Veřejná produkce hudby ve venkovním prostoru a možnosti její regulace
Ministerstvo zdravotnictví (MZ) shrnuje možnosti regulace veřejné produkce hudby ve venkovním prostoru (VPH), jejíž pořádání je typické zejm. v letních měsících.
Hluk z VPH jakožto obtěžující faktor
Při snižování a řízení hluku v komunálním prostředí je nutné rozlišovat dvě kategorie účinků hluku na člověka; kategorie:
- přímých zdravotních účinků[1] a
- obecného obtěžování hlukem.
Obecné obtěžování hlukem je typické pro ojedinělé nebo krátkodobé expozice hluku nebo hluk z tzv. náhodných zdrojů hluku, jakými jsou např. řeč, hlasové projevy lidí a zvířat, sousedský hluk (sekání trávy apod.), některé hudební, sportovní, kulturní nebo společenské aktivity (entertainment noise/leisure noise).
Subjektivní pocit obtěžování exponované osoby závisí jen z menší části na akustických parametrech působícího hluku a míra rušivosti hluku závisí zejm. na vztahu exponované osoby k danému zvuku. To znamená, že stejná VPH může vyvolávat stav radostné blaženosti účastníků, zatímco u nechtěně exponovaných osob může vyvolat pocit obtěžování. Nezávislost na fyzikálních parametrech zvuku je pro rušivé a obtěžující účinky hluku typická.
Vzhledem k tomu, že zvuk z VPH se převážně týká krátkodobých a zároveň ojedinělých expozic (koncerty, hudební festivaly, poutě, jarmarky, slavnosti, adventní koncerty apod.), nelze pro takové expozice stanovit zdravotně odůvodněný hygienický limit, protože není dosud dostatečně znám vztah mezi takovými krátkodobými a ojedinělými expozicemi a přímými dlouhodobými zdravotními účinky[2]. Byly vypracovány studie[3], které se pokoušely nalézt veličinu, která by nejlépe souvisela se subjektivním vjemem rušení a obtěžováním při krátkodobých expozicích hudbou typu entertainment music (VPH), avšak nedospěly k jednoznačnému závěru. Nicméně, určitá doporučení z nich plynoucí (nejedná se o hygienické limity), byla v ČR implementována do odborného doporučení[4], které zpracovala Národní referenční laboratoř pro komunální hluk a MZ pro Svaz měst a obcí ČR.
Regulace hluku z VPH
Je třeba mít též na paměti, že stávající hodnoty hygienických limitů pro stacionární zdroje hluku[5] (kdyby byly aplikovány přímo i na VPH), upravené nařízením vlády č. 272/2011 Sb.[6], budou při každé VPH vždy překročeny. Striktní požadavek na jejich dodržení by tak v praxi automaticky znamenal měření hluku z VPH, udělení sankce, v případě opakování potom stupňování sankce, což by v důsledku mohlo vést až k ukončení jakékoliv VPH[7], a tedy absolutnímu omezení kulturního, společenského i sportovního života obcí, které jsou mnohdy tradicí a patří ke standardnímu občanskému životu.
Obec může pružněji reagovat na potřeby svých občanů, které se mohou obec od obce lišit podle místních zvyklostí a tradic. Takové rozhodnutí (obecní vyhláška) musí být učiněno na lokální úrovni, neboť obec ví nejlépe, jaké jsou zájmy jejích občanů[8]. Při regulaci VPH je nutné přihlédnout i k vlastní zkušenosti s daným typem VPH, dosavadní reakci exponovaných občanů s uvážením kulturní politiky obce a jejím tradicím. Dále je nutné zohlednit přítomnost a početnost tzv. citlivých skupin, tj. dětí a seniorů. Obec má pro toto posouzení k dispozici podrobná demografická data, rovněž ví, zda mezi exponovanými stavbami jsou např. zdravotnická, sociální zařízení aj.
Obec by dále měla vycházet z případných stížností svých občanů na akustický (dis)komfort, zejm. v minulosti proběhlých akcí. K tomu je třeba dále dodat, že v případě obecní vyhlášky není potřeba měření hluku, ale jde o rozhodnutí, zda danou akci (VPH), pořádat, jak často a jak dlouho či vůbec[9].
V případě VPH rozhodl i Nejvyšší správní soud (NSS)[10], který konstatoval, že dodržení hygienických limitů pro stacionární zdroje hluku, ve smyslu aplikace na VPH, v obcích nebo jejich blízkosti by bylo v podstatě nemožné, a to z důvodu přísnosti jejich nastavení. Nadto NSS uvádí, že pro stanovení hygienických limitů pro krátkodobé expozice hluku (VPH) není v zákoně č. 258/2000 Sb.[11] zmocnění.
VPH je nutné regulovat, ale účinnou regulaci mohou zajistit pouze obce, tak jak je to běžné i v jiných evropských zemích. Pro krátkodobé expozice nelze stanovit zdravotně odůvodněný hygienický limit. Regulace prostřednictvím státního zdravotního dozoru, tj. krajskými hygienickými stanicemi, by navíc samotné VPH nezabránila.
Pozn.: O VPH částečně pojednává i seminář „Politika ochrany zdraví před hlukem v ČR“, který je dostupný na internetových stránkách MZ – zde.
[1] V českém právním prostředí je takový hluk regulován zákonem č. 258/2000 Sb. a nařízením vlády č. 272/2011 Sb.
[2] European Network on Noise and Health, Final report, EU Project no. 226442 FP-7-ENV-2008-1, 2013
[3] Noise from Pubs and Clubs Phase I, University of Salford, A Greater Manchester University, October 2005 a Noise from Pubs and Clubs Phase II, Final report, DEFRA, May 2006
[4] Odborné doporučení pro regulaci expozice hluku z produkce hudby pořádané ve venkovním prostoru
[5] LAeq,8h = 45 dB v denní době, LAeq,1h = 35 dB v noční době
[6] Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů
[7] Krajská hygienické stanice by musela při svém dozoru nejdříve pořídit „důkaz“ o překročení limitu, tj. zajistit měření hluku z konkrétní VPH, a na základě porušení zákona č. 258/2000 Sb. pak s provozovatelem zahájit správní řízení. Z toho jasně vyplývá, že VPH by vždy proběhla bez možnosti právní regulace předem
[8] Např. Obecně závazná vyhláška č. 1/2020, Statutární město Ostrava
[9] Obec, na rozdíl od krajské hygienické stanice může regulovat VPH na celém svém území pomocí obecně závazné vyhlášky, může udělit povolení ke konání akce v noční době či nikoliv, nemusí pořizovat „důkazy“ v podobě akreditovaného protokolu z měření hluku, protože může rozhodnout na základě svých zkušeností, např. na základě reakce obyvatel v minulém roce apod.
[10] Zn. 6 As 44/2014-88 ze dne 29. 3. 2016
[11] Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Poslední zprávy z rubriky Životní prostředí:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?