Veřejná produkce hudby ve venkovním prostoru a možnosti její regulace
Ministerstvo zdravotnictví (MZ) shrnuje možnosti regulace veřejné produkce hudby ve venkovním prostoru (VPH), jejíž pořádání je typické zejm. v letních měsících.
Hluk z VPH jakožto obtěžující faktor
Při snižování a řízení hluku v komunálním prostředí je nutné rozlišovat dvě kategorie účinků hluku na člověka; kategorie:
- přímých zdravotních účinků[1] a
- obecného obtěžování hlukem.
Obecné obtěžování hlukem je typické pro ojedinělé nebo krátkodobé expozice hluku nebo hluk z tzv. náhodných zdrojů hluku, jakými jsou např. řeč, hlasové projevy lidí a zvířat, sousedský hluk (sekání trávy apod.), některé hudební, sportovní, kulturní nebo společenské aktivity (entertainment noise/leisure noise).
Subjektivní pocit obtěžování exponované osoby závisí jen z menší části na akustických parametrech působícího hluku a míra rušivosti hluku závisí zejm. na vztahu exponované osoby k danému zvuku. To znamená, že stejná VPH může vyvolávat stav radostné blaženosti účastníků, zatímco u nechtěně exponovaných osob může vyvolat pocit obtěžování. Nezávislost na fyzikálních parametrech zvuku je pro rušivé a obtěžující účinky hluku typická.
Vzhledem k tomu, že zvuk z VPH se převážně týká krátkodobých a zároveň ojedinělých expozic (koncerty, hudební festivaly, poutě, jarmarky, slavnosti, adventní koncerty apod.), nelze pro takové expozice stanovit zdravotně odůvodněný hygienický limit, protože není dosud dostatečně znám vztah mezi takovými krátkodobými a ojedinělými expozicemi a přímými dlouhodobými zdravotními účinky[2]. Byly vypracovány studie[3], které se pokoušely nalézt veličinu, která by nejlépe souvisela se subjektivním vjemem rušení a obtěžováním při krátkodobých expozicích hudbou typu entertainment music (VPH), avšak nedospěly k jednoznačnému závěru. Nicméně, určitá doporučení z nich plynoucí (nejedná se o hygienické limity), byla v ČR implementována do odborného doporučení[4], které zpracovala Národní referenční laboratoř pro komunální hluk a MZ pro Svaz měst a obcí ČR.
Regulace hluku z VPH
Je třeba mít též na paměti, že stávající hodnoty hygienických limitů pro stacionární zdroje hluku[5] (kdyby byly aplikovány přímo i na VPH), upravené nařízením vlády č. 272/2011 Sb.[6], budou při každé VPH vždy překročeny. Striktní požadavek na jejich dodržení by tak v praxi automaticky znamenal měření hluku z VPH, udělení sankce, v případě opakování potom stupňování sankce, což by v důsledku mohlo vést až k ukončení jakékoliv VPH[7], a tedy absolutnímu omezení kulturního, společenského i sportovního života obcí, které jsou mnohdy tradicí a patří ke standardnímu občanskému životu.
Obec může pružněji reagovat na potřeby svých občanů, které se mohou obec od obce lišit podle místních zvyklostí a tradic. Takové rozhodnutí (obecní vyhláška) musí být učiněno na lokální úrovni, neboť obec ví nejlépe, jaké jsou zájmy jejích občanů[8]. Při regulaci VPH je nutné přihlédnout i k vlastní zkušenosti s daným typem VPH, dosavadní reakci exponovaných občanů s uvážením kulturní politiky obce a jejím tradicím. Dále je nutné zohlednit přítomnost a početnost tzv. citlivých skupin, tj. dětí a seniorů. Obec má pro toto posouzení k dispozici podrobná demografická data, rovněž ví, zda mezi exponovanými stavbami jsou např. zdravotnická, sociální zařízení aj.
Obec by dále měla vycházet z případných stížností svých občanů na akustický (dis)komfort, zejm. v minulosti proběhlých akcí. K tomu je třeba dále dodat, že v případě obecní vyhlášky není potřeba měření hluku, ale jde o rozhodnutí, zda danou akci (VPH), pořádat, jak často a jak dlouho či vůbec[9].
