EU výrazně navyšuje cla na čínská elektroauta, poškodí tím Německo i Česko
Evropská unie od první poloviny příštího měsíce výrazně navýší cla na čínská elektroauta, až do výše přesahující 38 procent. EU tak činí na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni. Čína už uvedla, že podnikne odvetné kroky. Akcie firem čínského segmentu výroby elektrout se v reakci propadají. Například akcie automobilek Geely a Xpeng klesají o osm procent.
Brusel tak přejímá agendu bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Přitom když svého času Trump Bílý dům obýval, činovníci zemí Evropské unie jej za zavádění cel zhusta kritizovali.
Když v letech Trump 2018 a 2019 stupňoval obchodní válku s Čínou, tehdejší eurokomisař pro obchod Pierre Moscovici to nepřímo, ale ostře kritizoval, když pronesl, že „protekcionismus je hlavní hrozba celosvětovému hospodářskému růstu“. V tom měl pravdu. Zavádění cel skutečně ekonomickému růstu nesvědčí. Nyní se ale ta samá Evropská unie uchyluje k podobnému, „trumpovskému“ opatření, které tehdy kritizovala.
Důvodem je zejména ta skutečnost, že se svojí zelenou agendou, Green Dealem, chytla do vlastní pasti.
EU právě proto uvalí dodatečná cla na čínská elektroauta nad stávající úrovní deseti procent. Opatření, které s šestiletým zpožděním imituje Trumpa, má pak vstoupit v platnost letos 4. července.
Trump své navyšování cel na čínské zboží v letech 2018 a 2019 vysvětloval snahou vrátit pracovní místa do USA. I to tehdy Brusel zpochybňoval. Přitom automobilka Volvo, vlastněná zmíněným čínským konglomerátem Zhejiang Geely, přesunuje podle nedělních Timesů výrobu svých elektrických vozů EX30 a EX90 z Číny do Belgie. Trump tedy, zdá se, úplně planě nepromlouval.
Evropská unie obrátila a přebírá Trumpovu agendu obchodních válek, kterou dříve kritizovala, neboť ji k tomu dohání právě vlastní fiasko její zelené agendy, takzvaně Green Dealu. V jejím rámci natolik dusivě přeregulovala výrobu aut se spalovacími motory, v níž evropské automobilky celosvětově excelují, že evropskému autoprůmyslu zasazuje fatální ránu. Evropské automobilky musí dodržovat stále striktnější emisní normy. Zároveň EU v rámci zelené agendy tlačí na dotační podporu elektroaut, v jejichž výrobě jsou ovšem globálně úspěšné spíše čínské či americké automobilky, nikoli ty evropské. Hrozí tedy, že levná čínská elektroauta zaplaví evropský trh a ohrozí samotnou existenci některých evropských automobilek.
Brusel tak konečně zjišťuje, že se do dvé zelené agendy natolik zamotal, že ničí vlastní autoprůmysl, potenciálně tedy i miliony pracovních míst na starém kontinentu, zatímco na dluh, jímž zhusta financuje ony dotace, vlastně z (budoucích) peněz evropského daňového poplatníka platí už teď čínská pracovní místa a čínskou výrobu.
To je zkrátka fiasko tak zásadní, že náhle se Bruselu nepříčí dokonce ani obrácení se k Trumpovi a jeho druhdy ostře kritizované agendě.
Brusel ovšem nejen, že se do všeho zamotal – a chytnul do vlastní pasti – až tak, že hodlá hrát trumpovskou kartu, leč v zoufalství riskuje i střet s Berlínem. Tomu se totiž dodatečná cla na čínská elektroauta nezamlouvají. Německý kancléř Olaf Scholz se o víkendu nechal slyšet, že obchod mezi EU a Čínou by měl i nadále zůstat „volný a férový“. Německý kancléř tedy vlastně napadá Evropskou komisi nejen pro její trumpovské ochranářství, leč i neférovost.
Scholz pochopitelně takto promlouvá kvůli obavě německých automobilek z čínské odvety. Ostatně, když zaváděl svá zmíněná protičínská cla Trump, Čína pravidelně reagovala odvetnými kroky. Německé automobilky v čele s Mercedesem, Porsche a BMW budou závažně tratit, pokud Čína – velevýznamné odbytiště – uvalí odvetná cla na jejich export do říše středu.
Jestliže Německo takto hlasitě protestuje proti chystanému kroku Bruselu, je zjevné, že takový krok má značný potenciál poškodit německý průmysl. V tom případě tedy i ten český – a celou českou ekonomiku –, jenž je na něj celkem těsně navázaný.
I Česko tak může zásadně doplatit na chyby EU, fiasko jménem Green Deal.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Elektřina Německo - ceny a grafy elektřiny v Německu, vývoj ceny elektřiny v Německu 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- CNY, čínský juan - převod měn na CZK, českou korunu
- Akcie - Akcie online. Pražská burza, Německo, USA. Investice do akcií
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Trina Solar: USA zvyšuje dovozní clo na čínské solární panely, Německo snižuje výrazně počet instalací
- Cestování Česko - Německo. Celé Česko na seznamu rizikových oblastí ze strany Německa. Hranice do Německa zůstávají otevřené - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Opravy elektroaut jsou podle zkušeností Allianz v Německu výrazně dražší. Pojistné by však stoupat nemělo
- Německo – a s ním i Česko – má další problém. Číňané mu „za humny“ postaví svůj první evropský závod na výrobu elektroaut - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Německo – a s ním i Česko – má další problém. Číňané mu „za humny“ postaví svůj první evropský závod na výrobu elektroaut - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Německo – a s ním i Česko – má další problém. Číňané mu „za humny“ postaví svůj první evropský závod na výrobu elektroaut - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Německo – a s ním i Česko – má další problém. Číňané mu „za humny“ postaví svůj první evropský závod na výrobu elektroaut - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Česko není pro elektromobily zaslíbenou zemí, podíl prodejů nových elektroaut je v EU pětkrát vyšší
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla