst na starém kontinentu, zatímco na dluh, jímž zhusta financuje ony dotace, vlastně z (budoucích) peněz evropského daňového poplatníka platí už teď čínská pracovní místa a čínskou výrobu.

 

To je zkrátka fiasko tak zásadní, že náhle se Bruselu nepříčí dokonce ani obrácení se k Trumpovi a jeho druhdy ostře kritizované agendě.

 

Brusel ovšem nejen, že se do všeho zamotal – a chytnul do vlastní pasti – až tak, že hodlá hrát trumpovskou kartu, leč v zoufalství riskuje i střet s Berlínem. Tomu se totiž dodatečná cla na čínská elektroauta nezamlouvají. Německý kancléř Olaf Scholz se o víkendu nechal slyšet, že obchod mezi EU a Čínou by měl i nadále zůstat „volný a férový“. Německý kancléř tedy vlastně napadá Evropskou komisi nejen pro její trumpovské ochranářství, leč i neférovost.

 

Scholz pochopitelně takto promlouvá kvůli obavě německých automobilek z čínské odvety. Ostatně, když zaváděl svá zmíněná protičínská cla Trump, Čína pravidelně reagovala odvetnými kroky. Německé automobilky v čele s Mercedesem, Porsche a BMW budou závažně tratit, pokud Čína – velevýznamné odbytiště – uvalí odvetná cla na jejich export do říše středu.

 

Jestliže Německo takto hlasitě protestuje proti chystanému kroku Bruselu, je zjevné, že takový krok má značný potenciál poškodit německý průmysl. V tom případě tedy i ten český – a celou českou ekonomiku –, jenž je na něj celkem těsně navázaný.

 

I Česko tak může zásadně doplatit na chyby EU, fiasko jménem Green Deal.

 

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

13.06. 01:29  Děravý green deal (Vědma)
12.06. 16:20  EU na kolenou (Marek Z)
Diskuse je uzavřena





Příbuzné stránky




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688