V případě VPH rozhodl i Nejvyšší správní soud (NSS)[10], který konstatoval, že dodržení hygienických limitů pro stacionární zdroje hluku, ve smyslu aplikace na VPH, v obcích nebo jejich blízkosti by bylo v podstatě nemožné, a to z důvodu přísnosti jejich nastavení. Nadto NSS uvádí, že pro stanovení hygienických limitů pro krátkodobé expozice hluku (VPH) není v zákoně č. 258/2000 Sb.[11] zmocnění.
VPH je nutné regulovat, ale účinnou regulaci mohou zajistit pouze obce, tak jak je to běžné i v jiných evropských zemích. Pro krátkodobé expozice nelze stanovit zdravotně odůvodněný hygienický limit. Regulace prostřednictvím státního zdravotního dozoru, tj. krajskými hygienickými stanicemi, by navíc samotné VPH nezabránila.
Pozn.: O VPH částečně pojednává i seminář „Politika ochrany zdraví před hlukem v ČR“, který je dostupný na internetových stránkách MZ – zde.
[1] V českém právním prostředí je takový hluk regulován zákonem č. 258/2000 Sb. a nařízením vlády č. 272/2011 Sb.
[2] European Network on Noise and Health, Final report, EU Project no. 226442 FP-7-ENV-2008-1, 2013
[3] Noise from Pubs and Clubs Phase I, University of Salford, A Greater Manchester University, October 2005 a Noise from Pubs and Clubs Phase II, Final report, DEFRA, May 2006
[4] Odborné doporučení pro regulaci expozice hluku z produkce hudby pořádané ve venkovním prostoru
[5] LAeq,8h = 45 dB v denní době, LAeq,1h = 35 dB v noční době
[6] Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů
[7] Krajská hygienické stanice by musela při svém dozoru nejdříve pořídit „důkaz“ o překročení limitu, tj. zajistit měření hluku z konkrétní VPH, a na základě porušení zákona č. 258/2000 Sb. pak s provozovatelem zahájit správní řízení. Z toho jasně vyplývá, že VPH by vždy proběhla bez možnosti právní regulace předem
[8] Např. Obecně závazná vyhláška č. 1/2020, Statutární město Ostrava
[9] Obec, na rozdíl od krajské hygienické stanice může regulovat VPH na celém svém území pomocí obecně závazné vyhlášky, může udělit povolení ke konání akce v noční době či nikoliv, nemusí pořizovat „důkazy“ v podobě akreditovaného protokolu z měření hluku, protože může rozhodnout na základě svých zkušeností, např. na základě reakce obyvatel v minulém roce apod.
[10] Zn. 6 As 44/2014-88 ze dne 29. 3. 2016
[11] Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Poslední zprávy z rubriky Životní prostředí:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Platové tabulky úředníků a odborníků ve státní a veřejné správě pro rok 2019
- Referent odboru ekologie a veřejného prostoru (správce veřejné zeleně, hřišť a mobiliáře) magistrátu města liberec - nabídka práce
- Referent Odboru Ekologie A Veřejného Prostoru - Správce Veřejné Zeleně, Hřišť A Mobiliáře - Volná pracovní místa
- BigBoard čeká na postoj nového vedení Prahy k regulaci venkovní reklamy
- Regulace ČNB a její dopady na hypoteční úvěry
- Ekospol: ČNB nafukuje realitní bublinu, její regulace hypoték nahrává spekulantům
- Ekospol: ČNB nafukuje realitní bublinu, její regulace hypoték nahrává spekulantům
- Uložení bezpečnostního materiálu ve venkovních prostorách, § 9 - Vyhláška o technických požadavcích na zabezpečení bezpečnostního materiálu č. 376/2013 Sb.
- Vláda projedná možnosti regulace lobbingu v Česku
Prezentace
21.01.2025 Nejoblíbenější Xiaomi roku má nástupce.
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Charu Chanana, Saxo Bank
Mgr. Timur Barotov, BHS
Peněz bude stále více: Investování již není možnost ale nutnost!
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti